Ćwiczenie umiejętności rozumienia i stosowania ironii – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 maja 2023 roku.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.

Temat: Ćwiczenie umiejętności rozumienia i stosowania ironii

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i stosowania ironii

Cele szczegółowe – uczeń:

  • określa jakie ma skojarzenia ze słowem ironia
  • wie po czym można rozpoznać ironię
  • określa czym charakteryzuje się ironia i jakie są synonimy tego słowa
  • wskazuje ironiczne wypowiedzi
  • określa definicję ironii i potrafi wyjaśnić związane z nią związki frazeologiczne
  • układa ironiczny dialog

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • oparte na słowie
  • oparte na działaniu praktycznym – metoda inscenizacji

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy
  • długopis

Przebieg zajęć

Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia: „Uczę się rozpoznawać i stosować ironię”.

  1. IRONIA – MOJE SKOJARZENIA – uczeń wypisuje na karcie pracy swoje skojarzenia ze słowem ironia, a następnie omawia je z nauczycielem.
  2. PO CZYM ROZPOZNAĆ IRONIĘ? – nauczyciel opisuje uczniowi po jakim zachowaniu możemy rozpoznać ironię, zadaniem ucznia je zaproponowanie swojego spostrzeżenia.
  3. IRONIA TO… – PRAWDA I FAŁSZ – uczeń określa, które zdania dotyczące ironii są prawdziwe
    i podkreśla je.
  4. SYNONIMY IRONII – zadaniem ucznia jest wybranie spośród przedstawionych słów tych, które są synonimami słowa ironia.
  5. IRONICZNE WYPOWIEDZI – zadaniem ucznia jest określenie, które z przedstawionych wypowiedzi są ironiczne i uzasadnienie swojej odpowiedzi.
  6. DEFINICJA IRONII – na podstawie wiadomości z zajęć oraz swoich doświadczeń, uczeń zapisuje swoją własną definicję ironii i określa znaczenie przedstawionego związku frazeologicznego.
  7. IRONICZNY DIALOG – zadaniem ucznia jest ułożenie i zapisanie ironicznego dialogu pomiędzy Kasią i Tomkiem, który ma dotyczyć szkolnej sytuacji. Uczeń prezentuje dialog nauczycielowi.
  8. PODSUMOWANIE – nauczyciel krótko podsumowuje wraz z uczniem czym jest ironia i kiedy się ją stosuje.

Pobierz scenariusz z załącznikami


Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz