Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 maja 2024 roku.
Cel główny:
- rozwijanie słuchu fonemowego oraz kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi ustnych
Cele operacyjne – dziecko:
- rozwija słownik czynny i bierny
- doskonali analizę i syntezę wyrazową
- rozbudowuje swoje wypowiedzi
- utrwala wymowę głoski /š/
Forma pracy:
- zbiorowa
- grupowa
Metody pracy:
- metoda wzrokowa
- metoda słuchowa
Środki dydaktyczne:
tekst rymowanki, szarfy, tamburyn, obrazki: szafa, koszula, szalik, kalosze, kapelusz, apaszka, tekst opowiadania L. Jaroch-Połom „Ciekawska mysz” w: L. Jaroch-Połom „Bajeczki logopedyczne – zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2012
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wierszyka i dokończenie go tak, aby się rymował.
Asza – asza, yszy – yszy,
Czy mieszkają tutaj… (myszy)
2. Powtarzanie całego wierszyka na różne sposoby: głośno – cicho, wolno – szybko, głosem cienkim jak u myszki lub grubym jak u starego kocura…
3. Słuchanie opowiadania L. Jaroch-Połom „Ciekawska mysz”.
4. Udzielanie odpowiedzi na pytania do treści opowiadania.
- Co pan Michał trzymał w szafie?
- Kto podglądał pana Michała?
- W jaki sposób pan Michał chciał pozbyć się myszy?
- W jaki sposób mysz wydostała się z pułapki?
- Jak wyglądał pokój po polowaniu na muchę?
5. Zabawa „Mysie rodzinki”.
Nauczyciel rozkłada na podłodze szarfy, dzieli dzieci na mysie rodzinki (po jednej rodzince do szarfy – norki). Na podłodze rozkłada obrazki przedstawiające elementy garderoby, które pojawiły się w historyjce: szafa, koszula, szalik, kalosze, kapelusz, apaszka. Dzieci poruszają się w rytmie wygranym na tamburynie przez nauczyciela, na przerwie w muzyce podnoszą jeden obrazek i zanoszą go do norki. Na koniec zabawy każda mysia rodzinka powinna mieć po jednym egzemplarzu każdego obrazka.
6. Ćwiczenia słuchu fonemowego – synteza.
Nauczyciel dzieli na głoski nazwy obrazków, które zebrały mysie rodzinki. Zadaniem dzieci jest podniesienie właściwego obrazka.
7. Ćwiczenia słuchu fonemowego – analiza.
Chętne dzieci dzielą nazwy obrazków na głoski lub sylaby.
szafa, koszula, szalik, kalosze, kapelusz, apaszka
8. Praca plastyczna. Co pan Michał miał w szafie?
Nauczyciel rozdaje dzieciom rysunek szafy.
Zadaniem dzieci jest narysowanie w szafie jak najwięcej elementów garderoby, które pojawiły się w historyjce.
9. Prezentacja prac dzieci.
Bibliografia:
- Barańska M., Rymuj, Głoskuj, w rytmie klaszcz. Ćwiczenia uwagi, pamięci słuchowej, koordynacji ruchowo- słuchowej i słuchu fonemowego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017.
- Jaroch-Połom L. Bajeczki logopedyczne – zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.
Scenariusz grupowych zajęć logopedycznych opracowała: Weronika Toczydłowska-Dobrzyńska – Czytelniczka Portalu