Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 kwietnia 2020 roku.

Temat: Bądźmy ekologiczni!
Klasa: IV
Czas: 45 min.
Cel główny:
Kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów związanej z właściwym zagospodarowaniem odpadów.
Cele szczegółowe – uczeń:
- rozumie pojęcie „śmieć”,
- rozumie pojęcie „segregacja”,
- rozumie pojęcie „recykling”,
- wie, jak wygląda proces segregacji i przetwarzania odpadów,
- rozumie potrzebę segregowania śmieci,
- rozróżnia kolory pojemników do poszczególnych rodzajów śmieci,
- wyrzuca śmieci do odpowiednich pojemników,
- wie, gdzie w szkole znajdują się pojemniki do sortowania odpadów,
- potrafi zgodnie pracować w grupie.
Metody:
- podająca: pogadanka, pokaz,
- praktyczna: doświadczenie, wypełnianie kart pracy.
Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
kolorowe pojemniki do segregacji odpadów, różne śmieci, plansze na temat segregowania odpadów, karty pracy.
Przebieg zajęć
Część wstępna:
- Powitanie uczniów. Przedstawienie poruszanej tematyki oraz planowanych zadań.
- Wyjaśnienie pojęć „śmieć”, „recykling” „segregacja”. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie własnej definicji pojęć. Naprowadza lub wyjaśnia zagadnienia w zależności od odpowiedzi.
- Pogadanka na temat odpadów domowych. Ile śmieci produkujemy w domu? Gdzie je wyrzucamy? Co się z nimi dzieje po wyrzuceniu?
Część główna:
- Przedstawienie plansz edukacyjnych i omówienie procesu segregacji. Prezentacja rodzajów pojemników na odpady. Nauczyciel omawia jakie śmieci wrzucamy do poszczególnych rodzajów koszy, zwracając uwagę na ich kolory.
- Uczniowie wraz z nauczycielem pokazują miejsce, gdzie segreguje się odpady w szkole.
- Ekologiczna zabawa. Gra polega na znajdywaniu porozkładanych w klasie śmieci, rozpoznawaniu rodzaju śmieci i wyrzucaniu ich do odpowiedniego kosza.
Część końcowa:
- Utrwalenie wiadomości poprzez wypełnianie tematycznych kart pracy.
- Praca plastyczna: „Recykling jest dla każdego”. Przerabianie plastikowych butelek na kubki na kredki lub wazony.
- Wspólne powtórzenie informacji. Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela. Następnie dzielą się opinią dotyczącą zajęć. Co się im najbardziej podobało, a co nie.
- Podziękowanie za udział w zajęciach.
Autor: Zuzanna Wetulany – Czytelniczka Portalu