Moja mama – scenariusz zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kl. I

Opublikowano: 7 maja 2020 roku

Temat tygodniowy: Dzień Mamy

Temat dzienny: Moja mama

Edukacja polonistyczna

Cele:

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz skupiania uwagi
  • ćwiczenia w zapamiętywaniu poprzez uważne słuchanie
  • podkreślenie emocjonalnego stosunku córki/syna do mamy
  • wdrażanie do słuchania wiersza w skupieniu
  • wypowiadanie się na temat utworu na podstawie postawionych pytań
  • zachęcanie do wypowiadania się na tle grupy
  • ćwiczenie umiejętności pisania, w wyrazie „mama”

Metody:

  • metody podające: pogadanka, rozmowa, praca z wierszem
  • metoda problemowa: metoda sytuacyjna

Formy:

  • indywidualna
  • zespołowa

Środki dydaktyczne:

  • tekst wiersza J. Mackiewicza pt. Bukiet
  • prezentacja do wiersza
  • karty pracy ucznia

Czas trwania:

1 jednostka lekcyjna

Zapis tematu do dziennika:

Uważne słuchanie wiersza i udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, układanie krótkich wypowiedzi na temat zbliżającego się święta, nauka pisowni wyrazu „mama”.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie w temat poprzez słuchanie wiersza J. Mackiewicza pt. Bukiet

W małym bukiecie majowe kwiatki

Zakwitły wczoraj na Święto Matki

Co w swoje święto Mama dostanie?

Tulipana od Adama

Konwalie od Partyka

Stokrotki od Dorotki

Bratki od Agatki

I dużo życzeń i buziaków

od swych kochanych dzieciaków.

Majowe kwiatki wstążką związane

Niech sto lat żyją mamy kochane.

2. Rozmowa kierowana na temat treści wiersza. Udzielenie odpowiedzi na pytania:

  • O czym opowiada wiersz?
  • O jakim święcie jest mowa w wierszu?
  • Jakie kwiaty mamy dostały od swoich dzieci? – prezentacja – załącznik nr 1 – odczytywanie zdań obrazkowo-wyrazowych.

3. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć i genezą powstania tego święta – 26 maja to najpiękniejszy dzień w roku. Dzień ten ustalono po to, by uhonorować znaczenie święta matki w rodzinie i w społeczeństwie.

4. Zastępowanie wyrazu MATKA, innymi – „matka”, to słowo oficjalne, urzędowe, niemiłe dla ucha. Jak inaczej można mówić? – odczytywanie wyrazów – załącznik nr 2.

5. Pisownia wyrazu „mama” po śladzie i samodzielnie w zeszytach.

6. Podsumowanie zajęć: Dzieci w wierszu wręczyły bukiety swoim mamom. Teraz nasza kolej – odpowiadanie na pytanie: „Co można życzyć mamom w dniu ich święta?”.

Pobierz scenariusz z załącznikami

Autor: Barbara Świta – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz