Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 lutego 2020 roku.
I Informacje wstępne
Prowadzący:
Marzena Wtulich
Przedmiot:
funkcjonowanie osobiste i społeczne
Czas trwania zajęć:
45 min
Klasa:
VIII a (oddział dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym)
Ośrodek tygodniowy:
Bezpieczne ferie.
Ośrodek dzienny:
Sporty zimowe.
Cel główny zajęć:
Poznanie zimowych dyscyplin sportowych.
Cele szczegółowe – uczeń:
- utrwala zasady bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów zimowych
- kształtuje orientację w przestrzeni
- dokonuje obliczeń matematycznych w zakresie 50
- rozpoznaje cyfry
- rozpoznaje litery, sylaby
- czyta zdania
- rozpoznaje sytuacje bezpieczne i niebezpieczne podczas zabaw zimowych
- rozpoznaje i nazywa sprzęty sportowe i zimowe dyscypliny sportowe
- rozpoznaje podstawowe kolory
- dokonuje analizy i syntezy wyrazów SANKI, NARTY, ŁYŻWY
- utrwala i rozpoznaje obraz graficzny liter S, N, Ł
- tworzy makietę sportów zimowych
- tworzy kodeks postępowania podczas zabaw, sportów zimowych.
Formy pracy:
- indywidualna zróżnicowana
- zbiorowa zróżnicowana
Metody pracy:
- elementy metody Ośrodków Pracy
- oparte na obserwacji: pokaz
- oparte na słowie: rozmowa dydaktyczna
- oparta na praktycznej działalności uczniów: metoda ćwiczebna, aktywizująco – zadaniowa
Środki dydaktyczne:
koperty z działaniami matematycznymi, plansza z oknami przedstawiająca dyscypliny sportowe i wprowadzająca do tematu, sylaby z hasłem tematycznym, sprzęty sportowe, ilustracje przedstawiające sprzęty sportowe i dyscypliny sportowe, ilustracje przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne sytuacje podczas zabaw zimowych, kolorowe magnesy, karty pracy z zadaniami, kukiełki przedstawiające sportowców, hasła na patykach, etykiety z nazwami dyscyplin sportowych, etykiety z nazwami sprzętów sportowych, rozsypanki wyrazowe, zbiory liter, styropianowa makieta, cukierki, etykiety z imionami, etykiety miesięcy, dni tygodnia, kalendarze pogody
II Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne
- Powitanie.
- Wybranie etykiet z imionami i zaznaczenie na tablicy obecności.
- Określenie liczebności uczniów w klasie.
- Określenie pory roku, daty.
- Obserwacja stanu pogody, zaznaczenie emblematów na tablicy pogody.
Zajęcia zasadnicze
1. Wprowadzenie do tematu.
Ułożenie hasła „Sporty zimowe” – kształtowanie orientacji kierunkowej, umiejętności operacji na liczbach, umiejętności rozpoznawania sylab.
- Uczniowie kształtując orientację kierunkową wybierają właściwe koperty z zadaniami, które umieszczone są w określonych miejscach, wykonują działania matematyczne, które są w kopertach, następnie odnajdują wynik umieszczony na planszy z oknami przedstawiającymi krajobraz zimowy. W oknach znajdują się sylaby wraz z ilustracjami dyscyplin sportowych.
2. Prezentacja sprzętów zimowych – poznanie zimowych dyscyplin sportowych.
- Uczniowie wybierają spośród różnych sprzętów sportowych tylko te, które dotyczą sportów zimowych, dobierają ilustracje i etykiety wyrazowe.
- Uczniowie sprawdzają na planszy z okiennicami jakie dyscypliny sportów się tam znajdują (jazda figurowa, hokej na lodzie, jazda szybka na lodzie, saneczkarstwo, skoki narciarskie, slalom narciarski), dobierają etykiety z nazwami dyscyplin.
3. Prezentacja ilustracji przedstawiającej bezpieczne i niebezpieczne sytuacje podczas uprawiania sportów zimowych – rozmowa dydaktyczna.
- Uczniowie segregują ilustracje w odpowiednie miejsca.
- Uczniowie wyjaśniają zasady bezpieczeństwa.
4. Praca w zeszytach.
- Ćwiczenia wstępne:
– samodzielne pisanie/odwzorowywanie imienia i nazwiska, dnia tygodnia, pory roku
– zaznaczenie aktualnej daty na kalendarzu.
- Karty pracy indywidualnej:
– podpisywanie ilustracji przedstawiających dyscypliny sportowe/dobieranie etykiet do ilustracji przedstawiającej narty, łyżwy, sanki – odwzorowywanie pisma
– układanie zdań z rozsypanki wyrazowej – samodzielny pisanie/odnalezienie liter (s, n, ł) w zbiorze liter.
Zajęcia końcowe
1. Podsumowanie wiadomości poznanych w trakcie zajęć – wykonanie makiety „Sporty zimowe z kodeksem postępowania”.
- Uczniowie wybierają spośród papierowych postaci sportowców tylko sportowców sportów zimowych, dobierają podpisy, umieszczają na styropianowej makiecie.
- Spośród różnych haseł wybierają właściwe i tworzą kodeks postępowania podczas zabaw zimowych, umieszczają w wyznaczone miejsce na makiecie.
2. Ocena pracy i nagrodzenie lodowymi cukierkami.
3. Pożegnanie uczniów.
Funkcjonowanie osobiste i społeczne – scenariusz zajęć opracowała: Marzena Wtulich – Czytelniczka Portalu