Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 maja 2018 roku.
Program dla uczniów z autyzmem
„Chcę pełniej poznawać świat! Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i zmysłowej oraz umiejętności ruchowych i komunikacyjnych jako droga do świadomego życia”
Spis treści:
- Wstęp.
- Założenia programu.
- Założenia ogólne.
- Formy pracy.
- Metody pracy.
- Wskaźniki do ewaluacji programu.
- Przewidywane efekty działań.
- Literatura.
1.Wstęp
Różnorodność potrzeb osób z niepełnosprawnością rodzi konieczność nakierowania działań terapeutycznych na ich indywidualne zapotrzebowanie. W trosce o podwyższenie jakości życia i funkcjonowania naszych wychowanków powstał indywidualny program „Chcę pełniej poznawać świat! Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i zmysłowej oraz umiejętności ruchowych i komunikacyjnych jako droga do świadomego życia” uaktywniania grupy uczniów, wychodzący od zaspokajania podstawowych potrzeb stymulacyjnych po rozwijanie potrzeb społecznych.
Program „Chcę pełniej poznawać świat! Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i zmysłowej oraz umiejętności ruchowych i komunikacyjnych jako droga do świadomego życia” został stworzony z myślą o uczniach klasy 5 dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. W programie zwrócono również uwagę na indywidualne zdolności uczniów i wykorzystano ich preferencje, stosując elementy muzykoterapii i ruchu tanecznego. Ponieważ w początkowym etapie życia każdego dziecka jego rozwój ma charakter sensomotoryczny, a stymulacja jest podstawą każdej aktywności, dlatego przy realizacji programu przewidziano dużo form aktywności ruchowej, zmian pozycji i jednoczesnego stymulowania różnych zmysłów. Jednocześnie mając na względzie, że komunikacja i umiejętności społeczne są jednym z najistotniejszych celów naszych działań edukacyjno – terapeutycznych względem osób niepełnosprawnych, zaakcentowano w programie cele związane z komunikacją alternatywną i rozwojem kompetencji społecznych.
2. Założenia programu
Program „Chcę pełniej poznawać świat! Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i zmysłowej oraz umiejętności ruchowych i komunikacyjnych jako droga do świadomego życia” skierowany jest do uczniów klasy piątej Szkoły Podstawowej nr 17 w Bielsku – Białej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem.
Głównym założeniem programu jest wspieranie uczniów w ich indywidualnym rozwoju, kształtowanie umiejętności panowania i radzenia sobie z własnymi emocjami, poznawanie świata przez stymulację wielozmysłową, pogłębianie świadomości własnego ciała, a także zachęcanie do integrowania się w grupie poprzez wspólny język komunikacji alternatywnej.
3. Założenia ogólne
Program adresowany jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem. Program będzie realizowany raz w tygodniu od września 2017 r. do kwietnia 2018 r. podczas zajęć edukacyjnych.
Uczestnicy: troje uczniów w wieku od 13 do 14 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem.
Czas trwania zajęć: 45 minut
Cele ogólne:
- wspomaganie rozwoju w zakresie sfery poznawczej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej,
- rozwijanie umiejętności współdziałania,
- wyzwalanie aktywności,
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych zależnie od możliwości dziecka,
- stymulacja wzrokowa, dotykowa, ruchowa, słuchowa, zapachowa dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka,
- wprowadzenie atmosfery radosnej, odprężającej,
- likwidacja napięcia mięśniowego i psychicznego.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- ma świadomości ciała i orientuje się w schemacie ciała,
- potrafi dłużej skoncentrować uwagę na zadaniu,
- uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- czeka na swoją kolej podczas zabaw,
- rozumie i próbuje wykorzystać elementy komunikacji alternatywnej podczas zabaw,
- uczeń potrafi być uważny, spokojny a także wyciszony i zrelaksowany,
- uczeń jest dostymulowany w sferze wzrokowej, słuchowej, dotykowej, ruchowej,
- uczeń potrafi opanować swoje emocje.
4. Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
5. Metody pracy:
- Metoda Stymulacji Sensorycznej wg C. Delacato,
- Elementy Integracji Sensorycznej,
- Program Aktywności M. i CH. Knillów: świadomość ciała, dotyk ikomunikacja,
- Elementy Muzykoterapii,
- Elementy masażu taktylnego wg metody Swietłany Masgutowej,
- Metoda Klanzy z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
6.Wskaźniki do ewaluacji programu:
- stopień integracji uczniów (obserwacja, rozmowy z nauczycielami rodzicami),
- poziom i zmiany zachowań autostymulacyjnych,
- poziom i jakość zachowań trudnych,
- poziom kompetencji komunikacyjnych,
- poziom somatognozji,
- poziom samodzielności,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami.
7. Przewidywany efekt działań
Przewidywanymi efektami działań będzie zaspokojenie wyżej wymienionych potrzeb a wraz z nimi:
- zmniejszenie poziomu i intensywności zachowań trudnych,
- zmiany w poziomie i jakości autostymulacji,
- obniżenie napięcia mięśniowego,
- poprawa się poziomu funkcjonowania poszczególnych zmysłów, ich poziomu wrażliwości i możliwości percepcyjnych,
- poprawa umiejętności rozładowania napięcia emocjonalnego,
- udoskonalenie umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami,
- wzrost ilości i jakość kontaktów z rówieśnikiem, nauczycielem, terapeutą,
- zwiększenie intensywności i ilości przekazów komunikacyjnych,
- wzrost orientacji w przestrzeni,
- zwiększenie świadomości i kontroli własnego ciała,
- wzrost poczucia bezpieczeństwa,
- pogłębienie wiedzy o otaczającym świecie,
- wzrost umiejętności współdziałania w grupie podczas zabawy,
- zwiększenie aktywności własnej uczniów,
- zwiększenie poziomu samoobsługi.
8. Literatura
Program i scenariusze zostały opracowane na podstawie:
- własnych pomysłów,
- literatury przedmiotu:
– Wasiak „ Zabawy z chustą”, wydawnictwo Klanzy,
– Maria Raszewska, Krystyna Szoć „Wzrastajcie z nami, a nie obok nas”,
– Bogdanowicz, D. Okrzesik „Opis i planowanie zajęć wg Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne”,
– Christopher Knill „Dotyk i komunikacja”.
Program dla uczniów z autyzmem opracowała: mgr Monika Kalinowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli