Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 kwietnia 2020 roku.
Temat: Utrwalanie poprawnej wymowy głoski „sz” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach.
Czas trwania zajęć:
30 min.
Cel ogólny:
- utrwalanie poprawnej wymowy głoski ,,sz’’, wzbogacenie słownictwa, rozwijanie słuchu fizjologicznego
Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
- wykonać ćwiczenia usprawniające narządy mowy
- zróżnicować słuchowo głoskę „sz”
- odróżnić fazę wdechową od wydechowej
- prawidłowo wymówić głoskę ,,sz’’ w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów, wyrażeniach dwuwyrazowych, zdaniach i mowie spontanicznej
- wydłużyć fazę wydechową, pogłębić oddech
Metody nauczania:
- oparte na słowie (powtarzanie wyrazów, wyrażeń dwuwyrazowych, zdań i wiersza)
- oparte na praktycznym działaniu (ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, różnicowanie nazw przedmiotów i umieszczanie ich w odpowiednim miejscu (szafie), gra dydaktyczna „Kostne Opowieści”, podniesienie pozytywnej lub negatywnej buźki po wysłuchaniu poprawnej lub złej formy wyrazu)
Forma pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
ramka z zawieszonymi na nitce motylkami; koło fortuny z poleceniami ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy; schematy szafy, sofy i przedmiotów, kostki ze schematami przedmiotów z głoską „sz” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie; schematy buziek – pozytywnych i negatywnych
Przebieg zajęć:
- Czynności organizacyjne.
- Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na kolorowe motyle zawieszone na nitce.
- Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy – uczniowie kręcą kołem i losują ćwiczenia, które wykonują zwróceni do lustra.
- Prowadzący wypowiada wyrazy z prawidłową i złą formą głoski „sz” w wyrazach, zadaniem uczniów jest uważne słuchanie i podniesienie uśmiechniętej buźki, gdy wyraz jest poprawny lub smutnej, gdy wyraz jest nieprawidłowy, np.: sowa, czapka, poduszka, skała, szyba, szachownica, łóżko, kalosz, mysz, kosz, sufit, kasztan.
- Wykonanie zadań z karty pracy – powtarzanie wyrazów, wyrażeń dwuwyrazowych i zdań za prowadzącym. Wspólna nauka wierszyka ,,Szara myszka”. Autor tekstu: Dorota Krupa, Rymowanki – utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
- Różnicowanie słuchowe wyrazów, wybieranie tych, które zawierają głoskę „sz” w szafie.
- Gra dydaktyczna „Kostne Opowieści”, wyrzucanie kości, na których są symbole przedmiotów zawierających w swej nazwie głoskę „sz”. Układanie opowieści, które zawierają wylosowane nazwy.
- Zadanie pracy domowej i ewaluacja zajęć.
Pobierz scenariusz z kartami pracy
Autor: Karolina Wanat-Kucięba – Czytelniczka Portalu