Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 lutego 2019 roku.
|
Autyzm |
Zespół Aspergera |
|
Komunikacja |
- opóźnienie lub całkowity brak mowy, kompensacja tej czynności gestami
- echolalia (powtarzanie dźwięków, wyrazów lub zdań wypowiedzianych przez kogoś)
|
- brak opóźnienia w rozwoju mowy
- dzieci mówią dużo, mają bogate słownictwo (często określani mianem „małych profesorów” )
- w wieku kilku lat można zauważyć trudności w prowadzeniu dialogu (interesuje je to, co same mówią, nie zwracają uwagi na to, co ma do powiedzenia rozmówca)
- brak umiejętności komunikacji pozawerbalnej (gesty, mimika)
- narzucanie tematu rozmowy
|
|
Rozwój umysłowy |
- opóźniony
- inteligencja dzieci obejmuje całą skalę pomiaru (niepełnosprawność intelektualna w różnym stopniu)
|
- w normie lub ponadprzeciętny
|
|
Funkcjonowanie społeczne |
- niski lub bardzo niski poziom kompetencji społecznych
- unikanie kontaktu z innymi
- niedostrzeganie osób
|
- dzieci próbują nawiązać interakcje z innymi, ale często robią to nieadekwatnie do sytuacji
- nie rozumieją reguł społecznych
|
|
Emocje |
- brak empatii
- brak rozumienia emocji i okazywania ich
- chwiejność emocjonalna
|
- chwiejność (labilność ) emocjonalna
- niedojrzała empatia
|
|
Zachowania |
- dzieci domagają się niezmienności otoczenia
- stereotypie np. ruchowe (trzepotanie rękoma, kołysanie ciałem itp.)
|
- zamiłowanie do rutyny i rytuałów
- domagają się niezmienności otoczenia
- ograniczone zainteresowania (wręcz obsesyjne podchodzenie do swoich zainteresowań)
- niezgrabność ruchowa (zaburzenia równowagi, sztywne poruszanie się, obniżone zdolności manualne)
|
|
Rozpoznanie |
|
- zdiagnozowanie następuje późno, najczęściej w związku z narastającymi problemami wychowawczymi
|
Opracowanie własne: mgr Agata Dejnarowicz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli