Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 marca 2022 roku.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Rozwój mowy dziecka
- Kształtowanie się mowy w okresie prenatalnym
- Etapy rozwoju mowy dziecka
- 2.1 Okres niemowlęcy
- 2.2 Okres żłobkowo – przedszkolny
- 2.3 Okres wczesnoszkolny
Rozdział II. Mowa osób z autyzmem
- Autyzm – obraz kliniczny
- Zaburzenia w komunikowaniu się osób z autyzmem
Rozdział III. Metodologia badań własnych
- Cel, problemy badawcze, hipotezy
- Metody, techniki, narzędzia badawcze
- Miejsce, organizacja i przebieg badań
Rozdział IV. Prezentacja wyników badań
- Cechy komunikacji językowej dziecka z prawidłowym rozwojem mowy
- Cechy komunikacji językowej dziecka z autyzmem
Rozdział V. Dyskusja w oparciu o wyniki badań własnych
Bibliografia
Aneks
Wstęp
Komunikacja językowa stanowi ważny element funkcjonowania społecznego. Zdecydowana większość, jeśli nie wszystkie aspekty codziennego życia, wymagają od nas wchodzenia w różne interakcje z innymi. Dlatego niezbędną sprawą jest umiejętność werbalnego porozumiewania się. Zdolności tych każdy człowiek nabywa w toku rozwoju – początki sięgają już życia prenatalnego, a proces doskonalenia tych umiejętności trwa właściwie przez całe życie. W przypadku dzieci, których rozwój mieści się w granicach normy, umiejętności komunikacyjne nie odbiegają od normy. Dziecko uczy się nawiązywania i odwzajemniania interakcji w sposób naturalny i podobnie opanowuje umiejętność społecznego funkcjonowania w różnych jego aspektach. Inaczej wygląda sytuacja dzieci z autyzmem. One nie mają motywacji do nabywania kompetencji społecznych w ogóle, a tym bardziej do komunikowania się z innymi. Społeczne funkcjonowanie dziecka z autyzmem we wszystkich jego zakresach, aby było skuteczne i doprowadziło do pożądanego rezultatu, jest procesem długim, zaplanowanym i przeprowadzanym stopniowo według określonych reguł.
Niniejsza praca jest próbą ukazania komunikacji językowej dwóch dziewięcioletnich chłopców: z prawidłowym rozwojem mowy i autyzmem oraz dokonania analizy porównawczej. W pierwszym rozdziale przedstawione zostały informacje na temat etapów rozwoju mowy dziecka od okresu prenatalnego, przez etap niemowlęcy, żłobkowo – przedszkolny, do wczesnoszkolnego. Drugi rozdział poświęcony jest zagadnieniom związanym z autyzmem; przedstawione tu zostały definicja, kryteria diagnostyczne, podstawowe symptomy. W rozdziale tym opisane zostały również zaburzenia w komunikowaniu się, jakie przejawiają osoby dotknięte tą niepełnosprawnością. W rozdziale metodologicznym przedstawiony został cel pracy, problemy badawcze i hipotezy. Zaprezentowano wykorzystane metody, techniki i narzędzia badawcze. Ostatnie rozdziały zawierają prezentację wyników badań oraz krótką dyskusję. Zawarte zostały tu informacje dotyczące cech komunikacji językowej dziecka z prawidłowym rozwojem mowy oraz autyzmem. Ostatni rozdział stanowi podsumowanie i próbę interpretacji wyników.
Pobierz całą pracę
Autor: Marta Jamioł – Czytelniczka Portalu