Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 maja 2021 roku.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie z dn. 29 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – D.U.2017 Poz. 1652
- rozporządzenie z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – D.U.2017 poz. 1591
Imię i nazwisko ucznia | xxx |
Data urodzenia ucznia | |
Klasa | II |
Nazwa szkoły | |
Rok szkolny/etap edukacyjny | 2017/2018 – opracowany do realizacji na pierwszy etap edukacyjny |
Podstawa założenia karty IPET – nr i data wydania orzeczenia | Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr … wydane przez … |
Data założenia karty |
1. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Diagnoza | Autyzm – całościowe zaburzenia rozwojowe, pod opieką lekarza psychiatry, przyjmuje na stałe leki hamujące agresję, rozwój psychomotoryczny w granicach szeroko rozumianej normy, nosi okulary. Sprawność funkcji intelektualnych znajduje się w normie, poniżej przeciętnej. Dysharmonijny przebieg poszczególnych funkcji. Wyraźna dominacja sfery wykonawczej. Chłopiec bardzo dobrze radzi sobie z dokonywaniem operacji analizy i syntezy materiału bezsłownego. Na poziomie przeciętnym znajduje się zdolność myślenia przyczynowo-skutkowego, syntetyzowania elementów w jedną całość. Bardzo wolne tempo uczenia się wzrokowego. Słaba umiejętność dokonywania operacji arytmetycznych, odróżniania szczegółów istotnych od nieistotnych. Dziecko ma duże problemy ze zrozumieniem obowiązujących norm i sytuacji społecznych. Analizator wzrokowy jest zaburzony. Rozwój emocjonalny i społeczny chłopca przebiega z opóźnieniem. W dalszym ciągu utrzymują się zaburzenia integracji sensorycznej. W pracy uczeń jest mało uważny, koncentruje się na chwilę, wymaga wspomagania. W kontakcie wielomówny, wypowiedzi z echolaliami. Percepcja słuchowa funkcjonuje u chłopca na poziomie wieku życia. Sprawność manualno-graficzna dziecka kształtuje się z wyraźnym opóźnieniem w stosunku do wieku życia. Opóźnienie rozwoju mowy z zaburzeniami charakterystycznymi dla autyzmu: obniżony rozwój mowy czynnej, trudności w prowadzeniu dialogu, obniżony poziom mowy powieściowej, dobry poziom mowy biernej. Zaburzona realizacja głoski „r” (zaburzenie artykulacji zostało zniwelowane – obecnie nie występuje). |
2. Cele programu:
- stymulacja ogólnego rozwoju,
- doskonalenie nabytych już umiejętności oraz zdobywanie i utrwalanie nowych,
- usprawnienie procesów uczenia się,
- udoskonalenie procesów funkcjonowania poznawczego,
- doskonalenie pamięci mechanicznej, logicznej oraz trwałej,
- niwelowanie jakościowych zaburzeń w kontaktach społecznych, komunikacji i wyobraźni poprzez rozwijanie „teorii umysłu”.
a) Cele edukacyjne
Pomoc w opanowaniu materiału na miarę możliwości chłopca, zmniejszenie niepowodzeń w nauce poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych i objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły. Cele szczegółowe: – kształtowanie umiejętności porozumiewania się, wspomaganie poprzez przygotowanie skryptów sytuacyjnych i zadaniowych – rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania i pisania – wprowadzenie dziecka w świat literatury – wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie wypowiadania się w małych formach teatralnych – wspomaganie rozwoju czynności umysłowych niezbędnych do uczenia się matematyki oraz rozumienia otaczającego świata – kształtowanie umiejętności liczenia i sprawności rachunkowych – kształtowanie umiejętności w zakresie pomiaru i obliczeń pieniężnych – poznawanie przyrody ożywionej i nieożywionej – wychowanie w poszanowaniu świata zwierząt i roślin, kształtowanie postawy proekologicznej – wprowadzenie dziecka w świat wartości i uczuć, wychowanie do życia w społeczności – rozwijanie tożsamości narodowej – wspieranie dziecka w budowaniu poczucia własnej wartości – wprowadzenie dziecka w świat muzyki – rozwijanie umiejętności słuchania i tworzenia muzyki – wprowadzenie dziecka w świat sztuki – rozwijanie umiejętności percepcji sztuki, inspirowanie do ekspresji przez sztukę – wprowadzenie dziecka w świat techniki – inspirowanie do działań konstrukcyjnych (samodzielnych i grupowych) – wprowadzenie dziecka w świat nowoczesnych mediów, komputerów i cyberprzestrzeni – kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz dbanie o bezpieczeństwo własne i innych – rozwijanie sprawności fizycznej |
b) Cele terapeutyczne
– usprawnianie funkcjonowania społecznego, nauka zachowań społecznie akceptowanych, trening umiejętności społecznych – pomoc w uwalnianiu się od zachowań niepożądanych, stopniowe wygaszanie zachowań stymulacyjnych – rozwijanie umiejętności czekania na swoją kolej, ułatwienie przejść między aktywnościami – kształtowanie samodzielności w życiu codziennym – nauka umiejętności przebywania w grupie oraz opanowania umiejętności wspólnej zabawy i pracy za pomocą metody „pomocy rówieśniczej” i „nakierowania uczniów na siebie” – budowanie poczucia własnej wartości, właściwej samooceny, łagodzenie stresu – wydłużanie czasu koncentracji uwagi – pozytywne wzmacnianie osiągnięć, praca na mocnych stronach dziecka – wzmacnianie umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia – usprawnianie w zakresie motoryki dużej i małej – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej – rozwijanie prostych i złożonych procesów poznawczych – nauka respektowania i przestrzegania zasad panujących w szkole – rozbudzanie samodzielności w myśleniu i działaniu |
3. Zakres i sposób dostosowania programu nauczania i wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
Wskazania do pracy z uczniem (z zaleceń PPP) | – podjęcie zintegrowanych działań w zakresie organizacji lekcji oraz zastosowania specjalnych metod i form pracy, – w przebiegu procesu edukacyjnego należy uwzględnić indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dziecka – wsparcie nauczyciela wspomagającego podczas procesu edukacyjno-wychowawczego – objęcie dziecka zajęciami rewalidacyjnymi na terenie placówki – wskazana terapia integracji sensorycznej – niezbędne zajęcia terapeutyczne ukierunkowane na rozwój umiejętności społecznych (TUS) |
Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia (w tym wykorzystywanie technologii wspomagających kształcenie) | – wprowadzenie stałych czynności dnia, w zależności od potrzeb, posłużenie się schematycznym planem aktywności – wspieranie ucznia w sytuacjach nagłych zmian, praca nad „przejściami” z jednej aktywności do drugiej – wzmożona kontrola i pomoc ze strony nauczyciela wspierającego – przeznaczenie dla dziecka ławki w tylnej części klasy – wyznaczenie w sali lekcyjnej „kącika relaksacyjnego”, pozwolenie dziecku na wyciszenie i odpoczynek – eliminowanie bodźców rozpraszających, schowanie zbędnych przyborów, dbanie o porządek na stanowisku pracy – praca w oparciu o pakiet edukacyjny zaadaptowany do potrzeb i możliwości dziecka z cechami ze spektrum autyzmu – ustalenie spójnych procedur reagowania w sytuacjach trudnych – wspomaganie kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii; praca z użyciem komputera, nagrań, filmów edukacyjnych |
Metody i formy pracy | Formy: – zbiorowa – grupowa – i przede wszystkim indywidualna Metody: – elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – skrypty sytuacyjne – historyjki społeczne – bajki terapeutyczne – metoda Pomocy Rówieśniczej – wybrane techniki relaksacyjne – elementy metody Pedagogiki Zabawy – wybrane elementy muzykoterapii, – elementy metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – metoda Czytania Treningowego B. Zakrzewskiej – indywidualizacja wymagań edukacyjnych – pomoc w bieżących trudnościach – pogadanka, praca z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń |
Ogólny zakres dostosowań (ogólnie na wszystkich zajęciach lub z wyszczególnieniem przedmiotów) | Ogólne: – dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych możliwości dziecka, aby mogło im sprostać – stosowanie modelu edukacji opartej na doświadczeniu, informacje słowne poparte tekstem pisanym, obrazem, ilustracją bądź filmem – przedstawianie nowych pojęć i materiału abstrakcyjnego w sposób możliwie najbardziej konkretny – kreatywne wykorzystywanie zainteresowań ucznia, łączenie zagadnień z zainteresowaniami – praca z uczniem w oparciu o pozytywne wzmocnienia, pochwały, pozytywną więź z dzieckiem, nagradzanie – pomaganie w sytuacjach przeżywanego stresu poprzez przewidywanie, zapobieganie, rozumienie przyczyn i rozwiązywanie stresujących sytuacji – stopniowe ograniczanie pomocy w sferach, w których dziecko radzi sobie dobrze – w ocenianiu oddzielanie obszarów, w których trudności wynikają z zaburzeń – dzielenie pracy powierzonej dziecku na małe odcinki, – więcej czasu podczas pisania sprawdzianów – zwiększenie ilości ćwiczeń w powtarzaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności – nadzór i kontrola efektów pracy Zasady postępowania z uczniem w sytuacjach trudnych: – ignorowanie komentarzy, dziwnych reakcji słownych – niereagowanie na nietypowe zachowania, mimikę, spojrzenia – akceptowanie specyficznego poczucia humoru – akceptowanie braku chęci do kontaktów towarzyskich Szczegółowe z podziałem na przedmioty język angielski: – dostosowanie trudności zadań do możliwości dziecka, motywowanie go do samodzielnej pracy – pomaganie uczniowi w odczytywaniu i interpretacji treści wykonywanych zadań w celu ich łatwiejszego zrozumienia i przyswojenia – pozostawienie większej ilości czasu na przyswojenie słownictwa – uprzedzanie dziecka, że będzie pytane – zmniejszenie ilości słówek do zapamiętania – dawanie większej ilości czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne religia: – docenianie nawet najmniejszych osiągnięć ucznia – zmniejszanie ilości i trudności zadań do wykonania w czasie lekcji – zmniejszanie ilości treści do zapamiętania – dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia – udzielanie dodatkowych wskazówek, wyjaśnień |
4. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia (w zależności od potrzeb komunikowanie się z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu szkolnym)
Zakres działań o charakterze rewalidacyjnym (uczeń niepełnosprawny) | – objęcie ucznia kształceniem specjalnym w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z dostosowaniem form i metod pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka z cechami ze spektrum autyzmu – uczeń wymaga specjalnej organizacji lekcji oraz zastosowania specjalnych form i metod pracy zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej – wsparcie nauczyciela wspomagającego – objęcie dziecka zajęciami rewalidacyjnymi (2 godziny w tygodniu) na terenie placówki – kontynuacja terapii SI – objęcie ucznia treningiem z zakresu socjoterapii – pomoc dziecku w nabywaniu umiejętności w zakresie funkcji wykonawczych (funkcje organizacyjne i umiejętność uczenia się) – wspieranie i umożliwianie kontaktów społecznych – wspomaganie i rozwój umiejętności komunikacyjnych |
Zakres działań o charakterze socjoterapeutycznym (uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym) | |
Zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym (uczeń niedostosowany społecznie) |
5. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Tygodniowy wymiar godzin | Osoba prowadząca |
Zajęcia rozwijające uzdolnienia | 1 – zajęcia rozwijające zdolności plastyczne | |
Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się | – | – |
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze | – | – |
Zajęcia specjalistyczne: logopedyczne/korekcyjno- kompensacyjne/inne terapeutyczne | 1 – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne 1 – inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – SI 1 – zajęcia indywidualne z pedagogiem szkolnym | |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (w tym TUS, zajęcia socjoterapeutyczne) | 1 – socjoterapia | |
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu | – | – |
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia | – | – |
Porady i konsultacje/warsztaty | na bieżąco, zależnie od sytuacji | wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem |
6. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka w realizacji programu
– systematyczne pozyskiwanie informacji o uczniu w celu dokonania diagnozy funkcjonalnej oraz doboru odpowiednich form i metod pracy z dzieckiem – omawianie założeń IPET – analiza i omówienie wyników WOFU – wyjaśnienie sposobów pracy z dzieckiem w domu, mających na celu: poszerzenie słownictwa biernego i czynnego, doskonalenie motoryki dużej i małej, doskonalenia umiejętności matematycznych, rozwijanie kompetencji społecznych – wspólne wypracowanie sposobów przeciwdziałania zachowaniom niepożądanym występującym u dziecka – porady, konsultacje, instruktaż – dostarczanie materiałów i literatury z zakresu rozwijania mowy (ćwiczenia, pomoce dydaktyczne) – dostarczanie materiałów edukacyjnych z zakresu rozwijania sprawności manualnych z uwzględnieniem rozwijania sprawności grafomotorycznej |
7. Działania wspierające rodziców ucznia
– rozmowa wspierająca – stała współpraca rodziców z nauczycielem, polegająca na informowaniu o wymaganiach edukacyjnych, postępach dydaktycznych i rozwojowych dziecka – pedagogizacja rodziców w zakresie metod pracy nad występującymi u dziecka trudnościami – zachęcanie do rozwijania indywidualnych uzdolnień i zainteresowań, bazowanie na mocnych stronach dziecka – instruktaże i wskazówki do pracy z dzieckiem w domu – wsparcie psychologiczne (spotkania z psychologiem i pedagogiem w szkole) – edukacja rodziców podczas zebrań, pedagogizacja rodziców podczas spotkań indywidualnych – wsparcie w opiece i wychowaniu – kontakt telefoniczny z rodzicem, prowadzenie zeszytu kontaktów |
8. Zakres współdziałania z instytucjami
Nazwa instytucji | Zakres współpracy |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w … | korzystanie z informacyjno-szkoleniowej funkcji placówki poprzez udział w: prelekcjach, warsztatach, szkoleniach |
Placówka Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN …) | uczestnictwo w warsztatach, szkoleniach, korzystanie z innych form wsparcia |
Inne instytucje (MOPS, GOPS, inne) | zasiłek opiekuńczy z GOPS |
9. Zapoznałem się i akceptuję Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Otrzymałem/otrzymałam kopię wyżej wymienionych dokumentów.
Data: ……….……..
Skład Zespołu opracowującego IPET i ich podpisy | Data i podpis rodzica/opiekuna prawnego | Data i podpis dyrektora zatwierdzającego program |
Autor: Eliza Supińska – Czytelniczka Portalu