Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 13 stycznia 2020 roku.
![](https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wp-content/uploads/2020/01/laptop-2558666_1920-1024x683.jpg)
Opracowano w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z 14 lutego 2017.
FUNKCJONOWANIE OSOBISTE I SPOŁECZNE
TREŚCI NAUCZANIA | SPOSÓB REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI |
1. BUDOWANIE WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI: – kształtowanie świadomości własnego ciała i orientacji w jego schemacie – kształtowanie orientacji w przestrzeni i w najbliższym otoczeniu 2. JEDZENIE 3. UBIERANIE SIĘ 4. HIGIENA OSOBISTA 5. POTRZEBY FIZJOLOGICZNE 6. SYGNALIZOWANIE SAMOPOCZUCIA 7. JA – CZŁONEK RODZINY 8. MOJE MIEJSCE ZAMIESZKANIA 9. JA – UCZEŃ 10. JA – CZŁONEK SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ 11. JA – CZŁONEK SPOŁECZEŃSTWA 12. MOJE ZDROWIE 13. JA W CHOROBIE 14. JA JAKO KLIENT | Ćwiczenia w utrwalaniu prawej i lewej strony ciała np.: – podaj mi lewą rękę; – podnieś prawą nogę do góry; – dotknij prawą ręką do lewego ucha; – wskaż lewą ręką prawe oko; – podnieś prawą rękę i lewą nogę; – ręka lewa w bok, noga prawa do przodu. Utrwalanie kierunków przestrzennych, np. w zabawach ruchowych: – zrób krok do przodu; – obejrzyj się do tyłu; – zrób 2 kroki w bok – w lewo; – zabawa w ciepło-zimno: idź do przodu, do tyłu, w bok – w prawo, w lewo. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała osoby znajdującej się na przeciwko: – pokaż jej lewą rękę, prawe oko, lewą nogę (i podobne ćwiczenia); – wycieczki, spacery po najbliższej okolicy – poznawanie najbliższego otoczenia. PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, POKAZ, ROZMOWA: – uczenie się wyrażania swojej opinii na temat posiłku; – uczenie posługiwania się sztućcami; – uczenie się nalewania i przelewania płynów; – uczenie się nakładania posiłków; – uczenie się i doskonalenie umiejętności estetycznego spożywanie posiłków; – uczenie się pomagania przy nakrywaniu stołu; – uczenie się sprzątania miejsca spożywania posiłków; – uczenie się dokonywania zakupów wybranych produktów żywnościowych. PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, POKAZ, ROZMOWA: – uczenie się zakładania i zdejmowania odzieży i obuwia; – uczenie się określania zakresu pomocy potrzebnej podczas ubierania/rozbierania się – formułowanie i przekazywanie prośby o pomoc; – uczenie się dobierania odzieży stosownie do pogody, sytuacji, okoliczności, pory dnia, wieku; – samodzielne dokonywanie wyboru ubrania; – ocenianie czystości odzieży; – uczenie się dbania o czystość odzieży. PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, ROZMOWA, PREZENTACJA: – uczenie się oceniania stanu czystości ciała; – stosowanie zabiegów higienicznych: mycie,wycieranie, pielęgnacja rąk, twarzy; – uczenie się dbania o higienę jamy ustnej; – korzystanie z przyborów toaletowych i kosmetyków; – dokonywanie zakupów przyborów toaletowych i kosmetyków. PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, POKAZ, PREZENTACJA: – zgłaszanie potrzeb; – samodzielne załatwianie potrzeb; – zachowanie intymności podczas korzystania z toalety; – dbanie o czystość w toalecie i łazience. PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, POKAZ, PREZENTACJA, ROZMOWA W OPARCIU O KOLOROWE ILUSTRACJE I OSOBISTE DOŚWIADCZENIA: – sygnalizowanie i określanie doświadczanego dyskomfortu lub miejsca dolegliwości bólowych; – rozpoznawanie stanów emocjonalnych u siebie i innych osób; – reagowanie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, konfliktowych i niebezpiecznych. ROZMOWA W OPARCIU O FOTOGRAFIE, PRAKTYCZNE DZIAŁANIE: – określanie swojego miejsca w rodzinie (jestem dzieckiem, bratem, siostrą, jedynaczką, wnuczką itp.); – nazywanie członków swojej rodziny i rozumienie ich ról w rodzinie; – udział w zajęciach w domu; – podejmowanie obowiązków w domu; – rozumienie i nazywanie relacji i więzi między członkami rodziny; – przestrzeganie zasad panujących w rodzinie; – poznanie pracy i zajęć członków rodziny; – udział w świętach i tradycjach rodzinnych. POKAZ, PREZENTACJA, PRAKTYCZNE DZIAŁANIE, WYCIECZKI, SPACERY PO NAJBLIŻSZEJ OKOLICY: – poznanie i korzystanie z adresu domowego; – określanie wyglądu swojego mieszkania, domu; – poznawanie rodzaju i funkcji pomieszczeń w domu; – poznawanie wyposażenia mieszkania; – poznawanie rodzajów aktywności wykonywanych w domu; – uczenie się dbania o wygląd mieszkania i zachowania porządku; – poznawanie otoczenia domu (miejsca użyteczności publicznej, park, ogród i in.); – uczenie się korzystania z tego otoczenia. WYCIECZKI DO SZKOŁY, ROZMOWA W OPARCIU O ILUSTRACJE: – rozumienie roli jaką pełni nauczyciel – zasady zachowania się podczas zajęć z nauczycielem; – udział w wybranych uroczystościach i imprezach szkolnych; – poznawanie i przestrzeganie wybranych zwyczajów szkolnych, poznawanie i korzystanie z otoczenia placówki. SPACERY PO NAJBLIŻSZEJ OKOLICY, WYCIECZKI, ROZMOWA, POKAZ, PRAKTYCZNE DZIAŁANIE: – poznawanie sąsiadów, znajomych rodziny i ich ról społecznych; – poznawanie i korzystanie z miejsc użyteczności publicznej; – poznawanie regionu, tradycji, obyczajów; – poznawanie ważnych i ciekawych miejsc w swojej miejscowości; – korzystanie ze środków komunikacji lokalnej i przestrzeganie zasad korzystania z nich; – rozumienie przynależności do kraju, regionu, narodu; – poznanie barw i symboli narodowych; ROZMOWA W OPARCIU O ILUSTRACJE, FOTOGRAFIE, POKAZ, PRAKTYCZNE DZIAŁANIE: – uczenie się dbałości o zdrowie; – różnicowanie pojęć: „człowiek zdrowy”, „człowiek chory”; – uczenie się przestrzegania zasad higieny – mycia rąk, mycia owoców i warzyw, korzystania z czystych naczyń itd.; – uczenie się dobierania produktów spożywczych do poszczególnych posiłków; – poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia; – uczenie się dbałości o odpowiednią pozycję podczas pracy oraz dobre oświetlenie; – rozumienie znaczenia snu oraz odpoczynku; – poznawanie pracy lekarzy różnych specjalności i pielęgniarek; ROZMOWA W OPARCIU O FOTOGRAFIE, ILUSTRACJE, FILM INSTRUKTAŻOWY, ODWOŁYWANIE SIĘ DO OSOBISTYCH DOŚWIADCZEŃ UCZNIA: – uczenie się rozpoznawania pierwszych objawów przeziębienia; – uczenie się przestrzegania zasad higieny podczas zachorowania; – wdrażanie do prawidłowego zachowania się podczas wizyty u lekarza/lekarzy różnych specjalności oraz podczas pobytu w szpitalu; – poznawanie przebiegu badań lekarskich; – zawiadamianie innych o złym samopoczuciu własnym lub drugiej osoby. ROZMOWA UKIERUNKOWANA WSPARTA ILUSTRACJAMI, WYCIECZKI DO PUNKTÓW USŁUGOWYCH: – poznawanie różnych rodzajów sklepów – planowanie i robienie zakupów; – poznawanie i korzystanie z restauracji, kawiarni; – poznawanie i korzystanie z poczty. | Cały rok Cały rok Cały rok |
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ
TREŚCI NAUCZANIA | SPOSÓB REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI |
JA W ROZMOWIE | ROZMOWA UKIERUNKOWANA WSPARTA ILUSTRACJAMI, PRACA Z TEKSTEM – CZYTANIE PRZEZ NAUCZYCIELA, ROZMOWA W OPARCIU O KONKRETY; PRZEDMIOTY, ILUSTRACJE, LICZMANY, ETYKIETY: – uczenie się porozumiewania w formie dialogu; – poznawanie zasad prowadzenia rozmowy; – wdrażanie do stosowania form grzecznościowych i komplementów w życiu codziennym; – uczenie się uważniejszego wsłuchiwania się w wypowiedzi innych osób i patrzenia na mówiących do niego; – uczenie się wyrażania swoich emocji, potrzeb; – uczenie się autoprezentacji (kim jestem, ile mam lat, co lubię, itp.); – uczenie się pracy z tekstem, w tym branie udziału w „czytaniu uczestniczącym”; – słuchanie wskazówek nauczyciela podczas wycieczek i spacerów; – nazywanie czynności, formułowanie prostych zdań, określanie cech przedmiotów i ich zastosowania; – krótkie omawianie treści ilustracji; – wyodrębnianie główne zdarzenia, osoby i miejsca opowiadania; – wskazywanie, który przedmiot jest krótki, długi, ciężki – lekki; – kształtowanie pojęć mało – dużo; – nazywanie kształtów wybranych figur geometrycznych; – liczenie przez gest wskazania palcem; – porównywanie liczebności zbiorów; – stosowanie pojęć czasowych: wczoraj, dziś, jutro; – czytanie wybranych liter drukowanych; – rozpoznawanie napisu ze swoim imieniem; – rozpoznawanie wybranych napisów z otoczenia: poczta, straż, szpital, nazwa ulicy; – uczenie się prowadzenia rozmowy telefonicznej. | Cały rok |
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
TREŚCI NAUCZANIA | SPOSÓB REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI |
JA W ŚWIECIE TECHNIKI JA W ŚWIECIE TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ JA W ŚWIECIE KULTURY I ROZRYWKI | – uczenie się obsługiwania aparatu telefonicznego – włączanie, wyłączanie; – uczenie się wybierania lub wskazywania numerów do bliskich; – uczenie się posługiwania prostymi narzędziami (nożyczki, młotek, śrubokręt, obcążki); – uczenie się obsługiwania urządzeń RTV i AGD ułatwiających życie codzienne (radio, telewizja, odkurzacz, suszarka do włosów, kuchenka mikrofalowa, zmywarka, pralka itp.); – uczenie się i doskonalenie obsługiwania komputera – włączanie, wyłączanie, przeglądanie ulubionych stron www. oraz uczenie się obsługiwania prostych gier edukacyjnych; – wdrażanie do korzystania z ośrodków i instytucji kultury; – uczenie się właściwego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (kino, muzeum, wystawy, koncerty itp.); – wdrażanie do udziału w różnych formach twórczości; – rozpoznawanie kolorów podstawowych; – posługiwanie się przyborami do rysowania: kredką, świecą, kredą, obrysowywanie szablonów; – odtwarzanie wzorów na dużych arkuszach papieru węglem lub kredą; – wdrażanie do wypełniania obrazków konturowych; – malowanie w sposób swobodny pędzlem i farbą; – wyklaskiwanie rytmu poznanych piosenek, odtwarzanie prostych rytmów z pomocą prostych instrumentów muzycznych. | Cały rok |
WYCHOWANIE FIZYCZNE
TREŚCI NAUCZANIA | SPOSÓB REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI |
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI MAŁEJ MOTORYKI ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI DUŻEJ MOTORYKI DOSKONALENIE REAKCJI RÓWNOWAŻNYCH WDRAŻANIE DO DBAŁOŚCI O ZDROWIE, ROZUMIENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ ZE ZDROWIEM | Lepienie z plasteliny, wycinanie, budowanie z klocków, nawlekanie koralików na żyłkę, wyklejanie postaci ludzi i zwierząt z gotowych elementów. Zabawy z użyciem piłki, maty, woreczków, kręgli, przedmiotów z otoczenia ucznia. Wybrane elementy z Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Ćwiczenia równoważne z użyciem piłki, pokonywanie toru przeszkód. Wybrane elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Rozmowy w oparciu o ilustracje, fotografie, wycieczki, spacery. | Cały rok |
ETYKA
TREŚCI NAUCZANIA | SPOSÓB REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI |
Kształtowanie pozytywnego nastawienia wobec innych ludzi, otoczenia (rodziny, przyjaciół, kolegów, dzieci, osób starszych, środowiska przyrodniczego). | Rozmowy w oparciu o krótkie opowiadania, ilustracje, filmy instruktażowe. | Cały rok |
Dostosowanie treści edukacyjnych opracowała: Anna Piwowarska – Czytelniczka Portalu