Konspekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – logoterapia

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 listopada 2017 roku.

 Konspekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

 

NAUCZYCIEL: Joanna Pudlak

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 60 minut

UCZESTNIK: xxxxxxxx

KIERUNEK USPRAWNIANIA: Stymulacja słuchowa z wykorzystaniem balonów i materiałów sypkich.

CELE

Podczas zajęć uczeń:

  • poddaje się działaniom nauczyciela oraz współdziała z nim,
  • doświadcza stymulacji słuchowo – dotykowej podczas zabaw balonem i materiałami sypkimi (kaszą manną i fasolą),
  • oswajanie się z wyrazami dźwiękonaśladowczymi: „bach”, „bam”,
  • otrzymuje pozytywne wzmocnienia.

FORMA ZAJĘĆ: zajęcia indywidualne

METODY:

  • Stymulacja polisensoryczna
  • Metoda Affolter
  • Metoda psychostymulacyjny Dyna Lingua M. S. (relaks psychostymulacyjny)
  • Masaż logopedyczny

POMOCE: zielona świeczka, zapałki, płyta z relaksem, mokre chusteczki, krem, kasza manna, fasola, taca, lejek kuchenny, balony, chrupki kukurydziane

NAGRODY:

  • społeczne: uśmiech i słowna pochwała
  • rzeczowa: chrupki kukurydziane

W momencie zaobserwowanego zmęczenia  lub znużenia uczennicy –  krótka przerwa.

 PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie – przywitanie się podaniem dłoni i piosenką.
  2. Zapalenie zielonej świeczki – zbliżenie świeczki do uczennicy – zwrócenie uwagi na światło i ciepło, następnie przesuwanie jej poziomo i pionowo w polu widzenia uczennicy połączone z piosenką pt. „Płomyczek”.
  3. Stymulowanie percepcji słuchowej podczas zabawy kolorowymi balonami oraz materiałami sypkimi:
  • wspólne z nauczycielem wskazywanie części ciała podczas słuchania piosenki śpiewanej przez nauczyciela pt. „To jest moja głowa”;
  • dotykanie balonika bez powietrza; odbiór wrażeń dotykowych podczas nadmuchiwania balonu przez nauczyciela; wsłuchiwanie się w dźwięk powstały podczas wypuszczanie powietrza z balonu;
  • dotykanie kaszy mannej, określanie jej właściwości; wsypanie kaszy mannej z pomocą lejka kuchennego do balonika; wsłuchiwanie się w odgłos wywołany przez potrząsanie balonem;
  • dotykanie fasoli, określanie jej właściwości; wsypanie fasoli do balonika; wsłuchiwanie się w odgłos wywołany przez potrząsanie balonem;
  • zabawy obydwoma balonami: podrzucanie do góry; osłuchanie się z nazwą „bam” przy uderzaniu w balonik oraz „bach”, gdy balonik upadnie na ziemię; zwrócenie uwagi na „wibrację” kiedy balonik leży na dłoni.
  1. Normalizacja napięcia mięśniowego – relaks psychostymulacyjny.
  2. Masaż logopedyczny.
  3. Nagroda za pracę na zajęciach – chrupki kukurydziane.
  4. Pożegnanie podaniem dłoni i piosenką.

 

Autor: Joanna Pudlak

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz