Konspekt zajęć logopedycznych z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Opublikowano: 10 kwietnia 2019 roku

Masaż ręki

Temat: Kształtowanie wspólnego pola uwagi.

Cele ogólne:
  • zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej,
  • eliminowanie zachowań utrudniających pracę z dzieckiem,
  • budowanie pozytywnej relacji dziecko – nauczyciel,
  • kształtowanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiocie,
  • stymulacja doznań  dotykowych i kinestetycznych.
Cele operacyjne – dziecko:
  • przez chwilę poddaje się masażowi rąk, ramion i twarzy,
  • wykazuje zainteresowanie przedmiotami, wyciąga rękę i szuka,
  • potrafi wziąć przedmiot do ręki i wypuścić go,
  • potrafi skakać w takt muzyki.
Czas trwania:

20 minut

Przebieg zajęć

1. Powitanie – stały bodziec sygnałowy rozpoczynający zajęcia logopedyczne.

Nauczyciel wita się z dzieckiem, biorąc jego ręce w swoje. Nakłada krem na swoje ręce  i przysuwa do twarzy dziecka mówiąc „powąchaj”. Sam również głośno wciąga powietrze nosem, blisko twarzy dziecka.

2. Masaż logopedyczny twarzy i ustno-twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo-Moralesa .

Nauczyciel zdecydowanym ruchem masuje ręce dziecka, zaczynając od dłoni. Gdy dziecko oswoi się, nauczyciel przenosi swoje ręce na szyję dziecka, okolice uszu, a następnie czoło, policzki i brodę.

3. Wprowadzenie prostych form zabawy.

Nauczyciel podaje dziecku klocek do ręki, pomaga mu go przytrzymać drugą ręką, dziecko rzuca klocek. Nauczyciel stuka w stół klockiem w stół, dziecko próbuje szukać ręką. Jeżeli samo nie wyciąga ręki, nauczyciel podpowiada mu prowadząc jego rękę do klocka.

4. Zabawa ruchowa w bliskim kontakcie fizycznym.

Nauczyciel śpiewa piosenkę:

„Nazywają mnie poleczka,

umiem skakać jak piłeczka,

hop – hop trala- la,

kto zatańczy tak jak ja”

Dziecko stoi, nauczyciel trzyma je za ręce i prowokuje do podskoków i naśladowania dźwięków.

5. Pożegnanie.

Nauczyciel bierze dłoń dziecka, podnosi do góry i potrząsa mówiąc „pa-pa”.

 

Opracowanie: Jadwiga Wilfart 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz