Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 sierpnia 2021 roku.
Program przeznaczony jest dla ucznia klasy VII z zespołem Aspergera. Zajęcia zaplanowano na spotkania dwa razy w tygodniu po 60 minut.
I. Cele i treści
Cel ogólny |
Stymulowanie zdolności poznawczych i komunikacyjnych |
Cel szczegółowy | Treści |
Podniesienie poziomu odporności na krytykę | – techniki radzenia sobie z emocjami – ćwiczenia relaksacyjne – ćwiczenia rozpoznawania emocji; zabawy relaksacyjne – zabawy, podczas których uczeń zacznie dostrzegać swoje mocne strony, zalety – rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych – wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi itp. – budowanie poczucia własnej wartości – samoświadomość w zakresie własnych praw i obowiązków |
Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem | – omawianie uczniowi sytuacji społecznych, w których uczestniczy, podawanie mu rozwiązań adekwatnych do tych sytuacji – ćwiczenia relaksacyjne – wykształcenie potrzeby relaksu – stosowanie wizualizacji i muzyki relaksacyjnej |
Wzmacnianie uwagi dowolnej, pamięci bezpośredniej i trwałej | – wskazywanie podobieństw i różnic, dokańczanie opowiadań, dorysowywanie brakujących elementów, pobudzanie do obserwacji, wyciągania wniosków, interpretowanie – gry memory, scrabble, krzyżówki, rebusy – zapoznanie z technikami zapamiętywania |
Motywowanie do wykonania wysiłku umysłowego | – układanie historyjek obrazkowych z gotowych elementów – odtwarzanie, wymyślanie historyjek, tworzenie zakończenia, poznawanie nowych pojęć i ich znaczeń, tworzenie definicji, odgadywanie pojęcia na podstawie definicji, zagadki – zapoznanie z nowoczesnymi technikami uczenia się |
Rozwijanie różnych procesów poznawczych | – ćwiczenia rachunkowe stosowne do poziomu nauczania oraz rozszerzające wiedzę – kształtowanie umiejętności praktycznych, np. przeliczanie pieniędzy – rozwiązywanie zadań z treścią oraz zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje – wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych (w tym programów komputerowych, gier planszowych) – układanie elementów w kolejności, w jakiej były prezentowane, graficznie odtwarzając układy figur, układając figury w oparciu o obraz zachowany w pamięci wzrokowej, wykorzystując gry edukacyjne |
Wzbogacenie słownictwa i kompetencji językowych | – obserwacja najbliższego otoczenia – określanie cech zauważonych przedmiotów – zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?” – uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach – rozwiązywanie rebusów, zagadek i krzyżówek oraz labirynty, dyktanda, zabawy ortograficzne i wykreślanki – wyszukiwanie w przygotowanym tekście błędów literowych oraz skreślanie wyrazów niepotrzebnych – zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazków – pisanie z pamięci – segregowanie wyrazów wg klucza – odpowiedzi na pytania do słyszanego lub czytanego tekstu – opowiadanie wydarzeń dnia wczorajszego z zachowaniem kolejności wydarzeń – znalezienie wspólnych tematów i zachęcanie do wypowiadania się na ich temat – rozmowy z uczniem na temat różnych sytuacji życiowych, w których się znalazł |
Cel ogólny |
Kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych |
Cel szczegółowy | Treści |
Kształtowanie umiejętności społecznych | – rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych – rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych – reagowanie na nagłe sytuacje, informowanie o złym samopoczuciu – zdolność do rozumienia i kontrolowania własnych uczuć i zachowań – rozumienie uczuć innych – nawiązywanie harmonijnych, przyjaznych relacji z innymi ludźmi – autoprezentacja – praca w parach, zespołach – inicjowanie i prowadzenie rozmowy – aktywne słuchanie – komunikacja w kontekście społecznym (zadawanie pytań, zdobywanie informacji, wyrażanie próśb i potrzeb) – odmawianie – jasne przekazywanie informacji – ćwiczenia w komunikowaniu się z otoczeniem, w rozpoznawaniu i wyrażaniu uczuć, modelowanie – zachowania w różnych sytuacjach społecznych, trening umiejętności związanych z bardziej samodzielnym funkcjonowaniem, np. w szkole, na ulicy, na poczcie, u lekarza |
Kształtowanie umiejętności dostosowania się do poleceń i wykonywania ich | – kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań i odpowiedzialności za swoje czyny – ustalenie zasad zachowania na zajęciach – nagradzanie za przestrzeganie ustalonych norm – dokonywanie wyboru spośród dostępnych kilku opcji |
Rozwijanie konstruktywnych sposobów rozwiązywania problemów | – umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, np. dokuczanie, niepowodzenia szkolne – poszerzanie wiadomości o otaczającym świecie (lepsze rozumienie norm i zasad społeczno-moralnych) – omawianie uczniowi sytuacji społecznych, w których uczestniczy, podawanie mu rozwiązań adekwatnych do tych sytuacji – gromadzenie informacji, ocena różnych rozwiązań problemu, z uwzględnieniem przewidywania konsekwencji dla siebie i innych |
Kształtowanie komunikacji pozawerbalnej | – rozpoznawanie znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała – wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy) – wykorzystywanie komunikatów niewerbalnych |
II. Metody pracy:
- stymulacja polisensoryczna
- metody praktycznego działania
- metody obserwacji, demonstracji
- Trening Umiejętności Społecznych
- relaksacja
- opis i pogadanka
- metody oparte na naśladownictwie i wpływie osobistym
III. Formy pracy:
- indywidualna
- w parze
- grupowa
IV. Przewidywane osiągnięcia
Udział chłopca w zajęciach rewalidacji indywidualnej przyczyni się do coraz lepszego funkcjonowania w środowisku społecznym, opanowania wymagań edukacyjnych i umożliwi dalszą naukę. Chłopiec zwiększy wiarę we własne możliwości i w osiągnięcie sukcesu. Realizacja zaplanowanych treści przygotuje ucznia do adekwatnego reagowania na różne sytuacje społeczne.
V. Ewaluacja
Ewaluacja będzie dokonywana cząstkowo w trakcie roku szkolnego oraz całościowo na zakończenie I semestru i roku szkolnego. Ocenie będą podlegać postępy ucznia w zakresie osiągnięcia celów rewalidacji.
VI. Współpraca z rodzicami
Nauczyciel poinformuje rodziców o planowanych działaniach. Na bieżąco przedstawiane będą sukcesy i trudności. Dokonywana będzie wymiana doświadczeń i ustali się jednotorowość działań w szkole i domu.
Program zajęć rewalidacji indywidualnej opracowała: Katarzyna Barszczak – Czytelniczka Portalu