Funkcjonowanie osobiste i społeczne – scenariusz „Sporty zimowe”

Opublikowano: 12 lutego 2020 roku

I Informacje wstępne

Prowadzący:

Marzena Wtulich

Przedmiot:

funkcjonowanie osobiste i społeczne

Czas trwania zajęć:

45 min

Klasa:

VIII a (oddział dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym)

Ośrodek tygodniowy:

Bezpieczne ferie.

Ośrodek dzienny: 

Sporty zimowe.

Cel główny zajęć:

Poznanie zimowych dyscyplin sportowych.

Cele szczegółowe – uczeń:
  • utrwala zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów zimowych
  • kształtuje orientację w przestrzeni
  • dokonuje obliczeń matematycznych w zakresie 50
  • rozpoznaje cyfry
  • rozpoznaje litery, sylaby
  • czyta zdania
  • rozpoznaje sytuacje bezpieczne i niebezpieczne podczas zabaw zimowych
  • rozpoznaje i nazywa sprzęty sportowe i zimowe dyscypliny sportowe
  • rozpoznaje podstawowe kolory
  • dokonuje analizy i syntezy wyrazów SANKI, NARTY, ŁYŻWY
  • utrwala i rozpoznaje obraz graficzny liter S, N, Ł
  • tworzy makietę sportów zimowych
  • tworzy kodeks postępowania podczas zabaw, sportów zimowych.

Formy pracy:

  • indywidualna zróżnicowana
  • zbiorowa zróżnicowana

Metody pracy:

  • elementy metody Ośrodków Pracy
  • oparte na obserwacji: pokaz
  • oparte na słowie: rozmowa dydaktyczna
  • oparta na praktycznej działalności uczniów: metoda ćwiczebna, aktywizująco – zadaniowa

Środki dydaktyczne:

koperty z działaniami matematycznymi, plansza z oknami przedstawiająca dyscypliny sportowe i wprowadzająca do tematu, sylaby z hasłem tematycznym, sprzęty sportowe, ilustracje przedstawiające sprzęty sportowe i dyscypliny sportowe, ilustracje przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne sytuacje podczas zabaw zimowych, kolorowe magnesy, karty pracy z zadaniami, kukiełki przedstawiające sportowców, hasła na patykach, etykiety z nazwami dyscyplin sportowych, etykiety z nazwami sprzętów sportowych, rozsypanki wyrazowe, zbiory liter, styropianowa makieta, cukierki, etykiety z imionami, etykiety miesięcy, dni tygodnia, kalendarze pogody

II Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne
  1. Powitanie.
  2. Wybranie etykiet z imionami i zaznaczenie na tablicy obecności.
  3. Określenie liczebności uczniów w klasie.
  4. Określenie pory roku, daty.
  5. Obserwacja stanu pogody, zaznaczenie emblematów na tablicy pogody.  
Zajęcia zasadnicze

1. Wprowadzenie do tematu.

Ułożenie hasła „Sporty zimowe” – kształtowanie orientacji kierunkowej, umiejętności operacji na liczbach, umiejętności rozpoznawania sylab.

  • Uczniowie kształtując orientację kierunkową wybierają właściwe koperty z zadaniami, które umieszczone są w określonych miejscach, wykonują działania matematyczne, które są w kopertach, następnie odnajdują wynik umieszczony na planszy z oknami przedstawiającymi krajobraz zimowy. W oknach znajdują się sylaby wraz z ilustracjami dyscyplin sportowych.

2. Prezentacja sprzętów zimowych – poznanie zimowych dyscyplin sportowych.

  • Uczniowie wybierają spośród różnych sprzętów sportowych tylko te, które dotyczą sportów zimowych, dobierają ilustracje i etykiety wyrazowe.
  • Uczniowie sprawdzają na planszy z okiennicami jakie dyscypliny sportów się tam znajdują (jazda figurowa, hokej na lodzie, jazda szybka na lodzie, saneczkarstwo, skoki narciarskie, slalom narciarski), dobierają etykiety z nazwami dyscyplin.

3. Prezentacja ilustracji przedstawiającej bezpieczne i niebezpieczne sytuacje podczas uprawiania sportów zimowych – rozmowa dydaktyczna.

  • Uczniowie segregują ilustracje w odpowiednie miejsca.
  • Uczniowie wyjaśniają zasady bezpieczeństwa.

4.  Praca w zeszytach.

  • Ćwiczenia wstępne:

– samodzielne pisanie/odwzorowywanie imienia i nazwiska, dnia tygodnia, pory roku

– zaznaczenie aktualnej daty na kalendarzu.

  •  Karty pracy indywidualnej:

– podpisywanie ilustracji przedstawiających dyscypliny sportowe/dobieranie etykiet do ilustracji przedstawiającej narty, łyżwy, sanki – odwzorowywanie pisma

 – układanie zdań z rozsypanki wyrazowej – samodzielny pisanie/odnalezienie liter (s, n, ł) w zbiorze liter.

Zajęcia końcowe

1. Podsumowanie wiadomości poznanych w trakcie zajęć – wykonanie makiety „Sporty zimowe z kodeksem postępowania”.

  • Uczniowie wybierają spośród papierowych postaci sportowców tylko sportowców sportów zimowych, dobierają podpisy, umieszczają na styropianowej makiecie.
  • Spośród różnych haseł wybierają właściwe i tworzą kodeks postępowania podczas zabaw zimowych, umieszczają w wyznaczone miejsce na makiecie.

2. Ocena pracy i nagrodzenie lodowymi cukierkami.

3. Pożegnanie uczniów.

Funkcjonowanie osobiste i społeczne – scenariusz zajęć opracowała: Marzena Wtulich – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz