Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 marca 2020 roku.

Imię i nazwisko ucznia:
Klasa: I
Osoba prowadząca:
Tygodniowa liczba godzin: 1
Czas realizacji programu: I etap edukacyjny
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………… określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr ……………., analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer przeprowadzonej przez nauczyciela terapeutę oraz wywiadu z rodzicami.
1. Zalecenia wynikające z orzeczenia:
- indywidualizacja pracy z uczniem
- ścisła współpraca z rodzicami
- rozwijanie mocnych stron oraz umiejętności
- pracowanie w oparciu o pozytywne wzmocnienia, pochwały, nagradzanie
- nawiązanie pozytywnej więzi z chłopcem
- wprowadzenie prostego i klarownego systemu motywacyjnego
- dostosowanie otoczenia do potrzeb sensorycznych i fizycznych
- zachowywanie odpowiedniego schematu pracy i stałości działań
- nie zaskakiwanie zmianami
- wcześniejsze informowanie o zmianach i oczekiwaniach co do zachowania dziecka
- zachęcanie do kontaktów z rówieśnikami
- zachęcanie do szukania pomocy w sytuacjach gdy tego potrzebuje
- w sytuacjach niepożądanych nazwanie emocji oraz omówienie sytuacji
- zadbanie o to, aby w otoczeniu było jak najmniej bodźców rozpraszających
- w razie potrzeby wydłużanie czasu na wykonanie zadania
- umożliwienie odpoczynku i regeneracji w oddzielnym, cichym pomieszczeniu
2. Cele ogólne:
- motywowanie ucznia do wysiłku intelektualnego
- usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych:
– doskonalenie percepcji słuchowej
– doskonalenie percepcji wzrokowej
– podnoszenie sprawności grafomotorycznej
– rozwijanie zdolności koncentracji uwagi
- rozwijanie motoryki dużej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wdrażanie do rozumienia i przestrzegania reguł
- rozwijanie umiejętności przewidywania i wnioskowania
3. Metody pracy:
- metody słowne
- metody oglądowe
- metody aktywizujące, np. burza mózgów, linia czasu, mapa pamięci
- metody praktyczne, np. samodzielnych doświadczeń
- metoda niedokończonych zdań
- elementy bajkoterapii
- elementy Metody Dobrego Startu
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- elementy Metody Czytania Globalnego G. Domana
- gry i zabawy edukacyjne
- elementy terapii behawioralnej
- elementy Pedagogiki Zabawy wg Klanzy
4. Zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością:
- zasada indywidualizacji
- zasada powolnego stopniowania trudności
- zasada korekcji zaburzeń
- zasada kompensacji zaburzeń
- zasada systematyczności
- zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego
- zasada wzmacniania pozytywnego
5. Zakres działań o charakterze korekcyjno–kompensacyjnym:
a) rozwijanie sfery poznawczej zorientowane na osiągnięcia szkolne:
- stymulowanie motoryki dużej i małej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej
- podnoszenie sprawności grafomotorycznej
- rozwijanie zdolności koncentracji uwagi, spostrzegawczości
6. Proponowane oddziaływania (przykładowa aktywność ucznia):
a) rozwijanie sfery poznawczej zorientowane na osiągnięcia szkolne:
- masaż rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze
- chodzenie po ławeczce, równoważni, wchodzenie i schodzenie po pochylni
- chodzenie stopa za stopą
- chodzenie bosymi stopami po różnych powierzchniach
- ćwiczenia na materacu
- rzucanie piłeczki, woreczka
- naśladowanie ruchów innych osób
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków
- zbieranie drobnych elementów
- układanie z elementów geometrycznych
- kreślenie w powietrzu, na dywanie dużych wzorów (fale, ósemki, figury geometryczne)
- kreślenie na tablicy kredą
- ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
- rysowanie według poleceń słownych
- rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach
- dyktanda graficzne i elementy kodowania
- odtwarzanie kształtów przedmiotów, figur poprzez łączenie linii, punktów lub zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól
- dorysowywanie brakujących części
- składanie papieru techniką origami
- rysowanie po śladzie symboli graficznych
- rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych
- lepienie z plasteliny, masy solnej
- ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni obrazków
- wydzieranie łatwych kształtów
- zamalowywanie zakropkowanych miejsc
- cięcie papieru po liniach
- dobieranie elementów (obrazków, przedmiotów, figur) według różnych kryteriów
- układanie ze stałych elementów według podanego wzoru
- układanie ciągów rytmicznych
- układanie obrazków według kolejności występowania po sobie
- układanie obrazków według kolejności wydarzeń
- proste historyjki obrazkowe
- układanie obrazków pociętych na części
- porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści
- porównywanie ze sobą dwóch takich samych przedmiotów pod względem kilku cech różniących je i cech wspólnych
- klasyfikowanie przedmiotów na podstawie cech i przynależności
- dobieranie przeliczników zastępczych do liczby elementów, np. weź tyle samochodzików, ile jest kubeczków
- wyszukiwanie różnic w ilustracjach
- wystukiwanie podanego rytmu
- nauka ciągów zautomatyzowanych (dni tygodnia, pory roku, miesiące)
- układanie puzzli
- odtwarzanie sekwencji ruchów zademonstrowanych przez nauczyciela
7. Oczekiwane rezultaty:
- rozwinięcie potencjału ucznia
- nabycie nowych umiejętności w zakresie edukacyjnym
8. Ewaluacja programu
Oddziaływania będą monitorowane i konsultowane na bieżąco z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami ucznia. Przedstawiony program zajęć będzie ewaluowany co najmniej raz w semestrze (WOPFU oraz wpis w dzienniku), a następnie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia.
Autor: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu