Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 sierpnia 2016 roku.
Informacje wstępne
Prowadząca: Monika XXX
Data: 10.06.2016r.
Klasa: 4a-5a-6a – uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Podmiot: Matematyka
Temat lekcji: Jak wygląda prostopadłościan?
Cele lekcji w języku ucznia:
- dowiem się co to jest prostopadłościan i wskażę jego własności
- wskażę otoczeniu przedmioty o kształcie prostopadłościanu
„Nacobezu”
- potrafię wymienić ile ścian ma prostopadłościan oraz wskazać jego podstawy, krawędzie i wierzchołki
- zbuduję model prostopadłościanu
Pytanie kluczowe
- Co ma wspólnego pudełko zapałek i blok mieszkalny
Treść podstawy programowej:
wymagania szczegółowe – 10. Bryły. Uczeń:
- rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych
- wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i uzasadnia swój wybór;
Metody pracy:
- pogadanka, pokaz
- metoda działań praktycznych
- strategia oceniania kształtującego
Formy pracy:
indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne :
modele brył, patyczki, kartoniki w kształcie prostopadłościanu-pudełka, prezentacja
Przebieg lekcji :
- Czynności organizacyjno porządkowe, przypomnienie zasad Bhp
- Przedstawienie tematu lekcji, celów zajęć, ,,Nacobezu”
- Wprowadzenie do tematu – Dotychczas poznaliśmy takie oto figury-( nauczyciel pokazuje figury płaskie i pyta uczniów jak się nazywają, prosi o podanie cechy wspólnej dla wszystkich tych figur). Dziś poznamy takie oto figury( n-l prezentuje prostopadłościan i stawia pytanie. -Czym ta figura różni się od tych, które poznaliśmy do tej pory? Tak te figury są przestrzenne i nazywamy je bryłami. Wśród tych wszystkich brył mamy tę, o której będziemy dzisiaj rozmawiać. Oto nasz bohater – pan Prostopadłościan
- Część właściwa :
a) Przyjrzyjmy mu się chwilę, jak jest zbudowany już wspominaliście ( ma ściany w kształcie prostokąta)
Definicja ( wklejona do zeszytu i odczytana przez 1 dziecko)
Bryła, która ma wszystkie ściany będące prostokątami, nazywa się prostopadłościanem
b) Po wklejeniu do zeszytów definicji uczniowie wykonują
c) Zadanie 1a i b -pracują w grupach wybierając spośród przedmiotów codziennego użytku tylko prostopadłościany. Następnie rozpoznają prostopadłościany we własnym otoczeniu( klasie)
d) Po zadaniu 1 uczniowie wykonują ćw.1 ( praca indywidualna) – wykonują model prostopadłościanu z patyczków
e) ćw.2 ( praca w grupach) wyklejają ściany pudełek w kształcie prostopadłościanu N-l pokazuje opis bryły i prosi uczniów by wykonali ćwiczenie 3 czyli mają zaznaczyć w wyklejonych przez siebie prostopadłościanach wierzchołki, ponumerować ściany.
f) Tak przygotowani uzupełniają kartę pracy.-Zadanie 2
Na koniec uczniowie odpowiadają na pytanie kluczowe
Zadanie 3 to zadanie rezerwowe – ewntualnie praca domowa
5. Podsumowanie zajęć:
a) przeliczenie uzyskanych punktów na oceny
b) krótkie omówienie pracy domowej
Autor: Monika Wolf