Program zajęć logopedycznych dla ucznia z autyzmem

Opublikowano: 25 lutego 2020 roku

Imię i nazwisko ucznia:

Klasa: I

Osoba prowadząca:

Tygodniowa liczba godzin: 1

Czas realizacji programu: I etap edukacyjny

Program zajęć logopedycznych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ………….. określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr ………….. oraz badania poziomu rozwoju mowy przeprowadzonego przez logopedę.

Cel główny:

Rozwijanie mowy oraz korygowanie nieprawidłowości w rozwoju językowym ucznia.

Cele szczegółowe:

  1. Usprawnianie mięśni języka, warg i pierścienia zwierającego gardło oraz koordynacji narządów artykulacyjnych – ćwiczenia artykulacyjne.
  2. Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i pogłębianie oddechu – ćwiczenia oddechowe.
  3. Wyrabianie właściwej tonacji – ćwiczenia emisyjno-głosowe.
  4. Rozwijanie słuchu fonemowego.
  5. Rozwijanie uwagi słuchowej – koncentrowanie uwagi na sygnałach dźwiękowych, identyfikowanie i różnicowanie bodźców akustycznych i wzrokowych.
  6. Utrwalanie wymowy głosek prawidłowo realizowanych.
  7. Wzbogacanie mowy biernej i czynnej.
  8. Kształtowanie umiejętności poprawnego budowania zdań, w tym zadawania pytań.
  9. Rozwijanie mowy dialogowej.
  10. Wywołanie głosek szumiących w izolacji i ich utrwalanie w sylabach.

Metody i formy pracy

Metody:

  • ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego
  • autokontrola słuchowa
  • pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych 
  • kontrola wzrokowa
  • uwrażliwianie miejsc artykulacji
  • odczytywanie mowy z ruchów ust
  • zabawy dźwiękonaśladowcze
  • ćwiczenia logorytmiczne
  • bajki logopedyczne  
  • gry dydaktyczne, planszowe 
  • elementy metody werbo-tonalnej
  • wykorzystywanie pewnych nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych organizmu do tworzenia nowych głosek (np. wibracje warg, dmuchanie, chuchanie, itp.)     

Formy:

  • zajęcia indywidualne

Sposób realizacji programu

I Ćwiczenia wspomagające artykulację

1.  Ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi:

  • wdech przez nos, wydech ustami
  • unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu
  • wykonanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością
  • wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
  • wykonanie wydechu dmuchając na skrawek papieru
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych
  • dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki, piórka
  • nadmuchiwanie balonów.

2. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – podnoszenie sprawności języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy:

a) ćwiczenia języka:

  • wysuwanie i powolne wsuwanie języka w głąb jamy ustnej
  • opuszczanie języka na brodę, unoszenie do nosa
  • kierowanie języka do kącika ust
  • przewężanie języka (język wąski – grot)
  • rozpłaszczanie języka (język szeroki – łopatka)
  • ułożenie języka w kształt miseczki
  • oblizywanie warg przy otwartych ustach
  • oblizywanie językiem zębów
  • „kląskanie” językiem o podniebienie twarde
  • dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie
  • „liczenie” zębów górnych, a następnie dolnych
  • unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego
  • wysuwanie języka na górną wargę
  • głośne wymawianie głoski „a” z jednoczesnym unoszeniem języka do wałka dziąsłowego
  • kilkakrotne uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy
  • przesuwanie języka po podniebieniu przy otwartych ustach
  • wypychanie językiem policzków

b) ćwiczenia warg:

  • zaciskanie warg 
  • przesuwanie na boki zamkniętych warg
  • układanie warg w ryjek
  • szybkie zmienianie układu ust uśmiech – ryjek
  • gwizdanie i cmokanie
  • zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie
  • przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej
  • dmuchanie przez wargi ułożone w kształt dzióbka i z zębami górnymi na dolnej wardze
  • parskanie
  • nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem

c) ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos
  • wypowiadanie sylab aka, oko, uku, eke, yky, iki
  • wypowiadanie sylab ak, ok, ek, yk, uk, ik, ka, ko, ke, ky, ku, ki
  • ćwiczenia z rurką (przenoszenie kawałków papieru)
  • ziewanie, chuchanie, chrapanie

d) ćwiczenia żuchwy:

  • opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze
  • wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi
  • ruchy do przodu i do tyłu.
II Ćwiczenia emisyjno-głosowe

Wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów:

  • próby wymowy poszczególnych samogłosek w różnej tonacji
  • przedłużanie wymowy głoski „m”- mruczenie, np. naśladowanie mruczenia misia, usypianie lalek „aaa..”, buczenie syren „uuu…”
  • ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych (muuu…, chał chał…, pi pi…, itp.)
  • stajemy swobodnie w niewielkim rozkroku, ręce luźno zwisają wzdłuż ciała, głowa lekko pochylona do przodu. Unosząc powoli głowę, bierzemy głęboki wdech, a wypuszczamy gwałtownie parskając jak koń (powtarzamy kilka razy).
III Gry i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci

Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:

  • zabawy słowno-ruchowe, muzyczno-ruchowe, m. in.: Czary – Mary, Koła autobusu, Straż pożarna, To taka gra, Koniki, Dmucha wiatr, Wycieczka 
  • gry typu „memory”
  • układanie historyjek obrazkowych
  • ćwiczenie wyciszające: np. marsz na palcach.
IV Ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego

Usprawnianie odbioru bodźców akustycznych:

  • zapamiętywanie pojedynczych dźwięków 
  • kojarzenie dźwięków z obrazkami 
  • sekwencyjne zapamiętywanie dźwięków 
  • rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.
V Ćwiczenia rozwijające słownik czynny i bierny:
  • rozwijanie mowy poprzez nazywanie i wskazywanie przedmiotów na obrazkach i w otoczeniu
  • opowiadanie historyjek obrazkowych
  • opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu
  • udzielanie odpowiedzi na pytania
  • gry i zabawy ortofoniczne.

Przewidywane efekty

Proponowany program terapeutyczny w efekcie systematycznego prowadzenia ma pomóc w rozwoju mowy ucznia, a w szczególności:

  • usprawnieniu motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych
  • wykształceniu prawidłowego toru oddechowego i pogłębienie oddechu
  • wyrobieniu właściwej tonacji
  • usprawnieniu słuchu fonemowego
  • rozwinięciu uwagi słuchowej – nauczenia koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych, identyfikowania i różnicowania bodźców akustycznych i wzrokowych
  • utrwaleniu wymowy głosek prawidłowo realizowanych
  • wzbogaceniu mowy biernej i czynnej
  • wykształceniu umiejętności poprawnego budowania zdań, zadawania pytań oraz prowadzenia dialogu
  • wywołaniu głosek szumiących i utrwaleniu ich wymowy w sylabach.

Ewaluacja programu

Ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji i oceny rozwoju mowy ucznia.

Program zajęć logopedycznych opracowała: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz