Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 stycznia 2021 roku.
Scenariusz zajęć edukacyjnych przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym II etap edukacyjny.
Umiejętności matematyczne w życiu codziennym.
Ośrodek tygodniowy: Moja rodzina
Ośrodek dzienny: Dzień Babci i Dziadka
Czas trwania zajęć:
4 godz. lekcyjne
Cele główne:
- Kształtowanie pojęć związanych z pogodą, kalendarzem, czasem, listą obecności.
- Utrwalenie daty obchodów Dnia Babci i Dziadka.
- Rozpoznawanie wartości pieniędzy, posługiwanie się nimi.
- Przygotowanie upominków dla Babci i Dziadka.
Cele operacyjne – uczeń:
- określa pogodę, wskazuję datę, posługuje się pojęciami czasowymi, sprawdza listę obecności,
- zna datę obchodów Dnia Babci i Dziadka,
- posługuje się pieniędzmi 5, 10, 20 zł,
- przygotowuje upominek dla babci i dziadka,
- prawidłowo kojarzy zapoznany materiał, potrafi wręczyć przygotowany upominek, złożyć życzenia.
Metody pracy:
- Metoda Ośrodków Pracy
- słowna: pogadanka, dyskusja
- ćwiczenia praktyczne: zabawa w kwiaciarnię – kupujemy kwiaty na Dzień Babci i Dziadka
- poglądowa: obserwacja
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- tablica obecności
- kalendarz
- termometr
- zegar
- gazetka tematyczna
- etykiety kwiatów
- cennik
- ceny
- banknoty i monety
- karty pracy
1. Zajęcia wstępne
- Wspólne powitanie
Nauczyciel wita się z uczniami, swobodna rozmowa dotycząca wspomnień dnia poprzedniego.
- Sprawdzanie obecności
Nauczyciel odczytuje imiona i nazwiska uczniów. Uczniowie zaznaczają obecność.
- Rozmowa
Wspólne ustalenie panującej pogody, pory roku (obserwowanie pogody za oknem) oraz charakterystycznych dla niej warunków pogodowych, temperatury, daty, pory dnia, godziny. Utrwalenie nazw pór roku, miesięcy, dni tygodnia.
- Wprowadzenie do tematu zajęć
Rozmowa dotycząca zbliżającego się święta Dnia Babci i Dziadka. Utrwalenie daty obchodów święta, zaznaczenia wydarzenia na kalendarzu. Zapisanie tematu lekcji.
2. Zajęcia właściwe
- Rozmowa kierowana
Jak okazujemy babci i dziadkowi szacunek w dniu ich święta? Co możemy wręczyć babci i dziadkowi?
- Nauczyciel prezentuje kwiaty, jako upominek dla babci i dziadka. Zadaje pytanie, gdzie można kupić kwiaty?
- Zabawa w kwiaciarnię
Każdy z uczniów otrzymuje zadanie dokonania zakupu określonych kwiatów – posługiwanie się pieniędzmi.
- Życzenia dla babci i dziadka – kosz życzeń
Uczniowie odczytują samodzielnie lub z pomocą nauczyciela życzenia dla babci i dziadka, wrzucają etykiety do „kosza życzeń”. Zwrócenie uwagi na odpowiednie zachowanie podczas składania życzeń.
- Ekspresja twórcza, laurka dla babci i dziadka z figur geometrycznych
Uczniowie samodzielnie lub z pomocą nauczyciela układają kształt kwiatów z figur geometrycznych, wg prezentowanego wzoru.
3. Zajęcia końcowe
- Prezentacja wykonanych prac
- Rozmowa podsumowująca nauczyciela z uczniami, dotycząca zdobytych wiadomości i odczuć dzieci związanych z zajęciami
- Wypełnienie kart pracy
- Karta 1. Karta z kalendarza
- Karta 2. Zadanie z tekstem
- Podsumowanie
Nauczyciel krótko (słownie) podsumowuje przebieg zajęć. Wyznacza zadanie domowe.
- Pożegnanie
Nauczyciel żegna uczniów.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Agnieszka Zielińska – Czytelniczka Portalu