Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 marca 2020 roku.
Imię i nazwisko ucznia:
Klasa: III
Prowadzący zajęcia:
Data:
Temat zajęć: Radzenie sobie z przegraną.
Cele ogólne:
- podniesienie poziomu funkcjonowania emocjonalnego,
- poprawa kompetencji społecznych,
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i innych osób,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i właściwego komunikowania o nich,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji doświadczenia przegranej, niepowodzenia,
- nauka analizowania sytuacji trudnej,
- pogłębianie wiedzy o niepożądanych reakcjach i akceptowanych społecznie sposobach rozwiązań napotykanych problemów,
- rozwijanie umiejętności dokonywania świadomych wyborów i radzenia sobie z wyzwaniami w relacjach z innymi,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w tym:
– słuchanie z uwagą wypowiedzi innych osób w różnych sytuacjach życiowych wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia,
– okazywanie szacunku wypowiadającej się osobie,
– wykonywanie zadań według usłyszanej instrukcji,
– słuchanie z uwagą tekstu czytanego przez nauczyciela,
– wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
– doskonalenie komunikacji niewerbalnej (odczytywanie i interpretacja komunikatów niewerbalnych: mimika twarzy, gesty, postawa ciała),
- rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych,
- rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej,
- rozwijanie myślenia logicznego i abstrakcyjnego,
- kształtowanie wyobraźni,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i samooceny ucznia.
Metody i formy pracy:
- trening prawidłowych zachowań w sytuacji społecznej,
- elementy biblioterapii,
- rozmowa kierowana,
- omawianie treści ilustracji i historyjek obrazkowych.
Środki dydaktyczne:
- Ortograffiti z Bratkiem – Program wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się dla kl. III,
- Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych – Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem,
- pomoc terapeutyczna „Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych. Trudne sytuacje społeczne”,
- karty sytuacji społecznych,
- zdjęcia z emocjami,
- obrazki do sekwencji zdarzeń i emocji,
- rozsypanka – zdania do opisu zachowania i emocji,
- zestaw ćwiczeń do opowiadania doskonalących funkcje percepcyjno-motoryczne.
Planowany przebieg zajęć:
- Rozmowa z uczniem o aktualnych wydarzeniach i jego samopoczuciu. Prezentacja celu zajęć i wstępne zapoznanie z przygotowanymi ćwiczeniami.
- Czytanie przez nauczyciela opowiadania terapeutycznego pt. „O tym, że nie warto się obrażać, bo można stracić przyjaciół” – ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem. Omówienie treści, analiza i wnioski. Wymyślanie zakończenia historii.
- Praca z sekwencją wydarzeń. Oglądanie ilustracji z historyjki obrazkowej, dobieranie nazw emocji do ilustracji; dopasowywanie uczuć przeżywanych przez bohaterów opowiadania do sytuacji, w jakich się znaleźli.
- Rozpoznawanie na zdjęciach emocji, których można doświadczyć w sytuacji przegranej: irytacja, złość, smutek, osamotnienie oraz wygranej: radość, szczęście, satysfakcja.
- Trening komunikacji, zabawy i emocji: „Radzenie sobie z przegraną” i „Zachowanie spokoju” na podstawie historyjek obrazkowych przedstawiających proste sytuacje społeczne i dialogu ich bohaterów.
- Wybieranie zdań opisujących prawidłowe i nieprawidłowe zachowanie osoby doświadczającej przegranej.
- Prezentacja zdjęć różnych sytuacji życia codziennego, w których dziecko może reagować obrażeniem się. Wyjaśnianie kontekstu sytuacji.
- Rozmowa kierowana na temat osobistych doświadczeń ucznia wywołujących podobne reakcje emocjonalne.
- Wykonanie przez ucznia zestawu ćwiczeń, nawiązujących do czytanego opowiadania, doskonalących funkcje percepcyjno-motoryczne oraz utrwalających pisanie liter podobnych graficznie.
- Wykonanie laurki – symbolicznej nagrody dla głównej bohaterki opowiadania, doceniającej jej gotowość do zmiany zachowania.
- Podsumowanie zajęć w odniesieniu do celów zajęć i proponowanych zadań.
Autor: Agnieszka Wiśniewska – Czytelniczka Portalu