Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 lutego 2020 roku.
Temat zajęć: Dzień Babci – jaka ona jest?
Czas trwania:
60 minut
Cele zajęć:
- wdrażanie do tradycji obchodzenia dnia babci i dziadka
- kształcenie przywiązania i okazywania szacunku dla najbliższych
- budowanie więzi z rodziną
- rozwijanie umiejętności wielosensorycznego poznania świata
- rozwijanie komunikowania się za pomocą dostępnych znaków i symboli
- pobudzenie ukierunkowanej aktywności ucznia
- inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z uczniem
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
- doskonalenie wrażliwości zmysłowej
- zapoznaje się z zapachem, smakiem i kolorem związanym z zimą
- rozwijanie percepcji wzrokowo-słuchowej
- ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi
- rozwijanie komunikacji alternatywnej
Metody:
- metoda wielozmysłowego poznania świata „Poranny Krąg”
- praktycznego działania
- słowna
- poglądowa
Formy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
białe i niebieskie materiały, lampka zapachowa, olejek miętowy, trójkąty, płyty i odtwarzacz CD, gąbki, ciepła i zimna woda, gwiazdki, śnieżynki wycięte szablony, symbole Makatonu
Pora roku:
zima
Żywioł:
woda
Kolor:
biały, błękit
Smak:
miętowy
Dźwięk:
dzwonki i trójkąt
Przebieg zajęć
Część wstępna
- Ceremoniał powitania – elementy „Porannego kręgu”, czyli stymulacji polisensorycznej wg pór roku.
- Zapalenie lampki z olejkiem o zapachu mięty.
- Powitanie w kręgu – powitanie dziecka po imieniu, zwrócenie uwagi na zapach i cechy ognia.
- Śpiewanie piosenek powitalnych z jednoczesnym masowaniem nadgarstków i dłoni dziecka olejkiem miętowym:
- Witaj…………x2
- Jak się masz? x2
- Wszyscy Cię witamy x2
- Wszyscy Cię kochamy x2
- Bądź wśród nas x2
oraz piosenką na powitanie Makatonu.
5. Zabawy paluszkowe, m.in.:
„Dwie rączki się spotkały – więc się rączki przywitały
Najpierw zaklaskały, później się pogłaskały
Mocno się ściskały, bo się nie widziały
Jak się przywitały, no to pogadały
Gdy się pogłaskały, to się żegnać zaczynały – znowu zaklaskały
Znów się pogłaskały
Mocno się ściskały – a na koniec pomachały…”
„Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
I oto moja rodzinka cała”.
„Kosi, kosi łapci, pojedziem do babci.
Babcia da nam mleczka a dziadek jajeczka.
Kosi, kosi łapci pojedziem do babci,
od babci do cioci, ciocia da łakoci.
Kosi kosi łapci, pojedziem do babci,
od babci do mamy, mama da śmietany”.
„Zimą, gdy śnieżek
prószy,
A mróz szczypie w uszy,
Dzieci bawią się na dworze,
Kto ulepić bałwanka nam pomoże?
Ja ulepię kule dwie,
To podstawa, a to brzuch,
Tu potrzeba ludzi dwóch,
Trzecia kula zamiast głowy,
Nasz bałwanek już gotowy!”
„Jestem babci wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna zabawy, wyliczanki
różne wiersze, zgadywanki.
Opowiada bajki, baśnie
nim kochana wnusia zaśnie.
Umie z klocków stawiać wieże,
dobrze gra na komputerze.
Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
aż się na nią gapią gapie.
Zimą bierze mnie na narty.
Kocham babcię, to nie żarty!”
6. Rozwijanie percepcji słuchowo-wzrokowej podczas czytania wiersza I. Suchorzewskiej „Kiedy babcia była mała”:
I Kiedy babcia była mała
To sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki
i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
I co, i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co, i co, to ważne, że mam babcię,
że bardzo kocham ją
i śpiewać lubię z nią.
II A gdy dziadek był malutki.
To nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody
no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody.
I co, i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej
niż dwa plus trzy plus osiem.
I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
że bardzo kocham go
i lat mu życzę sto.
III Dawno temu babcia z dziadkiem
w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie,
a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.
I co, i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami,
że ważni z nich dorośli.
I co, i co, to ważne że są z nami,
niech żyją długi czas
i zawsze lubią nas.
7. Piosenka o rodzinie Makatonu. Na planszy przygotowane są symbole Makatonu do tekstu piosenki. Rozwijanie percepcji wzrokowo-ruchowej: obserwacja przez uczennicę planszy z symbolami, wskazywanie wraz z nauczycielem symboli podczas słuchania piosenki.
8. Spotkanie z żywiołem zimy – wodą:
- dotykanie mokrą gąbką twarzy i rąk uczennicy (nazywanie)
- wkładanie rąk na przemian: raz do miski z wodą ciepłą, raz do miski z wodą zimną (nazywanie).
9. Zaprezentowanie „zimowych” instrumentów: dzwonków i trójkątów.
10. Gaszenie lampki zapachowej.
Część główna
- Przedstawienie symboli Makatonu związanych z rodziną: rodzina, babcia, dziadek.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowej przy omawianiu kartki z kalendarza.
- Przedstawienie opisu babci: jej wyglądu i cech charakteru.
- Dopasowywanie symboli Makatonu z częściami garderoby do postaci babci – kierowanie ruchem ręki dziecka.
- Dopasowanie symboli Makatonu z czynnościami jakie wykonuje babcia.
- Przygotowanie prezentu dla babci.
Część końcowa
1. Masaż relaksacyjny przy muzyce relaksacyjnej.
Świeci gwiazda – rozcieranie palcami pleców od środka do zewnątrz promieniście,
Gwiazdek sto – stukanie opuszkami palców po całych plecach,
Skaczą dzieci – dłonie złożone w łódeczki oklepują całe plecy,
Hop, hop, hop – dłonie złożone w łódeczki oklepują całe plecy,
Tu choinka – palcami rysujemy choinkę z jednej strony pleców,
Tam choinka – palcami rysujemy choinkę na nodze,
A tu uśmiechnięta minka – zataczamy całą dłonią półkole od jednego do drugiego boku,
W białym śniegu – dłonie złożone w piąstki zataczają duże koła na plecach
Suną sanki – energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry na dół,
A w tych sankach – energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry na dół,
Dwa bałwanki – wszystkie palce złożone w dzióbek rysują kółka.
2. Podsumowanie i pożegnanie piosenką Makatonu na zakończenie zajęć.
Literatura:
- B. B. Kaczmarek: materiały szkoleniowe – Kurs podstawowy MAKATON
- Płyta CD „Słoneczne nutki” MAKATON + książka
- Płyta CD „Pobawmy się razem” MAKATON + książka
- Wiersz I. Suchorzewskiej „Kiedy babcia była mała”
- M. Barańska „Paluszkami tak i siak”
Konspekt zajęć logopedycznych opracowała: Klaudia Byczkowska – Czytelniczka Portalu