Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 marca 2020 roku.
Program pracy z uczniem z zespołem Aspergera
imię i nazwisko ucznia………………………………………………….
oddz…………… rok szkolny……………………….
imię i nazwisko nauczyciela………………………………………………………….………
1. Tworzenie właściwych warunków, niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z dzieckiem.
2. Okazywanie uczniowi zainteresowania, stosowanie życzliwych, pogodnych komunikatów, dostrzeganie pozytywnych wyników pracy i zachowania, wyrażanie wsparcia w trudnych dla chłopca sytuacjach, życzliwa postawa w celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i uspokojenia chłopca.
3. Dbanie o prawidłową samoocenę dziecka.
4. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego ucznia poprzez:
- konstruowanie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych,
- rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych i podejmowania współpracy z innymi osobami,
- uczenie zasad współistnienia społecznego,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
- wskazywanie konstruktywnych i akceptowanych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- pomoc w zakresie relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w grupie,
- uczenie zachowań akceptowanych społecznie,
- zapewnienie systematycznej indywidualnej pomocy w celu radzenia sobie z niepożądanymi zachowaniami,
- w przypadku trudności w kontaktach z rówieśnikami omawianie sytuacji, wskazywanie najwłaściwszych zachowań, podpowiadanie sposobów umożliwiających uniknięcie podobnej sytuacji w przyszłości,
- zachęcanie chłopca do szukania pomocy i wsparcia ze strony nauczycieli i grupy rówieśniczej,
- wdrażanie i oczekiwanie od ucznia przestrzegania zasad panujących w szkole,
- motywowanie do działań na rzecz klasy i szkoły,
- unikanie przymusu i konfrontacji,
- wprowadzenie systemu motywującego,
- wspieranie rozwoju umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji poprzez nazywanie w sposób adekwatny do wieku dziecka mowy ciała, mimiki, gestów,
- wspieranie w sytuacjach przeżywanego stresu poprzez przewidywanie, zapobieganie, rozumienie przyczyn i rozwiązywanie stresujących sytuacji,
- chronienie chłopca przed przemocą rówieśników.
5. Wspieranie w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych poprzez:
- jak najczęstsze utrzymywanie kontaktu wzrokowego z uczniem,
- używanie jednoznacznego języka, unikanie metafor i przenośni – ewentualnie wyjaśnianie ich znaczenia,
- sprawdzanie czy komunikaty kierowane do dziecka zostały właściwie usłyszane i zrozumiane,
- wyjaśnianie znaczenia pojęć abstrakcyjnych za pomocą obrazów,
- jeśli uczeń nie zareaguje na polecenie wydane całej klasie, zwracanie się do niego bezpośrednio, powtarzanie polecenia, indywidualne zachęcanie do pracy.
6. Pomoc w organizacji pracy na lekcji poprzez:
- właściwe dostosowanie miejsca pracy chłopca,
- udzielanie mu niezbędnej pomocy,
- podtrzymywanie uwagi,
- motywowanie do działania,
- zadbanie o to, aby w otoczeniu było jak najmniej bodźców rozpraszających,
- wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności w zakresie umiejętności organizacyjnych i uczenia się,
- stosowanie modelu opartego na doświadczeniu,
- stosowanie schematów graficznych, rysunkowych lub tabel jako instrukcji,
- wspieranie, motywowanie do wykonywania danych zadań, udzielanie dodatkowych wskazówek,
- stosowanie metody wytyczania konkretnych zadań, których efekty są widoczne i dają uczniowi poczucie satysfakcji,
- zachowanie stałego schematu i układu pracy oraz rozkładu dnia; uprzedzanie o wszelkich odstępstwach od ustalonego porządku i informowanie o oczekiwanym z jego strony zachowaniu.
Autor: Agnieszka Wiśniewska – Czytelniczka Portalu