Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 maja 2021 roku.
Temat: Kolorowa wiosna – rozwijanie procesów poznawczych.
Prowadzący:
Eliza Supińska
Uczeń:
xxx – klasa 4
Rodzaj zajęć:
rewalidacja indywidualna
Czas trwania:
60 minut
Cele główne:
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- Doskonalenie umiejętności budowania zdań opisujących
- Uwrażliwienie w zakresie odbioru bodźców sensorycznych (dotyk, zapach, wzrok, słuch)
- Usprawnianie procesu analizy i syntezy wzrokowej
- Szukanie oryginalnych rozwiązań plastycznych
Cele operacyjne – uczeń:
- poda rozwiązanie zagadki związanej z aktualną porą roku
- ułoży z rozsypanki literowej wyrażenie „kolorowa wiosna”
- opowie, jak wyobraża sobie Panią Wiosnę
- odpowie na pytania, tworząc opis słowny
- uzupełni tekst z lukami podanym słownictwem
- wykona pracę plastyczną – strój Pani Wiosny
Metody:
- słowne: rozmowa, praca z tekstem
- oglądowa: obserwacja
- działań praktycznych
- elementy metody behawioralnej
Formy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
wiersz „Pani Wiosna” – tekst własny, tekst z lukami, gra dydaktyczna „Łowimy literki”, ilustracje wiosennych krajobrazów, nagrania cd – piosenki: „Powitanie”, „Gimnastyka”, fragment koncertu skrzypcowego „Cztery pory roku” – „Wiosna”, A. Vivaldiego, materiał przyrodniczy (liście, źdźbła trawy, bratki, stokrotki, tulipany, wierzbowa gałązka z baziami), papierowe kwiaty, papierowy motyl, klej, plastelina, nożyczki, kartonowa sylweta Pani Wiosny
Przebieg zajęć
Część wstępna
- Powitanie przy piosence „Wszyscy są, witam Was”.
- Ustalenie zasad współpracy oraz systemu nagród za pracę na zajęciach (za wykonane zadanie punkt w postaci listka, po uzbieraniu odpowiedniej ilości listków, gra planszowa „Wyprawa do lasu”).
- Zapoznanie ucznia z celami zajęć.
- Wprowadzenie do tematu zajęć:
- Odczytanie dziecku zagadki o wiośnie, zachęcanie do szukania poprawnej odpowiedzi.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosenne krajobrazy. Rozmowa kierowana na temat „Jakie są kolory wiosny”?
- Gra dydaktyczna – „Łowimy literki”. Uczeń „wyławia” poszczególne litery, tworząc z nich wyrażenie „Kolorowa wiosna”.
Część główna
1. Wyraziste odczytanie przez nauczyciela wiersza „Pani Wiosna”.
Pani Wiosna
Idzie do nas Wiosna, nasza piękna pani!
Jej suknia zielona, upstrzona listkami.
Z baziami gałązkę w ręku ma wierzbową.
A za pasem wonną, przylaszczkę liliową.
W drugiej dłoni Wiosna koszyk wielki niesie.
A w koszyku dary najpiękniejsze w świecie:
bratki, tulipany, stokrotki różowe, zieloną traweczkę i gałązki młode.
Na głowie Wiosenki wianek z kwiatków polnych.
Na ramieniu motyl o skrzydełkach złotych jak kwietniowe słońce.
Smukłą szyję Wiosny sznur korali zdobi, zrobiła je rankiem z tych bazi wierzbowych, co nad stawem rosną.
Słonko mocno świeci, idzie piękna pani.
Uśmiechnięta, barwna łąki kolorami!
2. Rozmowa na temat utworu połączona z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów tekstu.
- Jaka pora roku przedstawiona jest w wierszu i w jaki sposób?
- Jak wyglądała Pani Wiosna?
- W jaki sposób zachowywała się Pani Wiosna?
3. Zabawa dydaktyczna „Co Wiosna w koszu niesie?”.
Uczeń z zamkniętymi oczami wyciąga z kosza „wiosenne skarby” (liście, źdźbła trawy, wiosenne kwiaty: tulipany, stokrotki, bratki, przylaszczki, wierzbową gałązkę z baziami). Stara się odgadnąć, co wylosował.
4. Wykonanie stroju Pani Wiosny.
Uczeń na sylwecie z kartonu:
- ozdabia suknię Pani Wiosny listkami
- umieszcza za jej pasem fioletową przylaszczkę
- układa wianek, przyklejając papierowe kwiaty i źdźbła trawy
- wykonuje korale z wierzbowych bazi
- do kosza Wiosny wkłada wiosenne dary – (liście, źdźbła trawy, zasuszone kwiaty)
- w drugiej dłoni umieszcza gałązkę wierzbową z baziami
- przykleja na sylwecie papierowego motyla.
W czasie pracy uczeń słucha fragmentu „Wiosna” z koncertu skrzypcowego „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.
5. Ustne układanie opisu Pani Wiosny – wykorzystanie planu opisu zapisanego w formie pytań.
- W co ubrana jest Pani Wiosna?
- Z czego wykonana jest jej suknia?
- Co Pani Wiosna trzyma w dłoni?
- Jaki kwiat znajduje się za pasem Pani Wiosny?
- Jakie dary Pani Wiosna niesie w koszu?
- Co Pani Wiosna ma na głowie?
- Jaki owad usiadł na ramieniu Wiosny?
- Co zdobi jej szyję?
- Jaka jest Pani Wiosna?
6. Zabawa ruchowa do piosenki „Gimnastyka”.
7. Pisemny opis Pani Wiosny – uzupełnianie tekstu z lukami podanym słownictwem. Odczytanie uzupełnionego tekstu.
Pani Wiosna ubrana jest w długą ….. uszytą z młodych, zielonych ….. Głowę jej zdobi ….. upleciony z wiosennych, pachnących …. i ….. Na jej szyi wiszą zrobione z bazi, szare ….. Na ramieniu Wiosny siedzi żółty ….. Pani Wiosna przynosi w swoim koszyku kolorowe kwiaty: ….., ….., ….. oraz gałązki z zielonymi ….. W drugiej dłoni dzierży wierzbową gałązkę z ….. Nasza Wiosna to kolorowa i piękna pani, pogodna i ……
Słownictwo: uśmiechnięta, listków, suknię, stokrotki, tulipany, bratki, kwiatów, trawy, wianek, korale, listkami, motylek, baziami.
Część końcowa
- Nagrodzenie ucznia za aktywność na zajęciach i doprowadzenie pracy do końca.
- Uporządkowanie stanowiska pracy. Pożegnanie.
Autor: Eliza Supińska – Czytelniczka Portalu