Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 lutego 2018 roku.
Scenariusz zajęć logorytmicznych dla dzieci 4 – 5 letnich
Temat: Grzybobranie
Cele:
– rozwijanie słuchu fonemowego
– usprawnianie narządów mowy
– doskonalenie koordynacji słuchowo- ruchowej
– ustalenie prawidłowego toru oddechowego
Przebieg
1. Ćwiczenia artykulatorów – Misie na grzybach
Dzieci powtarzają po prowadzącym.
Świeci słońce/oblizujemy językiem wargi/. Mama i mały miś idą do lasu na grzyby, tup, tup, tup.
Och, mamo! Patrz! Tu są takie ładne grzyby! – cieszy się mały miś. Czerwony i cały w kropki /rysujemy językiem kropki na podniebieniu/. Ojej! – woła mama – Nie ruszaj! To niedobry grzyb nie wolno go zbierać (pokazujemy dzieciom ilustrację muchomora). A ja znalazłam inny grzyb, taki żółty, patrz! – mówi mama /język opieramy za dolne zęby, zaś z dłoni układamy kształt grzyba/.
Misie już idą do domu. Mama kroi grzyby, ciach, ciach /dłoniom naśladujemy krojenie grzybów i w tym samym czasie kląskamy językiem/. Grzyby będą się suszyły. Mały miś pomaga mamie. Nawleka grzyby na sznurek przy tym śmiesznie rusza językiem/dzieci naśladują nawlekanie na sznurek i przesuwają język w kąciki ust/. Do kuchni zagląda tata. Cześć! Ale dużo grzybów… I wszystkie dobre, ładne. Może usmażymy trochę. Mama miś smaży grzyby z obu stron /dzieci poruszają dłonią, później przekręcają dłoń spodem do góry i jednocześnie mówią psss/. Misie zjadają ze smakiem przygotowane grzyby. Mniam, mniam…, tak im smakowało, że oblizują buzię/oblizujemy językiem usta/.
2. Miniinscenizacja
Prowadzący aranżuje przestrzeń sali – za pomocą zielonej płachty wyznacza las, rozsypuje wycięte z papiery grzyby (brązowe i czerwone), na środku ustawia koszyk. Dzieci maszerują swobodnie po sali, kiedy wchodzą do lasu, zwalniają tempo i zbierają grzyby – dobre brązowe zanoszą do koszyka, a muchomory (czerwone) omijają.
3. Zabawa tematyczna
Dzieci chodzą swobodnie po sali, naśladują wyprawę do lasu. Prowadzący woła Stop! I zapowiada, jaką scenkę należy odegrać (chowanie przed dzikiem, podskakiwanie i machanie koszykiem, skakanie za zającem, wypatrywanie dzięcioła).
4. Liczenie dźwięków
Maluchy otrzymują po kilka papierowych grzybków. Układają je kolejno na podłodze zgodnie z liczbą podanych przez prowadzącego dźwięków bębenka. Starsze dzieci układają rytmy (np. dwa-dwa-jeden).
5. Ćwiczenia oddechowe
Dmuchanie na nawleczone na sznurek papierowe grzybki, zdmuchiwanie papierowych grzybków ze stołu do koszyka, przenoszenie za pomocą słomki grzybków do koszyka.
6. Ćwiczenia motoryki małej
Dzieci za pomocą dziurkacza robią otwory w grzybkach wyciętych z kartonu (po dwie dziurki na kapelusz), a następnie nawlekają grzyby na sznurek lub sznurowadło.
Pomoce:
- koszyk,
- zielona płachta,
- sznurowadła,
- słomki,
- bębenek,
- papierowe grzybki.
Autor: Wioletta Zyra
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli