Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 maja 2020 roku.
I. Informacje o dziecku
1. Imię (imiona) i nazwisko: XXX
2. Data i miejsce urodzenia: XXX
3. Podstawa prawna objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego NR XXX wydane przez PPP w XXX
4. Przyczyna objęcia kształceniem specjalnym: zespół Aspergera
Program opracowano na okres: nauki w szkole podstawowej (II etap edukacyjny)
5. Nazwa szkoły (placówki): XXX
6. Etap edukacyjny: II, klasa: IV
Rok szkolny: XXX
II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz specjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia |
Diagnoza | Dziecko z zespołem Aspergera. Rozwój intelektualny w normie. Aktywność funkcji poznawczych kształtuje się powyżej przeciętnej. Dobrze przebiega rozwój poznawczy we wszystkich sferach (inteligencja wyższa niż przeciętna). XXX ma bardzo dobre predyspozycje umysłowe do nauki. … Opis zgodny z diagnozą medyczną. |
Zalecenia | 1. Z uwagi na zespół Aspergera najkorzystniejszą formą kształcenia będzie nauka w szkole ogólnodostępnej w oddziale integracyjnym. 2. Udział dziecka w zajęciach rewalidacyjnych, na których należy: – prowadzić trening umiejętności społecznych, – pracować nad polepszeniem kontaktu wzrokowego, – wydłużać czas koncentracji uwagi, – eliminować niepożądane zachowania, – trenować umiejętność doprowadzania czynności do końca. 3. W pracy z dzieckiem: – stosować konsekwencję w wymaganiach oraz nagrody za sukcesy i osiągnięcia, udostępnić miejsce do indywidualnej pracy przy zadaniach wymagających koncentracji, – stosować bezpośrednie instrukcje, zadawać jasne, precyzyjne pytania i polecenia, powtarzać dziecku polecenia kierowane do całej klasy, – tworzyć sytuacje sprzyjające spontanicznym kontaktom z koleżankami i kolegami, – doskonalić umiejętności komunikacji m.in. poprzez stosowanie metod pracy w grupie, w parach, – zapewnić poczucie bezpieczeństwa, – wspierać w sytuacjach trudnych, stosować indywidualne podejście. 4. W procesie dydaktycznym bazować na dobrych ogólnych możliwościach intelektualnych. 5. Umożliwić rozwijanie uzdolnień i zainteresowań. 6. Nawiązywać do zainteresowań w pracy dydaktycznej. 7. W celu wzmocnienia oddziaływań edukacyjno-wychowawczych wskazana jest dodatkowa pomoc nauczyciela. |
Uzasadnienie | Zespół Orzekający PPP biorąc pod uwagę diagnozę medyczną – zespół Aspergera oraz ogólne funkcjonowanie w środowisku, wydaje powyższą decyzję. Wskazana forma kształcenia zapewni dziecku kontynuację nauki i będzie dostosowana do jego możliwości i potrzeb. Zalecane formy pomocy powinny znacznie poprawić funkcjonowanie dziecka w środowisku, szczególnie zajęcia rewalidacyjne powinny usprawnić zaburzone funkcje. Obecność dodatkowej osoby pozwoli na odpowiednie kierowanie uwagą dziecka i właściwe reagowanie na jego zachowanie. |
III. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia |
a. Mocne strony – cechy sprzyjające rozwojowi | – sprawność intelektualna w normie, – funkcje poznawcze powyżej przeciętnej we wszystkich sferach, – inteligencja wyższa niż przeciętna, – bardzo dobre predyspozycje umysłowe do nauki, – dobre wyniki w nauce, – na dobrym poziomie zasób wiadomości i umiejętności ze wszystkich przedmiotów, – dobre funkcjonowanie w sytuacjach przewidywalnych, z jasnymi regułami, – logiczne, rozbudowane i poprawne wypowiadanie się, – podejmuje próby nawiązania kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami, – dobrze pracuje w krótkich okresach czasu, – rysuje z pasją, – dobrze pracuje w grupie przy precyzyjnym określeniu polecenia, niewymagającego dłuższego okresu koncentracji. |
b. Trudności rozwojowe i edukacyjne ucznia – słabe strony | – dysfunkcja percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, – zaburzenia w dynamice procesów nerwowych, – impulsywność, nadruchliwość, trudności z koncentracją uwagi, – trudności z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, koncentracji uwagi, – dziecko łatwo się rozprasza, przerywa pracę, dekoncentruje, – ma problemy z adaptacją w nowych sytuacjach, – występuje sztywność zachowania, manieryzmy ruchowe, słaba kontrola emocji, trudności w odczytywaniu przekazów pozawerbalnych, – dziecko nieprawidłowo trzyma długopis, nie lubi pisać, – widoczna znaczna męczliwość ręki podczas pisania, – dziecko popełnia błędy mimo znajomości reguł, – występują zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców sensorycznych, – nadwrażliwość dotykowa i słuchowa, – sztywność zachowania. |
c. Inne (niewymienione w orzeczeniu) informacje o trudnościach ucznia | – dziecko wychowuje się w rodzinie pełnej, rodzice sprawni intelektualnie, dbają o rozwój, – dobra relacja rodziców z wychowawcą, nauczycielami i specjalistami, – dziecko wykazuje zainteresowanie przyrodą, – nie lubi „dłuższego” przepisywania poleconych treści, – nie lubi zmian np. kolejności wykonywanych czynności, itp., – dużo czasu zajmują mu zadania związane z pisaniem oraz prace domowe. |
d. Funkcjonowanie ucznia w grupie klasowej | – dziecko próbuje nawiązywać poprawne relacje z innymi uczniami, lecz nie ze wszystkimi wchodzi w bliższe kontakty, – ma ograniczoną liczbę lubianych koleżanek i kolegów, – chętnie bawi się na przerwach międzylekcyjnych, – lubi gry zespołowe, ale tylko, gdy odbywają się na jego zasadach, – obraża się, rezygnuje z zabawy, gdy coś jest nie po jego myśli, – nieadekwatnie reaguje na zachowania rówieśników, – dość często wchodzi w spory z innymi, – zbyt dosłownie przyjmuje informacje, – często ma problem ze zrozumieniem żartów, przenośni językowych, – jest szczery „do bólu”, czym często zraża inne dzieci, – uparcie dochodzi swoich racji. |
IV. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem |
a. Cele edukacyjne | – doskonalenie umiejętności komunikowania się z ludźmi, takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, – kształtowanie umiejętności współdziałania i współżycia z ludźmi, – kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak np. obserwowanie celowe, – kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne, – umożliwienie rozwijania uzdolnień i zainteresowań z nawiązaniem do zainteresowań ucznia, – nauka celowego działania. |
b. Cele terapeutyczne | – doskonalenie percepcji wzrokowej, – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, – doskonalenie umiejętności uwagi i koncentracji, – wspieranie ucznia w sytuacjach trudnych. |
c. Cele wychowawcze | – wdrożenie do uczestnictwa w zespole klasowym, – wdrażanie do pełnienia określonych ról społecznych, – wyrabianie nawyków i uczenie norm społecznych, – eliminowanie niepożądanych zachowań. |
Pobierz cały program
Autor: Danuta Muczyńska – Czytelniczka Portalu