Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 10 kwietnia 2019 roku.
Temat: Kształtowanie wspólnego pola uwagi.
Cele ogólne:
- zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej,
- eliminowanie zachowań utrudniających pracę z dzieckiem,
- budowanie pozytywnej relacji dziecko – nauczyciel,
- kształtowanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiocie,
- stymulacja doznań dotykowych i kinestetycznych.
Cele operacyjne – dziecko:
- przez chwilę poddaje się masażowi rąk, ramion i twarzy,
- wykazuje zainteresowanie przedmiotami, wyciąga rękę i szuka,
- potrafi wziąć przedmiot do ręki i wypuścić go,
- potrafi skakać w takt muzyki.
Czas trwania:
20 minut
Przebieg zajęć
1. Powitanie – stały bodziec sygnałowy rozpoczynający zajęcia logopedyczne.
Nauczyciel wita się z dzieckiem, biorąc jego ręce w swoje. Nakłada krem na swoje ręce i przysuwa do twarzy dziecka mówiąc „powąchaj”. Sam również głośno wciąga powietrze nosem, blisko twarzy dziecka.
2. Masaż logopedyczny twarzy i ustno-twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo-Moralesa .
Nauczyciel zdecydowanym ruchem masuje ręce dziecka, zaczynając od dłoni. Gdy dziecko oswoi się, nauczyciel przenosi swoje ręce na szyję dziecka, okolice uszu, a następnie czoło, policzki i brodę.
3. Wprowadzenie prostych form zabawy.
Nauczyciel podaje dziecku klocek do ręki, pomaga mu go przytrzymać drugą ręką, dziecko rzuca klocek. Nauczyciel stuka w stół klockiem w stół, dziecko próbuje szukać ręką. Jeżeli samo nie wyciąga ręki, nauczyciel podpowiada mu prowadząc jego rękę do klocka.
4. Zabawa ruchowa w bliskim kontakcie fizycznym.
Nauczyciel śpiewa piosenkę:
„Nazywają mnie poleczka,
umiem skakać jak piłeczka,
hop – hop trala- la,
kto zatańczy tak jak ja”
Dziecko stoi, nauczyciel trzyma je za ręce i prowokuje do podskoków i naśladowania dźwięków.
5. Pożegnanie.
Nauczyciel bierze dłoń dziecka, podnosi do góry i potrząsa mówiąc „pa-pa”.
Opracowanie: Jadwiga Wilfart
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli