Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 kwietnia 2022 roku.

Temat: Co potrafią moje ręce?
Grupa:
rewalidacyjno-wychowawcza
Cele ogólne:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozwijanie percepcji dotyku, słuchu i wzroku
- rozwijanie motoryki małej i dużej
- kształtowanie autoorientacji
Cele szczegółowe – wychowanek:
- wykonuje ruchy rąk prezentowane przez nauczyciela
- wyjmuje przedmioty ze skrzyni
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela maluje całą dłonią
- skupia wzrok na swoich dłoniach
- reaguje na swoje imię
- słucha odgłosów wywoływanych przez nauczyciela
Metody:
- praktycznego działania
- słowne
- oglądowe
- elementy metody W. Sherborne
- elementy metody Affolter
- Metoda Malowania 10 Palcami
Formy pracy:
indywidualna i grupowa
Środki dydaktyczne:
krem do rąk, arkusze papieru i farby, skrzynia z różnymi przedmiotami, płyta z muzyką
Przebieg zajęć:
1. Powitanie wychowanków na zajęciach
Nauczyciel sprawdza obecność, wymienia kolejno imiona dzieci i czeka na ich reakcję (komunikat werbalny, gest, określone zachowanie).
2. Przywitamy nasze ręce
Nauczyciel dotyka rąk dzieci, smaruje im ręce kremem i śpiewa (pod dowolną melodię): Ręce nasze się spotkały i się pięknie przywitały.
3. Posłuchaj i popatrz, co zrobią moje ręce
Nauczyciel wykonuje określone czynności (klaskanie, pukanie, pocieranie), dziecko słucha odgłosów.
4. Moje pracowite ręce
Nauczyciel wykonuje różne czynności, pokazując dziecku, co ręce mogą zrobić. Następnie dziecko samodzielnie naśladuje lub wykonuje określone zadania z pomocą nauczyciela:
- unoszenie rąk do góry i opuszczanie na dół
- machanie rękami
- głaskanie dłoni na przemian
- klaskanie
- pocieranie dłoni
- ręce dotykają głowy
- ręce dotykają kolan
- ręce dotykają brzucha.
5. Moje paluszki
Nauczyciel podchodzi do każdego z wychowanków, dotyka kolejno palców wychowanków i śpiewa piosenkę (pod dowolną melodię): Paluszki mamy i nimi ruszamy, paluszki zginamy, paluszki pociągniemy. Paluszki ugniatamy a na koniec pogłaszczemy.
6. Zaczarowania skrzynia
Nauczyciel zwraca uwagę, że ręce potrafią też chwycić przedmiot i go wyciągnąć. Prezentuje dzieciom skrzynię, w której są różne przedmioty, następnie prosi o wyciągnięcie tych przedmiotów.
7. Praca plastyczna
Nauczyciel zaprasza dzieci do stołu. Rozdaje arkusze i farby, dzieci malują całą dłonią do muzyki.
8. Wspólne oglądanie prac, podziękowanie za zajęcia.
Autor: Anna Jaksa – Czytelniczka Portalu