Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 sierpnia 2018 roku.
PROGRAM ODKRYWAM ŚWIAT – ŻYJĘ AKTYWNIE
na rok szkolny 2017/2018
Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy „Tęcza” Dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Toruniu
PLAN PROGRAMU
I WSTĘP
II CELE PROGRAMU
III ADRESACI PROGRAMU
IV MODUŁY PROGRAMU
V CHARAKTERYSTYKA MODUŁÓW
VI METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
VII. NARZĘDZIA DO EWALUACJI PROGRAMU
I WSTĘP
Do ośrodka „Tęcza” uczęszczają dzieci i młodzież z autyzmem oraz z innymi zaburzeniami w rozwoju sprzężonymi z autyzmem. Zadaniem placówki jest wspomaganie rozwoju i przygotowanie do samodzielnego udziału w życiu społecznym, poprzez rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w życiu codziennym.
Niniejszy program ma za zadanie zapoznać wychowanków z najbliższym środowiskiem społeczno – kulturowym. Realizacja zamierzonych działań umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi im funkcjonowanie w życiu społecznym.
II CELE PROGRAMU
Istotnym zadaniem Ośrodka jest zapoznawanie wychowanków z najbliższym otoczeniem oraz środowiskiem społeczno – kulturowym. Działania placówki skierowane są na stwarzanie sytuacji, zachęcających podopiecznych do podejmowania różnorodnych aktywności, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości. Program „Odkrywam świat – żyję aktywnie” umożliwia udział wychowanków w zajęciach terenowych, uatrakcyjnionych zabawami i wypoczynkiem na świeżym powietrzu. Sytuacje z jakimi styka się wychowanek bezpośrednio w praktycznym działaniu sprzyjają jego rozwojowi, korzystnie wpływają na rozwój samodzielności w życiu codziennym.
Cele szczegółowe programu:
- Poznawanie otoczenia, instytucji, obiektów i miejsc użyteczności publicznej;
- Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych i narodowych; rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, narodu;
- Udział w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy;
- Wykorzystanie naturalnych sytuacji z życia codziennego do nauki rozumienia i nabywania języka;
- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności lub sygnalizowania potrzeb związanych z samoobsługą;
- Wdrażanie do współdziałania w grupie rówieśniczej;
- Uczenie się zachowań zgodnych z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego;
- Tworzenie warunków służących sprawności i aktywności fizycznej dzieci;
- Utrwalenie ogólnych zasad, np. prawidłowego poruszania się po drodze, właściwego korzystania z placu zabaw;
- Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami wychowanków.
III ADRESACI PROGRAMU
- Wychowankowie ośrodka objętego programem;
- Nauczyciele zatrudnieni w placówce;
- Rodzice dzieci uczęszczających do ośrodka.
IV MODUŁY PROGRAMU
Program dla dzieci i młodzieży z autyzmem opracowała: Izabela Leszek
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – program dla nauczycieli