Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 maja 2020 roku.
Temat: Realizowanie intencji komunikacyjnej przy użyciu kodów niewerbalnych
Cele:
- budowanie rozumienia połączeń dźwięków z bodźcami ruchowymi i wzrokowymi;
- stosowanie kodów niewerbalnych w realizacji intencji komunikacyjnej;
- wczesna nauka czytania;
- rozwijanie mowy wewnętrznej;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez zabawę;
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego.
Metody pracy:
- neurobiologiczna;
- pokazu;
- naśladowcza;
- słuchowa;
- wzrokowa.
Środki dydaktyczne:
pomoc logopedyczna „Miasto kulek”, szablony dinozaura oraz sekwencje samogłosek, instrumenty muzyczne, ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne, figurki zwierząt, imitacje pokarmów (banan, orzech, marchewka, ryba, kości), „mozaika geometryczna”.
Miejsce:
gabinet logopedyczny
Forma pracy:
indywidualna
Czas trwania zajęć:
60 min.
Rodzaj ćwiczenia i czas trwania | Sposób realizacji | Uwagi |
Rozpoczęcie (5 min.) | – Przywitanie się z dzieckiem, ustalenie przebiegu zajęć – Wierszyk „Zupa” | |
Ćwiczenie oddechowe „kolorowe domki” (5 min.) | – Wykorzystanie drewnianych budowli do utrwalania kolorów oraz dmuchania i celowania do odpowiednich otworów | – Można urozmaicić zabawę poprzez wykorzystanie słomki |
Wczesna nauka czytania, czytanie sekwencji samogłosek „Głodny dinozaur” (5 min.) | – Zabawa polegająca na odczytywaniu prostych sekwencji samogłoskowych i dobieraniu identycznych par do wzoru z wykorzystaniem zabawy „karmimy zwierzęta” – Utrwalanie piosenki „Jeść” z wykorzystaniem gestów Makaton | – Poziom trudności zadania należy dostosować do umiejętności dziecka, aby zapewnić mu poczucie sukcesu |
Ćwiczenia słuchu awerbalnego i pamięci słuchowej – rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych oraz zapamiętywanie kolejności dźwięków (10 min.) | – Zapoznanie dziecka z dźwiękami wydawanymi przez instrumenty muzyczne – Zademonstrowanie zabawy „w chowanego”: wykorzystanie przysłony z pokrywki pudełka – Wywołanie dźwięku za przysłoną i prośba o wskazanie właściwego desygnatu – Wywołanie dźwięków za przysłoną i prośba o wskazanie kolejności dźwięków | – Staranie o utrzymywanie skupienia uwagi dziecka, podkreślanie formy zabawy poprzez okazywanie „zaskoczenia” z odgadnięcia, wyraziste okazywanie radości z pozytywnego wykonania – Nagrodzenie dziecka za poprawne odgadnięcie (pochwała w trakcie wykonywania zadania) |
Ćwiczenie rozwijające kompetencję komunikacyjną i językową, budowanie systemu językowego (10 min.) | – „Co jedzą zwierzęta” – Ćwiczenie rozwijające słownictwo dziecka oraz gotowość do budowania wypowiedzi kilkuelementowej – Ćwiczenie może być przeprowadzone na materiale obrazkowym | – Obrazki pomagają dziecku w budowaniu zdań |
Ćwiczenie w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej (10 min.) | – Zabawa „Mozaika geometryczna”, układanie klocków według wzoru podanego przez terapeutę, tworzenie prostych form z figur geometrycznych, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych | – Należy pamiętać o stopniowaniu trudności. W przypadku, gdy dziecko nie zna nazw figur geometrycznych, terapeuta podaje nazwy |
Ćwiczenia kategoryzowania (10 min.) | – Wykorzystanie piosenki „Idziemy na zakupy” ze „Śpiewanki -pokazywanki”, wyd. Muzyczny Domek 2010, aktywne wysłuchanie przez dziecko piosenki i próba włączenia się w śpiew: Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami/owocami/instrumentami, do sklepu nasza mama idzie razem z nami. Wkładamy do koszyczka: misia, lalkę, piłkę, autko, klocki, banana, jabłko, cymbałki, pałeczki, tamburyn itd. | – Skupienie uwagi dziecka na piosence, – Wspólne śpiewanie |
Zakończenie (5 min.) | – Pożegnanie: słowne, podanie ręki – Rozmowa z rodzicami: podsumowanie zajęć, zachęcenie do kontynuacji w domu – Zaproszenie na następne spotkanie | – Informacja dla rodziców o osiągniętych efektach, spostrzeżenia dotyczące umiejętności i zainteresowań dziecka |
Realizowanie intencji komunikacyjnej – konspekt zajęć logopedycznych opracowała: Bogumiła Karasek-Sajbor – Czytelniczka Portalu