Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 maja 2020 roku.
Temat tygodniowy: Dzień Mamy
Temat dzienny: Moja mama
Edukacja polonistyczna
Cele:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz skupiania uwagi
- ćwiczenia w zapamiętywaniu poprzez uważne słuchanie
- podkreślenie emocjonalnego stosunku córki/syna do mamy
- wdrażanie do słuchania wiersza w skupieniu
- wypowiadanie się na temat utworu na podstawie postawionych pytań
- zachęcanie do wypowiadania się na tle grupy
- ćwiczenie umiejętności pisania, w wyrazie „mama”
Metody:
- metody podające: pogadanka, rozmowa, praca z wierszem
- metoda problemowa: metoda sytuacyjna
Formy:
- indywidualna
- zespołowa
Środki dydaktyczne:
- tekst wiersza J. Mackiewicza pt. Bukiet
- prezentacja do wiersza
- karty pracy ucznia
Czas trwania:
1 jednostka lekcyjna
Zapis tematu do dziennika:
Uważne słuchanie wiersza i udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, układanie krótkich wypowiedzi na temat zbliżającego się święta, nauka pisowni wyrazu „mama”.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w temat poprzez słuchanie wiersza J. Mackiewicza pt. Bukiet
W małym bukiecie majowe kwiatki
Zakwitły wczoraj na Święto Matki
Co w swoje święto Mama dostanie?
Tulipana od Adama
Konwalie od Partyka
Stokrotki od Dorotki
Bratki od Agatki
I dużo życzeń i buziaków
od swych kochanych dzieciaków.
Majowe kwiatki wstążką związane
Niech sto lat żyją mamy kochane.
2. Rozmowa kierowana na temat treści wiersza. Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- O czym opowiada wiersz?
- O jakim święcie jest mowa w wierszu?
- Jakie kwiaty mamy dostały od swoich dzieci? – prezentacja – załącznik nr 1 – odczytywanie zdań obrazkowo-wyrazowych.
3. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć i genezą powstania tego święta – 26 maja to najpiękniejszy dzień w roku. Dzień ten ustalono po to, by uhonorować znaczenie święta matki w rodzinie i w społeczeństwie.
4. Zastępowanie wyrazu MATKA, innymi – „matka”, to słowo oficjalne, urzędowe, niemiłe dla ucha. Jak inaczej można mówić? – odczytywanie wyrazów – załącznik nr 2.
5. Pisownia wyrazu „mama” po śladzie i samodzielnie w zeszytach.
6. Podsumowanie zajęć: Dzieci w wierszu wręczyły bukiety swoim mamom. Teraz nasza kolej – odpowiadanie na pytanie: „Czego można życzyć mamom w dniu ich święta?”.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Barbara Świta – Czytelniczka Portalu