Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 sierpnia 2021 roku.
Program przeznaczony jest dla ucznia ze spektrum autyzmu i niedosłuchem. Zajęcia zaplanowano na spotkania dwa razy w tygodniu po 60 minut.
I. Cele i treści
Cel ogólny |
nauka sposobów komunikowania się |
Cel szczegółowy | Treści |
rozbudzanie zainteresowań dźwiękami | – zachęcanie do słuchania piosenek – nauka prostych piosenek – zabawy muzyczno-ruchowe |
koncentracja na dźwiękach | – zabawy z reagowaniem na sygnał – wyczekiwanie do końca dźwięku |
wyszukiwanie lokalizacji słyszanego dźwięku | – zabawy z instrumentami |
nadawanie znaczenia słyszanym dźwiękom | – rozróżnianie dźwięków – przypisywanie ich do przedmiotów i pojazdów, które je wydają |
wprowadzenie książki AAC | – analiza książki – utrwalanie słów i gestów – zachęcanie do powtarzania – układanie symboli w odpowiedniej kolejności |
Cel ogólny |
rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych |
Cel szczegółowy | Treści |
zachęcanie do współpracy podczas zabawy | – rozmowa z dziećmi uczęszczającymi do grupy na temat sposobów komunikowania się z chłopcem – zapoznanie z kolegami z grupy – zapraszanie kolegów do wspólnych gier i zabaw – dobieranie w pary i grupy – inicjowanie zabaw tematycznych |
inicjowanie zabawy przez dziecko | – samodzielne wybieranie aktywności z zaproponowanych przez nauczyciela – zachęcanie do samodzielnej zabawy, w której nauczyciel jest tylko cieniem |
wyrażanie reakcji na zachętę do wspólnej zabawy | – uważne słuchanie kolegów – doskonalenie odpowiadania „Tak”, „Nie” na pytania dzieci |
proszenie o pomoc w razie trudności | – nauka umownych gestów i prostych słów zwracania się o pomoc – wyjaśnienie, do kogo dziecko może zwrócić się o pomoc |
stosowanie reguł podczas gier i zabaw | – omówienie przed każdą zabawą zasad – wyznaczenie terenu, na którym odbywa się zabawa – określenie czasu jej trwania – pochwalenie/nagrodzenie za stosowanie się do ustalonych reguł |
wprowadzenie gier planszowych w celu zwiększenia koncentracji i cierpliwości | – proponowanie różnorodnych gier planszowych – motywowanie do doprowadzania gry do końca – określenie celu/nagrody, jaka czeka po przekroczeniu mety |
rozumienie stanów emocjonalnych | – nazywanie emocji na podstawie mimiki nauczyciela, zdjęć, piktogramów – naśladowanie emocji za pomocą mimiki – dopasowywanie emocji do sytuacji – układanie historyjek obrazkowych – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego |
kształtowanie pożądanych zachowań | – ustalenie kodeksu postępowań – chwalenie poprawnych zachowań – podkreślanie pozytywnego zachowania u innych dzieci – nagradzanie poprawnego zachowania – szybkie reagowanie podczas zachowań negatywnych – stosowanie tych samych zasad dla całej grupy |
reagowanie na zachowania niepożądane i niebezpieczne | – jasne wyrażanie dezaprobaty dla zachowań wykraczających poza ustalone normy – odwracanie uwagi, gdy tylko zaczynają pojawiać się zachowania ryzykowne – wyłączenie dziecka ze stresującej sytuacji lub wydarzenia – proponowanie czynności lubianych przez dziecko w sytuacjach trudnych w celu zapobieżenia ich rozwojowi |
kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej | – przypominanie dziecku, kto stoi przed nim, za nim – ustalenie zasady wejścia do łazienki, dopiero gdy ktoś z niej wyjdzie – doskonalenie umiejętności oczekiwania na swoją kolej podczas wizyty w bibliotece lub na stołówce |
zachęcanie do zgłaszania się do odpowiedzi i wykonywanie poleceń | – wyjaśnienie dziecku poleceń i pytań zadawanych przez nauczyciela prowadzącego – chwalenie za podejmowanie aktywności |
utrzymanie kontaktu wzrokowego | – nadanie znaczenia kontaktowi wzrokowemu – ustalenie, że poprzez kontakt wzrokowy dziecko sprawdza aprobatę i obecność nauczyciela – zachęcanie do analizowania emocji, pojawiających się na twarzy kolegów i nauczyciela |
budowanie wspólnego pola uwagi | – nawiązanie pozytywnej relacji z dzieckiem – ustalenie przez nauczyciela, jakie gry, zabawy, przedmioty, sytuacje sprawiają dziecku radość – określanie czasu, jaki należy poświęcić na wykonanie zadania, ćwiczenia – przywoływanie uwagi dziecka – zadawanie pytań podtrzymujących uwagę dziecka |
rozwijanie umiejętności przedszkolnych przygotowujących do dalszej edukacji | – rozwijanie umiejętności grafomotorycznych – doskonalenie wycinania i sprawności ręki – stopniowe wydłużanie czasu przeznaczonego na ćwiczenia i zadania – stopniowe zwiększanie liczby ćwiczeń – gry i zabawy stolikowe, puzzle, układanki lewopółkulowe – kolorowanie według wzoru – układanie sekwencji obrazkowych – wyszukiwanie różnic – wykluczanie ze zbioru, porównywanie, sortowanie, rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów – poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zajęć na placu zabaw lub na sali gimnastycznej; w formie zabaw gimnastycznych, rytmicznych i ruchowych – zabawy z teksturami i materiałami |
utworzenie kodeksu zachowań i przestrzeganie go | – ustalenie zasad i norm podczas zajęć indywidualnych i w grupie – wykorzystanie historyjek obrazkowych do utrwalenia zasad – egzekwowanie ustaleń wynikających z umowy – częste przypominanie ustaleń – samoocena dziecka |
kształtowanie motywacji, koncentracji, pamięci i samodzielności | – nagradzanie inicjatywy dziecka – wyszukiwanie różnic, podobieństw, elementów w licznych zbiorach – łączenie kropek, liczb wg kolejności – stosowanie klepsydr czasowych – chwalenie za doprowadzenie zadania, pracy do końca – zadawanie zagadek – nauka prostych rymowanek i piosenek – kształtowanie właściwych nawyków w czasie jedzenia, nauka posługiwania się sztućcami – niewyręczanie dziecka, umożliwienie mu samodzielnego korzystania z toalety, ubierania, rozbierania – porządkowanie własnego miejsca pracy |
II. Metody pracy:
- stymulacja polisensoryczna
- metody praktycznego działania
- metody obserwacji, demonstracji
- pedagogika zabawy
- Metoda Ruchu Rozwijającego
- Metoda Knillów
- Trening Umiejętności Społecznych
- wprowadzające i alternatywne metody komunikacji
- elementy Metody Dobrego Startu
- metody oparte na naśladownictwie
III. Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
IV. Przewidywane osiągnięcia
Udział chłopca w zajęciach rewalidacji indywidualnej przyczyni się do coraz lepszego funkcjonowania w środowisku społecznym, opanowania wymagań edukacyjnych i umożliwi dalszą naukę. Chłopiec zwiększy wiarę we własne możliwości i w osiągnięcie sukcesu. Realizacja zaplanowanych treści przygotuje dziecko do sprawnej komunikacji i adekwatne reagowanie na różne sytuacje społeczne.
V. Ewaluacja
Ewaluacja będzie dokonywana cząstkowo w trakcie roku szkolnego oraz całościowo na zakończenie I semestru i roku szkolnego. Ocenie będą podlegać postępy ucznia w zakresie osiągnięcia celów rewalidacji.
VI. Współpraca z rodzicami
Nauczyciel poinformuje rodziców o planowanych działaniach. Na bieżąco przedstawiane będą sukcesy i trudności. Dokonywana będzie wymiana doświadczeń i ustali się jednotorowość działań w szkole i domu.
Autor: Katarzyna Barszczak – Czytelniczka Portalu