Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 sierpnia 2019 roku.
Konspekt integracyjnych zajęć sportowych
„Dzień uśmiechu i radości”
przeznaczony dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Uczestnicy:
wychowankowie SOSW nr 2 w Lublinie oraz pełnosprawni uczniowie kl. VIII a SP nr 51 im. JP II w Lublinie
Miejsce zajęć:
boisko przed szkołą
Czas trwania zajęć:
2 godziny (2×60 minut)
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na praktycznym działaniu
- oparte na stymulacji wielozmysłowej
Formy pracy:
indywidualna, grupowa
Zasady:
- dostosowanie poziomu i tempa zajęć do psychofizycznych możliwości osób niepełnosprawnych
Cele zajęć:
- integracja dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych
- nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych poprzez wspólną zabawę
- nabywanie przez dzieci umiejętności współuczestnictwa w grupie
- kształtowanie umiejętności akceptacji innej osoby, doświadczanie pozytywnych emocji w kontakcie z innymi dziećmi
Cele terapeutyczne:
- wyzwalanie kreatywności, spontaniczności u dzieci i młodzieży
- pobudzanie wychowanków i uczniów do aktywności zadaniowej
- rozbudzanie poczucia sprawczości
- nabywanie umiejętności dostrzegania innej osoby podczas aktywności
- kształtowanie poczucia własnej wartości i dostrzegania mocnych stron u innych
Przebieg zajęć
- Powitanie uczestników wspólną piosenką: „Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas. Jestem Ja jesteś Ty, raz, dwa, trzy” *2.
- Uczestnicy zabawy losują kolorowe karteczki, które przyklejają sobie
w widocznym miejscu. Jednocześnie karteczki tworzą drużyny w danym kolorze. - Każda z drużyn podchodzi do koloru chusty, jaki wylosowała na karteczkach. Młodzież z SP 51 zapisuje na karteczkach imiona swoje i swoich niepełnosprawnych kolegów.
- Małe, kolorowe drużyny wyśpiewują/wykrzykują werbalnie i z użyciem komunikatorów swój okrzyk bojowy.
- Szukanie przez drużyny piłek w kolorze chusty rozrzuconych po całym terenie boiska.
- Rzuty piłek na chusty i zabawa chustami (każda drużyna robi to w swoim tempie).
- Zadanie: Pokaż ile masz siły – mięcie gazet i rzuty kulkami na chustę w kolorze swojej drużyny.
- Tor przeszkód: slalom, kurtyna, tunel, kręgle. Młodzież z SP 51 tworzy pary lub trójki z wychowankami i wspólnie zaliczają kolejne zadania.
- Ping – pong, młodzież pomaga trzymać paletki niepełnosprawnym kolegom oraz trafiać w przyczepione piłeczki do drabinek.
- Zwijanie wstążki na patyku z przymocowaną zabawką.
- Powrót na swoje drużynowe chusty, wyśpiewanie okrzyku zwycięstwa werbalnie i z użyciem komunikatorów.
- Piknik na chustach przy muzyce, rozdanie dyplomów.
- Pożegnanie uczestników dnia uśmiechu i radości.
Konspekt integracyjnych zajęć sportowych opracowała: Ewa Kalbarczyk – Czytelniczka Portalu