Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 maja 2022 roku.
Temat zajęć: Nasze emocje – rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych uczuć i emocji
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego, społecznego oraz modelowanie pozytywnych postaw społecznych
- motywowanie ucznia do samodzielnej pracy i doprowadzenia zadań do końca
Cele szczegółowe – uczeń:
- poprawnie rozpoznaje i nazywa emocje
- uważnie słucha czytany tekst
- podaje przykładowe strategie rozwiązywania problemów i potrafi uzasadnić swoje wybory
- potrafi wskazać, jakie emocje towarzyszyły mu w trakcie zajęć
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
- obrazki z twarzami wyrażającymi emocje
- karty z ilustracjami przedstawiającymi różne sytuacje społeczne
- fragment tekstu „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” Renaty Piątkowskiej (załącznik nr 1)
- karta pracy „Dokończ zdanie” (załącznik nr 2)
Przebieg zajęć:
1. Powitanie i wprowadzenie do tematu zajęć.
2. Ćwiczenie 1 – Rozpoznawanie uczuć.
Nauczyciel pokazuje ilustracje z twarzami przedstawiającymi emocje, kładzie je na stoliku. Uczeń rozpoznaje poszczególne stany emocjonalne i prawidłowo je nazywa. Nauczyciel kieruje rozmowę w taki sposób, aby zwrócić uwagę na to, iż niektóre z tych emocji są przyjemne, a inne nieprzyjemne. Prosi ucznia o dokonanie takiego podziału. Na koniec ćwiczenia nauczyciel prosi ucznia, aby wybrał obrazek, który najlepiej prezentuje jego dzisiejsze samopoczucie.
3. Ćwiczenie 2.
Nauczyciel prezentuje karty z ilustracjami przedstawiającymi sytuacje społeczne. Początkowa sam opisuje, co mogło się wydarzyć w sytuacji na ilustracji, następnie prosi ucznia, aby wskazał, jakie emocje mogą towarzyszyć osobom będącym na ilustracji w opisanej przez nauczyciela sytuacji. W dalszej części ćwiczenia nauczyciel prosi ucznia, aby sam wybrał kartę, opisał, co się wydarzyło na ilustracji i wskazał emocje towarzyszące postaciom.
4. Ćwiczenie 3 – praca z tekstem.
Nauczyciel czyta głośno tekst i omawia go wspólnie z uczniem. Zadaje pytania:
- Jak miał na imię główny bohater?
- Jaka sytuacja mu się przytrafiła?
- Na kim Łukasz zawiódł się najbardziej i jak się mógł wtedy czuć?
- Co mogłoby pomóc Łukaszowi, który czuje się źle z powodu zachowania przyjaciela?
- Czy znasz przysłowie „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”? i co ono według Ciebie oznacza?
5. Ćwiczenie 4 – Karta pracy.
Uczeń otrzymuje kartę pracy i jego zadaniem jest samodzielne jej wypełnienie. Po ukończeniu zadania uczeń odczytuje uzupełnione zdania na głos.
6. Podsumowanie zajęć.
Nauczyciel wspólnie z uczniem omawia zajęcia. Na koniec nauczyciel ponownie prosi ucznia, aby wyraził swoje aktualne emocje, tym razem przy użyciu mimiki twarzy.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Sabina Pieczyńska – Czytelniczka Portalu