Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 marca 2021 roku.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, II etap edukacyjny, 60 minut
Temat: Ja w środowisku społecznym – współpraca i funkcjonowanie w grupie, prawidłowa komunikacja z otoczeniem.
Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
Cele szczegółowe – uczeń:
- umie określić, czym jest współpraca oraz współpraca w grupie
- potrafi wymienić zasady współpracy w grupie
- rozwija umiejętność prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej
- ćwiczy praktyczne umiejętności społeczne
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- burza mózgów
- test niedokończonych zdań
- pogadanka
- dyskusja
- gra
Środki dydaktyczne:
- tablica
- kreda
- karty pracy
- długopis
- arkusze z opisem sytuacji społecznych
- gra – Sytuacje społeczne w praktyce
Przebieg zajęć
1. Powitanie – rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu w języku ucznia:
„Uczę się współpracować w grupie”.
2. Burza mózgów – nauczyciel zapisuje na tablicy kolejno pojęcia „współpraca” i „współpraca w grupie”, uczeń wymienia, co kojarzy mu się z tymi słowami. Uczeń tworzy ustnie definicję słowa „współpraca w grupie”.
3. Mini pogadanka – nauczyciel wyjaśnia uczniowi, na czym polega współpraca w grupie. Podczas pogadanki kładzie na stole przed uczniem kartki z najważniejszymi słowami, jakie uczeń powinien zapamiętać.
4. Test niedokończonych zdań – uczeń na podstawie pogadanki oraz własnych doświadczeń i osądów, dokańcza zdania, tworząc tym samym kodeks skutecznej współpracy.
5. W grupie społecznej – nauczyciel omawia z uczniem przykładową sytuację społeczną dotyczącą współpracy w grupie i zadaje uczniowi pytania do sytuacji, zadaniem ucznia jest odpowiednio zareagować na przedstawione sytuacje.
6. Sytuacje społeczne w praktyce – gra – gracze losują opis przykładowych sytuacji społecznych i odpowiadają na pytania. Jeśli udzielą prawidłowej odpowiedzi, to zostawiają kartę z pytaniem dla siebie. Wygrywa osoba, której uda się zgromadzić jak najwięcej kart.
7. Do przemyślenia na kolejne zajęcia – DLACZEGO NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W GRUPIE JEST BARDZO WAŻNE?
8. Podsumowanie i omówienie zajęć, pytania do ucznia:
Co podobało Ci się w zajęciach, co Ci się nie podobało?
Załączniki
Zadanie 3.
Na samym początku pracy w grupie należy wybrać lidera, czyli osobę, która będzie przedstawicielem całej grupy, a także przydzielić każdemu zadania. Czasami zdarza się, że to nauczyciel wybiera lidera, a czasami to członkowie grupy podejmują taką decyzję.
Podczas pracy w grupie należy słuchać tego, co mają do powiedzenia inni. Pracując w grupie należy być aktywnym i angażować się w pracę, ale też zachęcać innych, szczególnie małomównych członków grupy, do przedstawiania własnych poglądów. Praca w grupie powinna być sprawiedliwa, a zadania rozłożone po równo dla wszystkich członków. Kiedy pracuje się w grupie, nie powinno się rywalizować z innymi członkami grupy. Każdy z członków grupy powinien sobie wzajemnie pomagać i być dla siebie życzliwym. Członkowie grupy powinni się wzajemnie szanować i wykazywać wobec siebie postawę asertywną. Podczas pracy nad projektem powinno się być skupionym na wykonaniu zadania – żarty i rozmowy dotyczące innych tematów, trzeba odłożyć na później, po zakończeniu pracy.
Pytania kontrolne do ucznia: Kim jest lider? Czym jest asertywność? (nawiązanie do minionych zajęć)
LIDER
PRZYDZIAŁ ZADAŃ
WZAJEMNE SŁUCHANIE
ZAANGAŻOWANIE
AKTYWNOŚĆ
SPRAWIDLIWOŚĆ
SZACUNEK
POSTAWA ASERTYWNA
SKUPIENIE NA ZADANIU
Zadanie 4.
KODEKS SKUTECZNEJ WSPÓŁPRACY
Pracę w grupie zaczyna się od …..
Pracując w grupie należy …..
Kiedy pracuję w grupie powinienem …..
Podczas współpracy z innymi nie należy …..
Podczas współpracy w grupie nie powinienem ……
Współpraca w grupie jest sprawiedliwa kiedy ……
Członkowie grupy powinni wykazywać się postawą ……
Podczas pracy nad projektem należy skupiać się na …..
Zadanie 5.
Adam wraz z 3 kolegami z klasy umówił się w domu jednego z nich, aby zrobić projekt z biologii. Ich zadaniem jest stworzenie prezentacji oraz plakatu, dotyczącego choroby, jaką jest angina. Kiedy Adam pojawia się w domu kolegi, chce zacząć współpracę, jednak nikt z jego kolegów nie jest chętny do rozpoczęcia pracy. Marek sprawdza coś na telefonie, Paweł gra w grę, a Staś siedzi i nic nie mówi.
Co Adam może powiedzieć swoim kolegom w takiej sytuacji?
Po krótkiej rozmowie chłopcy w końcu biorą się do pracy, ale między kolegami dochodzi do sprzeczki. Marek kłóci się z Pawłem, ponieważ ten przekrzykuje go i nie słucha tego, co ma do powiedzenia Marek.
Czy Paweł wykazuje się wobec Marka szacunkiem?
Jak Adam lub Staś mogą zareagować i co powiedzieć, aby naprawić sytuację?
Chłopcom w końcu udało się dojść do porozumienia i rozdzielili między sobą pracę w sposób sprawiedliwy. Jednak tylko trzech z nich pracuje, a Marek nadal sprawdza coś na telefonie.
Czy to jest sprawiedliwa współpraca?
Co można powiedzieć w takiej sytuacji Markowi, aby zachować się asertywnie?
Marek zaangażował się we wspólną pracę, jednak chłopcy po jakimś czasie zaczynają między sobą żartować i rozmawiać na temat najnowszej gry komputerowej. Niestety nie udaje im się skończyć pracy, zrobiło się późno i muszą już iść do domu, a projekt jest zadany na następny dzień.
Dlaczego chłopcom nie udało się dokończyć projektu?
Co powinni zrobić inaczej, aby ich współpraca była bardziej efektywna?
Zadanie 6.
Pytania do gry:
- W Twojej klasie pojawia się nowy uczeń, wychowawczyni prosi Cię, abyś się nim zaopiekował w pierwszych dniach szkoły. Co zrobisz w tej sytuacji?
- Chłopcy z innej klasy śmieją się z Twojego kolegi podczas przerwy. Co im powiesz w tej sytuacji?
- Podczas nauki zdalnej, orientujesz się po lekcji, że nie wiesz, jaka jest praca domowa z matematyki. Nauczyciel jest nieobecny na czacie, więc nie możesz go o to zapytać. Co zrobisz w tej sytuacji?
- Chcesz zaprosić kolegów z klasy na swoje urodziny. Mama prosi Cię, abyś do nich zadzwonił. Co powiesz im przez telefon?
- Jeździsz na rowerze w pobliżu swojego domu, nagle zauważasz, że na ulicy leży nieprzytomna kobieta, więc musisz wezwać pogotowie. Wykręcasz numer 999, co należy powiedzieć do dyspozytora?
- Ponieważ zbliża się koniec roku szkolnego, powinieneś oddać książkę do szkolnej biblioteki, jednak okazało się, że ją zgubiłeś. Idziesz do biblioteki, aby zgłosić to nauczycielowi, co mówisz?
- Zapomniałeś przesłać nauczycielowi chemii pracę w terminie. Musisz napisać do niego wiadomość z przeprosinami i dołączyć do niej pracę. Co piszesz?
- Podczas wycieczki szkolnej przypadkowo odłączyłeś się od grupy, nie wiesz gdzie jest Twoja klasa i nauczyciele, nie masz przy sobie telefonu. Co możesz zrobić w tej sytuacji?
- Twoi rodzice zapisują Cię na trening piłki nożnej. Jak się zachowasz i co powiesz nowym kolegom podczas pierwszego spotkania?
- Na lekcji historii nauczyciel dzieli klasę na grupy. Musicie wykonać prezentację dotyczącą II Wojny Światowej. Okazuje się, że w swojej grupie to Ty masz być liderem. Jak rozpoczniesz współpracę z grupą?
Autor: Marta Gągol – pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający – Czytelniczka Portalu