Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 listopada 2020 roku.
Temat: O złości słów kilka – rozwijanie umiejętności rozpoznawania złości i panowania nad nią w trudnych sytuacjach.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Cele ogólne:
- nabycie umiejętności rozpoznawania emocji jaką jest złość i radzenia sobie ze złością
Cele szczegółowe – uczeń:
- potrafi określić, jaką emocję odczuwa w danej chwili
- określa, czym jest dla niego złość
- tworzy własną definicję złości
- określa, w jakich sytuacjach czuje złość i dlaczego
- wymienia sposoby radzenia sobie ze złością – swoje i innych
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- karteczki samoprzylepne
- flamaster
- tablica
- kreda
- długopis, ołówek, kredki
Przebieg zajęć
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu.
- Termometr nastroju – uczeń otrzymuje od nauczyciela kartę pracy z przedstawionym termometrem, za pomocą którego określa swój stan emocjonalny w danej chwili. Uczeń uzasadnia swój wybór.
- Co to jest złość? – burza mózgów – uczeń zamyka oczy i mówi o tym, co to według niego jest złość/co kojarzy mu się ze złością – nauczyciel zapisuje skojarzenia ucznia na tablicy.
- Jak wygląda złość? – uczeń spośród przedstawionych obrazków, wybiera te, które kojarzą mu się ze złością, uczeń stara się uzasadnić swój wybór, nauczyciel przypina obrazki na tablicy, obok skojarzeń z burzy mózgów.
- Moja definicja złości – uczeń po burzy mózgów, z wykorzystaniem skojarzeń z tablicy, tworzy swoją własną definicję złości, zapisując ją na karcie pracy. Uczeń zapisuje swoją definicję w polu złość i omawia ją z nauczycielem.
- Kiedy ja czuję się zły? – uczeń wspólnie z nauczycielem zastanawia się, kiedy najczęściej odczuwa złość i dlaczego, dokańczając zdania.
- Co zrobić, gdy czuję się zły? – nauczyciel omawia z uczniem sposoby radzenia sobie z tą emocją. Uczeń zastanawia się, co może zrobić, kiedy czuje się zezłoszczony i wypełnia pozostałe pola karty pracy – moje sposoby radzenia sobie ze złością oraz sposoby innych.
- Porady na złość – nauczyciel przedstawia i omawia wraz z uczniem sposoby, jakie mogą mu pomóc w poradzeniu sobie z emocją złości w sytuacjach problemowych oraz po ich wystąpieniu.
Podsumowanie zajęć
Uczeń ponownie otrzymuje od nauczyciela kartę z termometrem nastroju, wypełnia go i uzasadnia swój wybór.
Pytania do ucznia
Co najbardziej podobało Ci się w zajęciach, a co najmniej?
Netografia:
- www.emocjedziecka.pl
- www.autyzmwszkole.com
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu