Realizowanie intencji komunikacyjnej – konspekt zajęć logopedycznych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 maja 2020 roku.

Temat: Realizowanie intencji komunikacyjnej przy użyciu kodów niewerbalnych

Cele:

  • budowanie rozumienia połączeń dźwięków z bodźcami ruchowymi i wzrokowymi;
  • stosowanie kodów niewerbalnych w realizacji intencji komunikacyjnej;
  • wczesna nauka czytania;
  • rozwijanie mowy wewnętrznej;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez zabawę;
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego.

Metody pracy:

  • neurobiologiczna;
  • pokazu;
  • naśladowcza;
  • słuchowa;
  • wzrokowa.

Środki dydaktyczne:

pomoc logopedyczna „Miasto kulek”, szablony dinozaura oraz sekwencje samogłosek, instrumenty muzyczne, ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne, figurki zwierząt, imitacje pokarmów (banan, orzech, marchewka, ryba, kości), „mozaika geometryczna”.

Miejsce:

gabinet logopedyczny

Forma pracy:

indywidualna

Czas trwania zajęć:

60 min.

Rodzaj ćwiczenia i czas trwania Sposób realizacjiUwagi
Rozpoczęcie
(5 min.)
– Przywitanie się z dzieckiem, ustalenie przebiegu zajęć
– Wierszyk „Zupa”
 
Ćwiczenie oddechowe „kolorowe domki”
(5 min.)
– Wykorzystanie drewnianych budowli do utrwalania kolorów oraz dmuchania i celowania do odpowiednich otworów – Można urozmaicić zabawę poprzez wykorzystanie słomki
Wczesna nauka czytania, czytanie sekwencji samogłosek
„Głodny dinozaur”
(5 min.)
– Zabawa polegająca na odczytywaniu prostych sekwencji samogłoskowych i dobieraniu identycznych par do wzoru z wykorzystaniem zabawy „karmimy zwierzęta”
– Utrwalanie piosenki „Jeść” z wykorzystaniem gestów Makaton
– Poziom trudności zadania należy dostosować do umiejętności dziecka, aby zapewnić mu poczucie sukcesu
Ćwiczenia słuchu awerbalnego i pamięci słuchowej – rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych oraz zapamiętywanie kolejności dźwięków
(10 min.)
– Zapoznanie dziecka z dźwiękami wydawanymi przez instrumenty muzyczne
– Zademonstrowanie zabawy „w chowanego”: wykorzystanie przysłony z pokrywki pudełka
– Wywołanie dźwięku za przysłoną i prośba o wskazanie właściwego desygnatu
– Wywołanie dźwięków za przysłoną i prośba o wskazanie kolejności dźwięków
– Staranie o utrzymywanie skupienia uwagi dziecka, podkreślanie formy zabawy poprzez okazywanie   „zaskoczenia” z odgadnięcia, wyraziste okazywanie radości z pozytywnego wykonania
– Nagrodzenie dziecka za poprawne odgadnięcie (pochwała w trakcie wykonywania zadania)
Ćwiczenie rozwijające kompetencję komunikacyjną i językową, budowanie systemu językowego
(10 min.)
– „Co jedzą zwierzęta”
– Ćwiczenie rozwijające słownictwo dziecka oraz gotowość do budowania wypowiedzi kilkuelementowej
– Ćwiczenie może być przeprowadzone na materiale obrazkowym
– Obrazki pomagają dziecku w budowaniu zdań
Ćwiczenie w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej
(10 min.)
– Zabawa „Mozaika geometryczna”, układanie klocków według wzoru podanego przez terapeutę, tworzenie prostych form z figur geometrycznych, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych– Należy pamiętać o stopniowaniu trudności. W przypadku, gdy dziecko nie zna nazw figur geometrycznych, terapeuta podaje nazwy
Ćwiczenia kategoryzowania
(10 min.)
– Wykorzystanie piosenki „Idziemy na zakupy” ze „Śpiewanki -pokazywanki”, wyd. Muzyczny Domek 2010, aktywne wysłuchanie przez dziecko piosenki i próba włączenia się w śpiew:
Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami/owocami/instrumentami,
do sklepu nasza mama
idzie razem z nami.
Wkładamy do koszyczka:
misia, lalkę, piłkę, autko, klocki, banana, jabłko, cymbałki, pałeczki, tamburyn itd.
– Skupienie uwagi dziecka na piosence,
– Wspólne śpiewanie
Zakończenie
(5 min.)
– Pożegnanie: słowne, podanie ręki
– Rozmowa z rodzicami: podsumowanie zajęć, zachęcenie do kontynuacji w domu
– Zaproszenie na następne spotkanie
– Informacja dla rodziców o osiągniętych efektach, spostrzeżenia dotyczące umiejętności i zainteresowań dziecka

Realizowanie intencji komunikacyjnej – konspekt zajęć logopedycznych opracowała: Bogumiła Karasek-Sajbor – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz