Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 stycznia 2022 roku.
Temat zabawy: Czy moja postać jest taka sama?
Zajęcia integrujące grupę, w której jest uczeń z zespołem Aspergera.
Cel główny:
- stworzenie dziecku z autyzmem możliwości nawiązania pozytywnych relacji z rówieśnikami i nauczycielem oraz uczenie się naśladowania innych
Cele szczegółowe:
- wykształcenie umiejętności naśladowania ruchu
- wyzwolenie chęci do działania
- wykształcenie motywacji do współdziałania i przejawiania własnej inicjatywy
- nawiązanie więzi emocjonalnej z rówieśnikami
Metody pracy:
aktywizujące, ekspresja ruchowa i plastyczna, naśladowcza
Formy pracy:
praca z całą grupą
Środku dydaktyczne:
farby plakatowe lub farby do malowania palcami, arkusze papieru szarego, fartuchy ochronne, folia ochronna
Miejsce zabawy:
Niezwykle istotne jest to, aby miejsce gwarantowało dziecku z autyzmem poczucie bezpieczeństwa. Najlepiej, jeśli miejsce to będzie dobrze znane i lubiane przez dziecko. Pomieszczenie musi być zaaranżowane w taki sposób, aby wspomagać koncentrację uwagi, nie rozpraszać zbyt dużą liczbą bodźców.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci przez prowadzącego poprzez podanie ręki i głośne wypowiedzenie ich imion.
- Omówienie sposobu wykonania zabawy, nanoszenia farby, sposobu rozprowadzenia jej na papierze oraz sposobu poruszania się dzieci.
- Prowadzący rozkłada na stołach tyle arkuszy papieru, ile jest dzieci. Dzieci stoją przy arkuszach wokół stołu. Prowadzący wydaje polecenia. Rysuje palcami tułów postaci i prosi, aby dzieci starały się narysować tak samo na swoich arkuszach. Następnie dzieci przesuwają się o jedno miejsce zgodnie ze wskazówkami zegara i rysują kolejne części ciała postaci pamiętając, aby starać się odzwierciedlić jak najwierniej prowadzącego. Każda kolejna część ciała postaci poprzedzona jest przesunięciem się dzieci o jedno miejsce. Każde prawidłowo wykonane zadanie nagradzane jest pochwałą słowną. Jeżeli dziecko z autyzmem ma trudność z wykonaniem zadania, prowadzący wspiera je podpowiedzią wzrokową lub werbalną.
- Podsumowanie zabawy, pochwalenie za aktywny udział w zabawie, eksponowanie prac na tablicy.
- Prace porządkowe z udziałem dzieci.
- Pożegnanie dzieci.
Autor: Przemysław Woźniak – Czytelnik Portalu