Scenariusz spektaklu z udziałem uczniów ze spektrum autyzmu „Po drugiej stronie lustra”

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 sierpnia 2018 roku.

SCENARIUSZ

„Po drugiej stronie lustra”

Scenariusz: Agnieszka Brząkała
Reżyseria: Agnieszka Brząkała

POSTACIE:
Dziewczyna: Magda
Chłopiec: Bartek J.
Rodzice Dziewczyny: Klaudia, Maciej
Rodzice Chłopca: Sandra, Sebastian
Widmo I, II: Mariolka I, Ilona II
Przyjaciel: Michał

Grupa Prześladowców: Klaudia, Sebastian, Maciej
Grupa Przyjaciół: Magda, Sandra, Fabian, Michał G., Bartek J., Tomasz P., Mikołaj K., Krystian Rz., Kacper D.+ cztery panie
Grupa dzieci w klasie: Magda, Sandra, Kacper, Fabian

KOSTIUMY:
Dzieci: strój codzienny
Rodzice: strój wizytowy (Ojciec: marynarka, opcjonalnie krawat, Mama I, Mama II: sukienka, korale, usta czerwone)
Widmo: długa czarna peleryna do kostek, twarz pomalowana na biało-czarno
Grupa prześladowców: strój codzienny
Postacie w pelerynach: 10 x peleryna do pasa z kapturem, czarne spodnie lub leginsy
Dzieci z klasy: strój codzienny + Magda kostium czarny
Dzieci zabawa z chustą klanza: strój codzienny + Magda kostium czarny
Dziewczyna: kostium czarny: leginsy, koszulka, baletki + czarna spódniczka tiulowa (tutu)

REKWIZYTY:
Granatowe tło + stojaki na tło
Dwa małe stoliki w tym jeden nowoczesny + dwa obrusy
6 krzeseł
Karafka +kieliszki
Dzbanek +filiżanki
Babeczka+ gra karciana
Wazon z kwiatkiem
Telefon + torebka na prezent
Zegarek + pudełko na prezent
Lustro stojące
Fotel
Pozytywka z baletnicą
Kukiełka na sznurkach
Chusta klanza, piłka
2 plecaki + 3 jabłka, zeszyty, książki, piórniki
Farby do malowania twarzy: biała i czarna, szminka do ust czerwona + głośniki, reflektor, projektor, laptop, kamera

SCENARIUSZ

Przed spektaklem Bartek J. wita gości i zaprasza ich na spektakl korzystając z piktogramów.

SCENA I
Urodziny w domu – Projekcja filmu.

I rodzina: Klaudia (mama I) + Magda (córka)
II rodzina: Sandra (mama II)+ Sebastian (tata)+ Bartek J (syn)

Rekwizyty: dwa stoliki, w tym jeden nowoczesny, karafka, kieliszki, dzbanek, dwie filiżanki, wazon z kwiatkiem, gra planszowa, telefon, zegarek, pudełko na prezent, torebka na prezent

Kostiumy: Magda czarne leginsy, czarny t-shirt, czarne baletki, Bartek strój codzienny, Klaudia sukienka, obcasy, Sandra sukienka, korale, czerwona szminka na ustach, Sebastian: marynarka, krawat

1. Muzyka: Muzyka pozytywki

Niebieskie światło pada od prawej strony, białe od lewej.

Dwie scenerie. Pierwsza to wnętrze domu mamy z Dziewczyną z zaburzeniem ze spectrum autyzmu (Klaudia mama, Magda córka), która obchodzi urodziny córki (skromny stolik, obrus, filiżanki, dzbanek, wspólne przytulenie, składanie życzeń, gra planszowa). Druga to dom rodziny Chłopca, która obchodzi urodziny syna (Sandra mama, Sebastian tata, Bartek J. syn)(nowoczesny stolik, kieliszki, karafka). Chłopiec gra na telefonie, rodzice wznoszą toast.

Zestawienie dwóch rodzin obchodzących uroczystość urodzinową swoich dzieci. Dziewczyna otrzymuje od swoich rodziców bezcenny prezent, zegarek. Po otrzymaniu prezentu spędza miło czas z mamą. Chłopak otrzymuje elektroniczny gadżet, telefon. Otwierając prezent chłopiec odchodzi od stołu. Zajmuje się elektroniczną zabawką. Mama rozmawia przez telefon, tata polewa sobie winko do kieliszka.

Wyciemnienie sceny.

SCENA II
Przerwa szkolna – Projekcja filmu.

I grupka prześladowców: Klaudia+ Sebastian+ Maciej
II grupka: Magda + Michał
Widmo I: Mariolka

Rekwizyty: dwa plecaki, jabłko

Kostiumy: Dzieci strój codzienny, Magda czarny kostium, Widmo długa czarna peleryna

3. Muzyka : Corpse Brigde Sound

Białe światło pada na środek sceny.

W szkole dochodzi do konfrontacji Magdy z grupą rówieśników podczas przerwy szkolnej. Grupka dostrzega dziewczynę odstającą od grupy. Klaudia podchodzi do Magdy, prowokuje ją. Klaudia, Sebastian i Maciej jako grupka rówieśników zaczynają się wyśmiewać z Magdy, wskazując na nią palcem. Dziewczyna zestresowana i smutna cofa się pod ścianę, skulona zakrywa twarz, kuca pod ścianą. Z tyłu sceny po raz pierwszy pojawia się postać Widmo (Mariola). Scena niema.

Wjeżdża granatowe tło na stojakach – Kamila + Agnieszka.

SCENA III
Lustro – Scena na żywo.

Dziewczyna: Magda

Rekwizyty: duże stojące lustro, zegarek

Kostiumy: Magda strój czarny, leginsy + t-shirt, Widmo czarna długa peleryna

Wniesienie Lustra – Kamila + Agnieszka.

3. Muzyka: The Pappeteer Annabelle muzyka pozytywki

Niebieskie światło pada na lustro.

Dziewczyna stoi przed dużym lustrem. Podchodzi do lustra, ogląda niepewnie swoją twarz, przygląda się swoim ubraniom, trzęsą jej się ręce. Patrzy na siebie z obrzydzeniem. Po chwili cofa się, rzuca zegarkiem w lustro krzycząc. Słychać dźwięk pękającego lustra.

Wyciemnienie sceny.

4. Muzyka: Dźwięk pękającego lustra

Wyniesienie lustra – Kamila.

SCENA IV
Zabawa w klasie – Projekcja filmu.

Wyjeżdża granatowe tło ze sceny – Kamila + Agnieszka.

Film przedstawia sytuację, w której Dziewczyna bawi się wspólnie w grupie swoich rówieśników również z zaburzeniem ze spectrum autyzmu (zabawa z chustą klanza). Widać uśmiech na twarzy Magdy, podczas zabawy jest szczęśliwa.

Rekwizyty: chusta klanza, piłka

Kostiumy: Dzieci i panie strój codzienny, Magda strój czarny

Wjeżdża granatowe tło na scenę – Kamila + Agnieszka.

SCENA V
Osaczona – Układ ruchowy- Scena na żywo.

Dziewczyna: Magda
Widmo II: Ilona
Postacie w pelerynach: Sandra+ Fabian+ Maciej

Rekwizyty: baletki, spódniczka

Kostiumy: Magda strój czarny, Widmo: czarna długa peleryna, Postacie w pelerynach peleryny z kapturami

4. Muzyka : Requiem for a dream

Punktowe światło białe pada na środek sceny. Kiedy Dziewczyna zaczyna tańczyć pojawiają się boczne czerwone światła. Kiedy otaczają Dziewczynę czarne postacie, czerwone światła zaczynają migotać.

Wniesienie spódniczki na scenę – Kamila.

Na środku sceny leży czarna lub różowa tiulowa spódniczka tutu. Wchodzi Dziewczyna. Na scenie pojawia się postać Widmo II (Ilona), która przechadza się, okrąża bohaterkę, trzyma w ręku marionetkę. Widmo podpowiada Dziewczynie, że ma ubrać spódniczkę. Podchodzi na przód sceny i staje z boku. Widmo zaczyna bawić się marionetką. Zaczyna w tle grać muzyka. Widmo mówi Magdzie: „Tańcz” Magda słysząc muzykę zaczyna tańczyć, narasta napięcie. Wchodzą postacie, które mają nakryte głowy kapturami. Wchodzą jeden za drugim, początkowo wolno w ruchu slow motion, następnie kiedy muzyka narasta intensyfikują swój chód, zaczynają chodzić szybciej i mocniej, otaczają tańczącą Magdę, baletnicę. Postacie w pelerynach zaczynają w rytmie na dwa tupać nogą, chodząc w kółko. Baletnica przestaje tańczyć, czuje się uwieziona, próbuje przebić mur, którym jest osaczona, ale nie udaje jej się to. Magda zaczyna się denerwować, jest przerażona, kręci się w kółko, w końcu upada. Postacie w kapturach, wężem schodzą ze sceny rytmicznie. Baletnica leży na środku sceny. Widmo podpowiada Dziewczynie: „Wstań” . Magda schodzi ze sceny razem z Widmem II (Iloną).

Wyciemnienie sceny.

Wyniesienie granatowego tła – Kamila + Agnieszka.

SCENA VI
Szkoła- Projekcja filmu.

Dziewczyna: Magda
Dzieci: Sandra+ Fabian+ Kacper
Widmo I: Mariolka

Rekwizyty: jabłko, zeszyty, książki, piórniki

Kostiumy: Dzieci strój codzienny, Magda strój czarny

5. Muzyka: The Ring Soundtrack – Main Theme

Białe światła.

Scena w klasie szkolnej. Ławki, krzesła. Uczniowie siedzą w dwóch ławkach. Wchodzi Magda nieśmiało, podchodzi do Sandry chcąc podzielić się z nią jabłkiem. Sandra rzuca jabłkiem, odwraca się, odmawia kontaktu z Magdą. Z tyłu klasy przechodzi jak cień człowiek Widmo (Mariolka).

Wyciemnienie sceny.

Wniesienie granatowego tła – Kamila + Agnieszka.

SCENA VII
Krzyk – Scena na żywo.

Dziewczyna: Magda
Widmo II: Ilona
Cztery postacie w pelerynach: Tomasz P.+ Krystian Rz.+ dwie Panie

Rekwizyty: marionetka na sznurkach, pozytywka, fotel

Kostiumy: Dziewczyna strój czarny + spódniczka i baletki, Widmo czarna długa peleryna, Postacie w pelerynach peleryny z kapturami

Białe krótkie światło pada na puste krzesło. Ponownie pojawia się światło na człowieka Widmo stojącego za krzesłem. Kolejne światło pojawia się w tym samym miejscu, na siedzącą na krześle Dziewczynę oraz na stojącą za krzesłem postać Widmo. 

Fotel na środku sceny. Pojawia się krótkie światło na pusty fotel. Dziewczyna ubrana w czarne tutu (tiulowa spódniczka) siedzi bezwładnie jak kukła. Widmo II (Ilona) pociąga za niewidzialne sznurki. Dziewczyna poddaje się tym ruchom. Podnosi jedną rękę, potem drugą, następnie opuszcza je, następnie podnosi głowę, rękę. Wstaje z krzesła trzymając sztywno głowę, poddaje się manipulacji człowieka Widmo. Po chwili Widmo puszcza sznurki, Magda upada. Wchodzą trzy postacie w kapturach z tyłu sceny, tworzą tło. Widmo wyciąga z kieszeni pozytywkę, otwiera ją, zaczyna grać muzyka z pozytywki, w której tańczy plastikowa baletnica, odkłada pozytywkę na krzesło.

6. Muzyka: DEAD SILENCE

Widmo II (Ilona) mówi Dziewczynie: „Tańcz”. Magda słysząc muzykę podnosi się i zaczyna tańczyć. Postacie w kapturach kołyszą się w tle. W pewnym momencie Widmo II ( Ilona) wyrywa baletnicę ze swej pozytywki, krzyczy do Dziewczyny: „Upadnij”. Dziewczyna upada. Następuje wyciemnienie. Widmo mówi do Dziewczyny: „Wstań”. Widmo schodzi z Dziewczyną. Słychać przeraźliwy krzyk Magdy z za kulis.

Wyciemnienie sceny.

SCENA VIII
Manipulacja – Scena na żywo.

Postacie w kapturach: Mikołaj G.+ Tomasz P.+ Mikołaj K.+ Kacper D.+ Krystian Rz.+ pięć Pań
Widmo: Mariolka
Osoby zapraszające widownię na scenę: Maciej+ Pani Kamila

Wniesienie krzesła na przód sceny – Mariolka.

Rekwizyty: krzesło

Kostiumy: Widmo czarna długa peleryna, Postacie w pelerynach peleryny z kapturami

7. Muzyka: Annabelle Original Soundtrack – Lullaby

Światło – półmrok.

Widmo I (Mariolka) wchodzi na krzesło, staje majestatycznie przodem do widowni, tyłem do postaci w kapturach. Wchodzą postacie w kapturach. Maciej z Kamilą idą zaprosić dwie osoby z widowni i ustawiają je na scenie. Układ ruchowy – grupa ubrana w peleryny z kapturami ustawia się w szachownicę na scenie. Głowy mają spuszczone, tak aby nie było ich widać. Zabawa w lustro. Widmo I (Mariolka) pokazuje gesty rękoma, np. unosi i opuszcza prawą rękę, grupa naśladuje gest, unosi i opuszcza lewą rękę, grupa powtarza gest. (Panie podpowiadają dzieciom co mają robić). Widmo I (Mariolka) kołysze szyją na lewą, prawą stronę, grupa powtarza ruchy. Widmo podnosi ręce gwałtownie w górę głowę, wtedy grupa unosi wysoko głowy (Widmo manipuluje grupą jak marionetkami). Widmo klaszcze głośno w dłonie dwa razy i wszyscy upadają, nagle. Powolne wyciemnienie na scenie do 0 %, razem z muzyką.

Wyciemnienie sceny.

KONIEC

 

Publikację przygotowali: Nauczyciele Zespołu Szkół Specjalnych w Słupi pod Kępnem

Scenariusze zajęć dla uczniów ze spektrum Autyzmu oraz zachowaniami trudnymi. Wiedza zdobyta na szkoleniach w Oksfordzie: Specjalistyczne metody pracy dla uczniów ze spektrum Autyzmu i Zespołem Aspergera oraz Specjalistyczne metody pracy dla uczniów z niepełnosprawnościami z trudnościami w zachowaniu

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz