O złości słów kilka – scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 listopada 2020 roku.

Temat: O złości słów kilka – rozwijanie umiejętności rozpoznawania złości i panowania nad nią w trudnych sytuacjach.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.

Cele ogólne:

  • nabycie umiejętności rozpoznawania emocji jaką jest złość i radzenia sobie ze złością

Cele szczegółowe – uczeń:

  • potrafi określić, jaką emocję odczuwa w danej chwili
  • określa, czym jest dla niego złość
  • tworzy własną definicję złości
  • określa, w jakich sytuacjach czuje złość i dlaczego
  • wymienia sposoby radzenia sobie ze złością – swoje i innych

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • oparte na słowie
  • oparte na działaniu praktycznym

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy
  • karteczki samoprzylepne
  • flamaster
  • tablica
  • kreda
  • długopis, ołówek, kredki

Przebieg zajęć

Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu.

  1. Termometr nastroju – uczeń otrzymuje od nauczyciela kartę pracy z przedstawionym termometrem, za pomocą którego określa swój stan emocjonalny w danej chwili. Uczeń uzasadnia swój wybór.
  2. Co to jest złość? – burza mózgów – uczeń zamyka oczy i mówi o tym, co to według niego jest złość/co kojarzy mu się ze złością – nauczyciel zapisuje skojarzenia ucznia na tablicy.
  3. Jak wygląda złość? – uczeń spośród przedstawionych obrazków, wybiera te, które kojarzą mu się ze złością, uczeń stara się uzasadnić swój wybór, nauczyciel przypina obrazki na tablicy, obok skojarzeń z burzy mózgów.
  4. Moja definicja złości – uczeń po burzy mózgów, z wykorzystaniem skojarzeń z tablicy, tworzy swoją własną definicję złości, zapisując ją na karcie pracy. Uczeń zapisuje swoją definicję w polu złość i omawia ją z nauczycielem.
  5. Kiedy ja czuję się zły? – uczeń wspólnie z nauczycielem zastanawia się, kiedy najczęściej odczuwa złość i dlaczego, dokańczając zdania.
  6. Co zrobić, gdy czuję się zły? – nauczyciel omawia z uczniem sposoby radzenia sobie z tą emocją. Uczeń zastanawia się, co może zrobić, kiedy czuje się zezłoszczony i wypełnia pozostałe pola karty pracy – moje sposoby radzenia sobie ze złością oraz sposoby innych. 
  7. Porady na złość – nauczyciel przedstawia i omawia wraz z uczniem sposoby, jakie mogą mu pomóc w poradzeniu sobie z emocją złości w sytuacjach problemowych oraz po ich wystąpieniu.

Podsumowanie zajęć

Uczeń ponownie otrzymuje od nauczyciela kartę z termometrem nastroju, wypełnia go i uzasadnia swój wybór.

Pytania do ucznia

Co najbardziej podobało Ci się w zajęciach, a co najmniej?

Netografia:
  • www.emocjedziecka.pl
  • www.autyzmwszkole.com
Pobierz scenariusz z załącznikami

Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz