Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 listopada 2020 roku.
I. Metryczka uczennicy
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
Miejsce zamieszkania:
Klasa: 1
Uczennica posiada orzeczenie nr … z dnia … r. o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Zespół Orzekający przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem nr 1 w Poznaniu, ul. Słowackiego 54/56 na czas pierwszego etapu edukacji wydane z uwagi na zespół Aspergera.
II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Diagnoza | ZESPÓŁ ASPERGERA |
Stopień niepełnosprawności | Nieprawidłowości w funkcjonowaniu dotyczą komunikacji, umiejętności społecznych, zainteresowań i aktywności. |
Choroby towarzyszące | BRAK |
Rozwój poznawczy | Mocne strony i predyspozycje: – uczennica na bardzo wysokim poziomie werbalizuje wiedzę; – prawidłowo radzi sobie z zadaniami wzrokowo-przestrzennymi; – dobra sprawność pamięci roboczej; – sprawnie rozwiązuje zadania logiczne; – wykrywa zmiany, którym podlegają kolejne elementy ciągu; – bardzo dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem relacji pomiędzy elementami układu; – umiejętnie rozpoznaje reguły względem wzorca w zdaniu; – posiada zdolność rozumowania ilościowego; – wykazuje się dobrą orientacją wzrokowo-przestrzenną; – ukształtowana orientacja w kierunkach; – dobre tempo pracy i wytrwałość w wykonywaniu zadań. Bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie dziecka: Obniżona sprawność grafomotoryczna. |
Komunikacja | Mocne strony i predyspozycje: – posługuje się mową do komunikacji; – posiada bogaty zasób słownictwa. Bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie dziecka: – trudności w rozumieniu metafor, przenośni, sformułowań dwuznacznych; – jakościowe problemy w komunikacji; – zaburzona zdolność mentalizowania; – trudności z prawidłowym inicjowaniem i podtrzymywaniem dialogów; – ograniczone umiejętności w posługiwaniu się w komunikacji mimiką i gestem. |
Rozwój społeczno-emocjonalny | Mocne strony i predyspozycje: – potrafi wyrazić swoje uczucia; – pomocna i koleżeńska. Bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie dziecka: – trudności w nawiązywaniu adekwatnych relacji z rówieśnikami; – obniżona odporność na niepowodzenia; – niska samoocena; – trudności w podporządkowaniu się regułom podczas zabawy (jeśli aktywność nie przebiega po jej myśli); – obniżona uwaga wzrokowa; – wykazuje problemy z dzieleniem wspólnego pola uwagi i podążaniem za wskazaniem; – obniżona motywacja do współpracy; – z trudnością podejmuje działania pozwalające na rozwiązywaniu sytuacji problemowych; – łatwość w odwzorowywaniu negatywnych zachowań u rówieśników; – obniżony rozwój funkcji słuchowych odpowiedzialnych za analizowanie i przetwarzanie dźwięków. |
III. Zalecenia do pracy z uczennicą
Zalecane formy wsparcia podczas zajęć edukacyjnych | – stawianie wymagań adekwatnych do aktualnych możliwości dziecka; – stosowanie zasady małych kroków i stopniowania trudności zadań; – wydłużenie czasu na wykonywanie zadań sprawiających trudności, w tym również na pisanie, rysowanie; – monitorowanie działań, kontrolowanie stylu pracy, zachęcanie do kończenia rozpoczętych przez siebie zadań; – sprawdzanie stopnia zrozumienia treści zadań, poleceń (także pisemnych, udzielać dodatkowych wskazówek, objaśnień); – wykorzystywanie zainteresowań uczennicy w procesie dydaktycznym; – rozwijanie motywacji do współpracy, poprzez wdrożenie systemu wzmocnień atrakcyjnych dla uczennicy; – ograniczenie nadmiaru bodźców w klasie; – kierowanie poleceń ustnych o prostej konstrukcji, unikając metafor i dwuznacznych sformułowań; – ukierunkowywać uwagę uczennicy na tok zajęć; – włączenie uczennicy w działania na rzecz klasy i szkoły; – rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności; – generalizowanie nabytych umiejętności na nowe miejsca, osoby, sytuacje; – pomoc w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych, udzielenia wsparcia w momencie niepowodzenia. |
Zalecane formy wsparcia w celu kształtowania umiejętności społecznych i eliminowania zachowań niefunkcjonalnych | – wykorzystywanie mocnych stron uczennicy w celu podnoszenia jej pozycji wśród grupy rówieśniczej; – wykorzystywanie tutoringu rówieśniczego; – nadzorowanie aktywności uczennicy w czasie wolnym; – zachęcanie i czuwanie nad prawidłowym przebiegiem interakcji z rówieśnikami; – każdorazowe omawianie trudnych sytuacji; – ścisła współpraca z domem rodzinnym; – stosowanie wobec uczennicy konsekwentnych zasad regulujących jej zachowanie, identycznych w całym środowisku wychowawczym; – umożliwienie i zachęcanie uczennicy oraz jej rodziny do adekwatnego udziału w życiu szkoły; – dobieranie różnorodnych metod terapeutycznych; – rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności poprzez przydzielenie zadań i obowiązków adekwatnych do jej możliwości. |
IV. Zakres i sposób zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczennicą
Cele edukacyjne | – wspieranie uczennicy w rozpoznawaniu własnych predyspozycji; – kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; – nauka skutecznego komunikowania się w mowie i piśmie, z uwzględnieniem ogólnie przyjętych reguł społecznych; – podejmowanie prób radzenia sobie z przeżywanymi emocjami na co dzień; – podejmowanie współpracy z nauczycielem, aktywny udział w zajęciach adekwatny do możliwości uczennicy; – respektowanie zasad funkcjonowania w grupie, współdziałanie z rówieśnikami podczas wspólnie wykonywanych zadań; – komunikowanie się z otoczeniem za pomocą mowy werbalnej i pozawerbalnej; – utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności oraz wykorzystywanie ich do aktywnego udziału w życiu społecznym; – ukierunkowanie uwagi uczennicy na inne zadania i aktywności w razie, gdy reszta klasy jeszcze pracuje; – przy wzmożonej ruchliwości umożliwić odreagowanie napięcia poprzez zmianę aktywności; – angażowanie uczennicy w aktywności i role rozwijające umiejętności społeczne; – wspieranie uczennicy przy podejmowaniu działań na rzecz zespołu klasowego szkoły, środowiska lokalnego; – wzmacnianie wszelkich sukcesów społecznych i edukacyjnych (stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesów); – doskonalenie motywacji do współpracy; – docenianie wkładu pracy i dostrzeganie drobnych postępów w zakresie trudności edukacyjnych; – podkreślanie mocnych stron uczennicy; – dostosowanie tempa realizacji treści dydaktycznych do możliwości psychofizycznych dziecka (ograniczenia w zakresie grafomotorycznym, koncentracji uwagi); – rozwijanie umiejętności poznawczych i motorycznych zgodnie z podstawą programową. |
Cele terapeutyczne | – usprawnianie motoryki małej; – usprawnianie dysprakcji; – rozwijanie mowy dialogowej w celu usprawniania jakości komunikacji, pracy nad prozodią wypowiedzi; – rozwijanie umiejętności emocjonalno-społecznych. |
V. Formy udzielania uczennicy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
Rodzaj zajęć | Osoba prowadząca | Liczba godzin/tydzień |
Zajęcia rewalidacyjne | Anita Orzechowska | 2 |
Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne | 1 |
VI. Działania wspierające rodziców uczennicy
W razie potrzeby, rodzice mogą korzystać z konsultacji i porad udzielanych przez wychowawcę, nauczycieli, pedagoga, psychologa.
Udzielanie wskazówek do pracy w domu, wskazanie trudności podczas lekcji/zajęć i sposoby ich przezwyciężania.
VII. Zakres współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
W razie potrzeby współpraca z Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Poznaniu.
VIII. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami w realizacji zadań
Konsultacje, porady w miarę potrzeb.
IX. Sposób ewaluacji programu
Wielospecjalistyczna ocena poziomu efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzona na podstawie omówienia w ramach zespołu realizacji założonych celów edukacyjnych i terapeutycznych dwa razy w roku szkolnym po I semestrze i na koniec drugiego semestru.
Program opracował zespół w składzie:
Imię i nazwisko | Funkcja/nauczany przedmiot |
Koordynator zespołu i wychowawca/edukacja wczesnoszkolna | |
Anita Orzechowska | Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia/zajęcia rewalidacyjne |
Nauczyciel/język angielski | |
Pedagog | |
Psycholog |
Miejscowość i data
Poznań, 24.09.2019 r.
Podpis i pieczęć Dyrektora szkoły:
Data zapoznania się z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym……………………………………………………………………………………
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutycznym otrzymałem/am………………………………………………………………………………………
Autor: Anita Orzechowska – Czytelniczka Portalu