Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla ucznia z autyzmem

Opublikowano: 6 marca 2020 roku

Imię i nazwisko ucznia:

Klasa: I

Osoba prowadząca:

Tygodniowa liczba godzin: 1

Czas realizacji programu: I etap edukacyjny

Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………… określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr ……………., analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer przeprowadzonej przez nauczyciela terapeutę oraz wywiadu z rodzicami.

1. Zalecenia wynikające z orzeczenia:

  • indywidualizacja pracy z uczniem
  • ścisła współpraca z rodzicami
  • rozwijanie mocnych stron oraz umiejętności
  • pracowanie w oparciu o pozytywne wzmocnienia, pochwały, nagradzanie
  • nawiązanie pozytywnej więzi z chłopcem
  • wprowadzenie prostego i klarownego systemu motywacyjnego
  • dostosowanie otoczenia do potrzeb sensorycznych i fizycznych
  • zachowywanie odpowiedniego schematu pracy i stałości działań
  • nie zaskakiwanie zmianami
  • wcześniejsze informowanie o zmianach i oczekiwaniach co do zachowania dziecka
  • zachęcanie do kontaktów z rówieśnikami
  • zachęcanie do szukania pomocy w sytuacjach gdy tego potrzebuje
  • w sytuacjach niepożądanych nazwanie emocji oraz omówienie sytuacji
  • zadbanie o to, aby w otoczeniu było jak najmniej bodźców rozpraszających
  • w razie potrzeby wydłużanie czasu na wykonanie zadania
  • umożliwienie odpoczynku i regeneracji w oddzielnym, cichym pomieszczeniu

2. Cele ogólne:

  • motywowanie ucznia do wysiłku intelektualnego
  • usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych:

– doskonalenie percepcji słuchowej

– doskonalenie percepcji wzrokowej

– podnoszenie sprawności grafomotorycznej

– rozwijanie zdolności koncentracji uwagi

  • rozwijanie motoryki dużej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wdrażanie do rozumienia i przestrzegania reguł
  • rozwijanie umiejętności przewidywania i wnioskowania

3. Metody pracy:

  • metody słowne
  • metody oglądowe
  • metody aktywizujące, np. burza mózgów, linia czasu, mapa pamięci
  • metody praktyczne, np. samodzielnych doświadczeń
  • metoda niedokończonych zdań
  • elementy bajkoterapii
  • elementy Metody Dobrego Startu
  • elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • elementy Metody Czytania Globalnego G. Domana
  • gry i zabawy edukacyjne
  • elementy terapii behawioralnej
  • elementy Pedagogiki Zabawy wg Klanzy

4. Zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością:

  • zasada indywidualizacji
  • zasada powolnego stopniowania trudności
  • zasada korekcji zaburzeń
  • zasada kompensacji zaburzeń
  • zasada systematyczności
  • zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego
  • zasada wzmacniania pozytywnego

5. Zakres działań o charakterze korekcyjno–kompensacyjnym:

a) rozwijanie sfery poznawczej zorientowane na osiągnięcia szkolne:
  • stymulowanie motoryki dużej i małej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej
  • podnoszenie sprawności grafomotorycznej
  • rozwijanie zdolności koncentracji uwagi, spostrzegawczości

6. Proponowane oddziaływania (przykładowa aktywność ucznia):

a) rozwijanie sfery poznawczej zorientowane na osiągnięcia szkolne:
  • masaż rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze
  • chodzenie po ławeczce, równoważni, wchodzenie i schodzenie po pochylni
  • chodzenie stopa za stopą
  • chodzenie bosymi stopami po różnych powierzchniach
  • ćwiczenia na materacu
  • rzucanie piłeczki, woreczka
  • naśladowanie ruchów innych osób
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków
  • zbieranie drobnych elementów
  • układanie z elementów geometrycznych
  • kreślenie w powietrzu, na dywanie dużych wzorów (fale, ósemki, figury geometryczne)
  • kreślenie na tablicy kredą
  • ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
  • rysowanie według poleceń słownych
  • rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach
  • dyktanda graficzne i elementy kodowania
  • odtwarzanie kształtów przedmiotów, figur poprzez łączenie linii, punktów lub zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól
  • dorysowywanie brakujących części
  • składanie papieru techniką origami
  • rysowanie po śladzie symboli graficznych
  • rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych
  • lepienie z plasteliny, masy solnej
  • ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni obrazków
  • wydzieranie łatwych kształtów
  • zamalowywanie zakropkowanych miejsc
  • cięcie papieru po liniach
  • dobieranie elementów (obrazków, przedmiotów, figur) według różnych kryteriów
  • układanie ze stałych elementów według podanego wzoru
  • układanie ciągów rytmicznych
  • układanie obrazków według kolejności występowania po sobie
  • układanie obrazków według kolejności wydarzeń
  • proste historyjki obrazkowe
  • układanie obrazków pociętych na części
  • porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści
  • porównywanie ze sobą dwóch takich samych przedmiotów pod względem kilku cech różniących je i cech wspólnych
  • klasyfikowanie przedmiotów na podstawie cech i przynależności
  • dobieranie przeliczników zastępczych do liczby elementów, np. weź tyle samochodzików, ile jest kubeczków
  • wyszukiwanie różnic w ilustracjach
  • wystukiwanie podanego rytmu
  • nauka ciągów zautomatyzowanych (dni tygodnia, pory roku, miesiące)
  • układanie puzzli
  • odtwarzanie sekwencji ruchów zademonstrowanych przez nauczyciela

7. Oczekiwane rezultaty:

  • rozwinięcie potencjału ucznia
  • nabycie nowych umiejętności w zakresie edukacyjnym

8. Ewaluacja programu

Oddziaływania będą monitorowane i konsultowane na bieżąco z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami ucznia. Przedstawiony program zajęć będzie ewaluowany co najmniej raz w semestrze (WOPFU oraz wpis w dzienniku), a następnie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia.

Autor: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz