Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 lutego 2021 roku.
Zespół Aspergera (ZA) jest najłagodniejszą formą całościowych zaburzeń rozwoju mieszczących się w spektrum autyzmu. Jest to zaburzenie, a NIE choroba. Diagnozowane jest coraz częściej, a wiele dzieci z zespołem Aspergera jest uczniami ogólnodostępnych szkół. W związku z trudnościami w dostosowaniu się do obowiązków szkolnych oraz trudnościami w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej, dziecko z zespołem Aspergera może nie być akceptowane przez rówieśników.
Cechy charakterystyczne dla dzieci z zespołem Aspergera:
- dosłowne rozumienie mowy,
- są w normie intelektualnej, ale występują zaburzenia sensoryczne,
- nie „czytają” emocji, mają problem z ich właściwym wyrażaniem,
- nie lubią zmian,
- pracują według schematów,
- są impulsywne i skrajne w swoim zachowaniu,
- są skrajne w kontaktach społecznych – wycofanie społeczne,
- są nadmiernie szczere,
- kierują się rozumem, a nie sercem.
To bardzo inteligentni ludzie, ale mają problem z funkcjonowaniem społecznym.
Zaburzenia towarzyszące zespołowi Aspergera:
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytami uwagi – ADHD,
- zaburzenia lękowe,
- fobia społeczna,
- zaburzenia opozycyjno-buntownicze,
- mutyzm wybiórczy,
- Zespół Tourette’a (tiki ruchowe).
Zachowania dzieci z zespołem Aspergera interpretowane są często jako przejaw złego wychowania, dlatego zdarza się, że u dziecka w pierwszej kolejności może być rozpoznane ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) lub zaburzenia zachowania.
U dzieci z zespołem Aspergera, w sferze rozumienia sytuacji społecznych, rozumienia motywów działania i uczuć innych osób, występują znaczne deficyty, wynikające z odmiennego funkcjonowania mózgu.
Wpływ zaburzeń na funkcjonowanie w szkole
Trudności językowe i komunikacyjne
Uczeń:
- jest szczery aż do bólu,
- mówi to, co myśli w danej chwili,
- nie rozumie, czemu ludzie kłamią,
- może mieć trudności z rozróżnieniem, jak się odzywać do osoby dorosłej, a jak do rówieśników,
- ma problem z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości,
- nie rozumie metafor, przenośni, ironii, żartów,
- dosłownie rozumie znaczenia słów,
- wtrąca niestosowne komentarze, nie zważając na uczucia innych.
Prośby dziecka z ZA
- Potrzebuję jasnych i czytelnych zasad, na których oprę moje funkcjonowanie.
- Chcę wiedzieć, jaki jest porządek dnia, czuję się wtedy bezpiecznie.
- Powiedz mi, co czujesz, co oznacza twoja mina – chcę się tego nauczyć.
- Daj mi wskazówki, jak radzić sobie w nowych dla mnie sytuacjach.
- Przypomnij mi, żebym się zatrzymał i ciebie posłuchał.
- Mów do mnie wprost, bez przenośni i dwuznaczności – tylko wtedy wiem, o co chodzi.
- Chwal mnie – bardzo tego potrzebuję.
- Wiem, że bywam męczący, ale staram się to zmienić, kiedy okazujesz mi zrozumienie i akceptację,
- Nie izoluj mnie od ludzi – ja ich potrzebuję do normalnego życia.
- Nie obrażaj się, gdy powiem, co myślę, NIE CHCIAŁEM CIĘ URAZIĆ.
Zaburzenia percepcyjno-motoryczne
Uczeń:
- robi błędy ortograficzne, mimo znajomości zasad ortograficznych,
- ma trudności w czytaniu,
- ma problemy z grafomotoryką, co się przekłada na niestaranne pismo,
- ma kłopot z nauką języków obcych,
- może mieć nadwrażliwość lub niedowrażliwość słuchową, dotykową (odporność na ból), wzrokową, węchową,
- ma trudności z koordynacją ruchową.
Funkcje poznawcze i wykonawcze
Uczeń:
- nie rozumie, że inni ludzie mają swoje myśli i przekonania,
- nie zdaje sobie sprawy, że mówiąc otwarcie, może sprawić przykrość,
- ma problem z dokończeniem rozpoczętego zadania, bo stale się rozprasza,
- ma trudności w odnalezieniu się w nowej sytuacji, w przenoszeniu uwagi, wykorzystaniu informacji zwrotnych, planowaniu i realizacji planu,
- ma kłopot z zapamiętaniem dat, przeliczaniem czasu, pilnowaniem chronologii wydarzeń.
Jak wspomóc ucznia podczas lekcji:
- Mów prostym językiem, bez przenośni, żartów i sarkazmu.
- Używaj krótkich poleceń – im prostsze, tym większa szansa, że uczeń cię zrozumie i wykona polecenie.
- Unikaj wdawania się w dyskusję, krótka uwaga: STOP!
- Na początku lekcji powiedz, o czym będzie mowa – gdy uczeń będzie znał plan lekcji, będzie mu łatwiej się odnaleźć i utrzymać uwagę.
- Postaraj się zadawać pracę domową na początku lekcji.
- Zwracaj się do ucznia po imieniu.
- Uprzedzaj dziecko o wszystkich zmianach planu działania, unikniesz wtedy niepokoju.
- Wymagaj – dobrze pokierowany uczeń jest w stanie sprostać większości wymagań szkolnych.
- Bądź konsekwentny – to daje dziecku jasne granice i poczucie bezpieczeństwa.
- Zauważaj osiągnięcia, nawet te drobne – to buduje poczucie wartości.
Bibliografia:
- Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk 2020, Wyd. Harmonia Universalis.
- Borkowska A., Zrozumieć świat ucznia z Zespołem Aspergera, Gdańsk 2018, Wyd. Harmonia.
- Maas V. F., Uczenie się przez zmysły, Gdańsk 2016, Wyd. Harmonia Universalis.
- Nothbohm E., Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Kraków 2017, Wyd. Uniwersytet Jagielloński.
Autor: Marta Pawlukiewicz – Czytelniczka Portalu
Doskonały tekst, jasno i konkretnie przedstawia zagadnienie 🙂 Proponuję często z niego korzystać.