Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 grudnia 2024 roku.
![](https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wp-content/uploads/2024/12/meeting-1752835_1280-618x618.jpg)
Tekst zawiera fragmenty pracy magisterskiej autora.
Wpływ bodźca stresowego rozpatrywany w kontekście logopedycznym – jako powszechne zjawisko, dotykające niemal bez wyjątku każdego człowieka, albowiem jest nieodłączną częścią życia człowieka we współczesnej epoce. Niniejsza praca przedstawia charakterystykę stresu, a także konsekwencje funkcjonowania osób dotkniętych nim. Dany artykuł jest swoistą analizą przyczyn i skutków bodźców stresowych, które długotrwale utrzymujące się niosą za sobą poważne konsekwencje zdrowotne, społeczne i osobiste.
1. Definicja i czynniki stresu.
W celu właściwego zrozumienia źródła stresu, należy znać definicję stresora – jak podaje literatura, stresor to „element bodźca lub sytuacji, który narusza względną równowagę pomiędzy podmiotem, a środowiskiem (…)”[1]. Początki badań nad stresem wiąże się z fizjologiem Hansem Selye, który użył terminu „stres”, aby podkreślić niespecyficzną reakcję organizmu na bodźce szkodliwe, czyli stresory. Reakcja ta zwana jest General Adaptation Syndrom – Ogólnym Zespołem Adaptacyjnym oraz jak podaje prof. dr hab. Irena Heszen – Niejodek, przebiega w trzech stadiach:
- „Stadium reakcji alarmowej, podczas której zostają zmobilizowane siły obronne,
- Stadium odporności – czyli pełnego przystosowania do stresora,
- Stadium wyczerpania – (…) dochodzi w wyniku wyczerpania się energii przystosowania, jeśli stresor jest odpowiednio nasilony i działa przez odpowiednio długi czas”[2].
Psychologiczne reakcje stresowe u człowieka są bardzo złożone, a samo pojęcie stresu ma dwa znaczenia – z jednej strony rozumiany jest jako czynniki zewnętrzne, które utrudniają lub uniemożliwiają człowiekowi zaspokajanie potrzeb i wykonanie zamierzonych zadań, stanowiące zagrożenie dla jednostki lub wpływające na obniżenie poczucia własnej wartości (…); z drugiej strony stresem nazywa się zmiany zachodzące pod wpływem tych czynników przede wszystkim w procesach emocjonalnych i motywacyjnych oraz związane z tym zmiany w sprawności i kierunku działania”[3].
Czynniki stresu jednak są bardzo zróżnicowane, a także zlokalizowane na wielu polach, np.: styl życia, środowisko, funkcjonowanie społeczne lub dieta. Poniżej zamieszczę przykłady niektórych czynników, powołując się na Katarzynę Hipisz:
Styl życia:
- presja czasu,
- zbyt duża odpowiedzialność,
- brak jasno określonego celu,
- nadmiar lub brak zajęć,
- zmiany w rodzinie (rozwód, śmierć).
Środowisko:
- hałas,
- bałagan,
- tłok, ograniczone poczucie prywatności,
- niewystarczająca przestrzeń życiowa.
Dieta:
- nadmiar soli w organizmie, wywołujący uczucie stresu i wzrost ciśnienia we krwi,
- zjadanie zbyt dużo słodyczy, wpływa na zwiększony poziom cukrów,
- spożywanie kofeiny, która podnosi poziom hormonu stresu, utrudnia sen oraz może zwiększyć drażliwość[4].
2. Zaburzenia komunikacji spowodowane doświadczeniem stresu.
Wiele problemów związanych z zaburzeniami fonacji jest spowodowana brakiem pewności siebie, niepokojem, a także innymi czynnikami angażującymi psychikę nadawcy. Ewa Binkuńska pisze: „(…) każdy człowiek dźwiga bagaż doświadczeń, sytuacji, o których nie chce pamiętać oraz sukcesów, które dodają mu skrzydeł i pchają do przodu. Zarówno pierwsza, jak i druga sytuacja może znaleźć swoje odzwierciedlenie w tym, jak brzmi (…) głos danej osoby”[5]. Jednym z zaburzeń mowy o podłożu psychicznym jest afonia histeryczna, zwana także paretycznym bezgłosem: „Na tego rodzaju patologię w obrębie wytwarzania głosu oddziałują wydarzenia, negatywne przeżycia, w wyniku których dochodzi do całkowitej niemożności porozumiewania się za pomocą mowy w jej naturalnym brzmieniu. W najczęściej występującej postaci afonia pojawia się w wyniku nagłego niedowładu mięśni głosowych i jej przejawem jest występowanie podczas prób wydobycia głosu owalnej szczeliny pomiędzy fałdami (…), w wyniku czego wobec braku zwarcia głos nie powstaje”[6].
„W nieco innej postaci bezgłosu histerycznego niedowład może dotyczyć mięśnia nalewkowego, podczas badania zaobserwować można wtedy trójkątną szparę umiejscowioną w tylnej części głośni (…). W przypadku omawianego zaburzenia może również dojść do niedowładu mięśni zamykających szparę głosową – głośnię, przede wszystkim występujących po obu stronach mięśni pierścienno – nalewkowych bocznych. (…) Ta postać omawianego zaburzenia pojawia się najrzadziej.” Inne zaburzenia jakości mowy można również zaobserwować w chwilach kulminacji stresu, są to na przykład: unikanie zabierania głosu, chrypa, cichy i mało dźwięczny głos, cichsza realizacja wygłosów wyrazów, konieczność odchrząknięcia/ odkaszlnięcia, spłycenie oddechu lub jego przyśpieszenie, odczuwalna suchość w ustach. „Histeryczna chrypka to symptom stresu znany także aktorom oraz śpiewakom (…). Zwykle psychogenne zmiany dotyczące głosu pojawiają się krótko przed publiczną wypowiedzią”[7]. Jeżeli chodzi o występowanie danych czynników psychogennych w obrębie organizmu, doktor opisuje, że pojawiają się w postaci usztywnienia krtani, szyi oraz karku. „Najczęściej w sytuacji stresu można zaobserwować dwa rodzaje wadliwej pracy krtani. Pierwszy występuje wtedy, gdy jest ona ustawiona za wysoko. Drugi wyróżniamy wtedy, kiedy funkcjonuje jako zbyt ściśnięta”[8]. Poniżej opiszę przyczyny danego zaburzenia mowy – są to:
- silny stres,
- długotrwałe występowanie jego skutków,
- sytuacja o ponadprzeciętnym nacechowaniu traumatycznym, w skrócie negatywne oddziaływanie czynników wewnętrznych tudzież ich ujemna ocena przez osobę.
[1] J. F. Terelak, Stres życia. Perspektywa psychologiczna, Warszawa 2017, s. 92 [2] I. Heszen – Niejodek, Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2007, s. 465 [3] K. Hipisz, Psychoedukacja. Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna, Poznań 2017, s. 63 [4] K. Hipisz, Psychoedukacja. Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna, Poznań 2017, s. 64 [5] E. Binkuńska, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012, s. 111 [6] E. Binkuńska, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012, s. 111 [7] E. Binkuńska, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012, s. 113 [8] E. Binkuńska, Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012, s. 114
Pobierz cały tekst
Autor: Marta Kuligowska – Czytelniczka Portalu