Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 marca 2022 roku.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczennicy objętej kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut
Temat: Przyjaźń, czyli kształtujemy umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji rówieśniczych
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności prawidłowego nawiązywania oraz podtrzymywania relacji i więzi rówieśniczych
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności podtrzymywania i pielęgnowania przyjaźni
- kształtowanie prawidłowych wzorców zachowania w relacjach między ludźmi
- określanie cech prawdziwego przyjaciela
- uświadamianie uczennicy wartości, jaką jest przyjaźń
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym
- burza mózgów
- test niedokończonych zdań
- pogadanka
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- karteczki samoprzylepne
- karton formatu a 3
- flamaster
- tablica
- patyczki z dylematami społecznymi
Przebieg zajęć:
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.
„Potrafię docenić mojego przyjaciela”
1. Przyjaźń to…
Uczennica wymienia i zapisuje swoje skojarzenia ze słowem przyjaźń na brystolu, a następnie na ich podstawie dokańcza zdanie: „Przyjaźń to…”, tworząc i zapisując własną definicję pojęcia obok skojarzeń.
2. Cechy dobrego przyjaciela
Nauczyciel omawia z uczennicą, jakimi cechami odznacza się dobry przyjaciel, jej zadaniem jest wymienienie cech, jakie według niej, powinien posiadać dobry przyjaciel, zapisanie ich na karcie pracy i przyklejenie karty pracy na brystol.
Pytanie do uczennicy: Czy Twój przyjaciel posiada te cechy? A czy Ty je posiadasz? – krótkie omówienie zagadnienia.
3. Empatyczny przyjaciel – pogadanka
Nauczyciel omawia z uczennicą, jak należy zachowywać się wobec przyjaciela, aby wykazać się taktem, uprzejmością i empatią – tłumacząc, czym jest empatia i jak się przejawia.
Nauczyciel mówi uczennicy również o tym, że w każdej relacji, nawet tej z bliskim przyjacielem, są pewne granice, co oznacza, że nawet kiedy się kogoś bardzo dobrze zna, to mimo wszystko, zawsze należy umieć wyczuć granicę między żartem, a obrażaniem kogoś, jednym słowem nie zawsze można być szczerym „do bólu” i zawsze, zanim się coś powie, należy spróbować wczuć się w sytuację drugiej osoby i zastanowić czy to, co powiemy, nie spowoduje, że będzie jej przykro.
4. Dylematy społeczne
Uczennica losuje przykładowe sytuacje, jakie mogą wystąpić między przyjaciółmi i jej zadaniem jest określenie, jak należałoby się w takiej sytuacji zachować.
5. Portret mojego przyjaciela – podsumowanie zajęć
Zadaniem uczennicy jest uzupełnić plakat o portret swojego najlepszego przyjaciela i podziękować mu za to, że jest i jaki jest.
Pobierz załączniki
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu
Scenariusz jest bardzo fajny i myślę, że przydatny w pracy. Jednakże cele szczegółowe są źle sformułowane, mówimy o umiejętnościach, jakie zyska uczeń.Kształtowanie, rozwijanie… są to cele ogólne. Cele szczegółowe, np. Uczeń potrafi …
Pozdrawiam 🙂