Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 maja 2017 roku.
Tytuł: „Czuję moje ciało” – stymulacja polisensoryczna poprzez dotyk, smak, wzrok, zapach i ruch bierny
Cele główne:
- Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców)
- Rozwijanie aktywności własnej uczniów
- Rozwijanie wrażliwości na dotyk głowy i części twarzy
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
- Rozbudzanie możliwości percepcyjnych ucznia
- Wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa i akceptacji
- Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa
i smakowa)
Organizacja zajęć
1. Zajęcia wstępne (przywitanie)
Nauczyciel podchodzi do ucznia i wita się z nim poprzez głośne i wyraźne wymówienie imienia dziecka oraz delikatne pogłaskanie go po twarzy w sposób akceptowany przez dziecko.
2. Przebieg zajęć
A. Nauczyciel zapoznaje (oswaja) ucznia z dotykiem twarzy z jednoczesnym wymawianiem nazwy poszczególnych części ciała oraz funkcji jaka one pełnią:
- To jest OKO – oko służy do patrzenia – następuje prezentacja wyrazistego bodźca wzrokowego (małej lampki świecącej na różne kolory)
- To jest UCHO – ucho służy do słuchania – prezentacja bodźca słuchowego (instrument muzyczny trójkąt lub drewniana puszka wypełniona ziarnami grochu)
- To jest NOS – nos służy do wąchania – następuje prezentacja bodźca zapachowego (gałązki nasączonej olejkiem lawendowym)
- To są USTA – usta służą do jedzenia – następuje prezentacja bodźca smakowego (pokrojone kawałki owoców/serek/miód)
- To jest CZOŁO – czoło można pogłaskać, zmarszczyć – nauczyciel delikatnie ugniata punktowo czoło dziecka
- To jest POLICZEK – policzek można pogłaskać – nauczyciel głaszcze policzek ucznia
- To jest SZYJA – szyją można obracać – nauczyciel obraca delikatnie w jedną i drugą stronę szyje dziecka.
B. Nauczyciel dotyka poszczególnych części twarzy ucznia (niektóre z nich smaruje delikatnie olejkiem) i głośno mówi:
- Oto moja twarz – głaskanie kilkukrotne całej twarzy od brody do skroni
- Moje czoło do głaskania – głaskanie kilkukrotne czoła od środka po brzegi
- Oczy do patrzenia – głaskanie kilkukrotne okolic oczu
- Nos do wąchania – głaskanie kilkukrotne brzegu noska
- Usta do jedzenia – głaskanie kilkukrotne opuszkami palców okolic ust
- Usta do mówienia – delikatne głaskanie kilkukrotne warg
- Uszy do słuchania – głaskanie kilkukrotne małżowin usznych
- Policzki lubią być głaskane – głaskanie kilkukrotne policzków
- Włosy lubią być czesane – przeczesywanie palcami włosów ucznia
- To jest moja szyja – delikatne ułożenie szyi na powierzchni dłoni
- Dobrze się spisuje – kołysanie szyja w lewo i prawo
- To są moje ręce – delikatne dotknięcie rąk
- Ręce dużo ćwiczą – nauczyciel kołysze rękoma ucznia w różne strony
- To są moje dłonie – masaż dłoni
- Dłonie dużo trzymają – nauczyciel daje uczniowi do potrzymania określony przedmiot/zachęca do zapoznania się z przedmiotami znajdującymi się w misce
- To są moje nogi – dotykanie nóg
- Nogi dużo pracują – poruszanie nogami w różne strony
- To są moje stopy – dotkniecie stóp
- Stopy dobrze się spisują i ciężko pracują – masaż stóp.
C. Nauczyciel przygotowuje odpowiednio ucznia i wykonuje mu masaż pleców do słów wiersza :
- Drzewom we włosy dmucha wiatr – nauczyciel dmucha we włosy
- A deszczyk kropi: kap, kap, kap – nauczyciela delikatnie opukuje plecy
- Krople kapią równiuteńko,
- Szepczą cicho: „mój maleńki, spij już spij”… – nauczyciel głaszcze ucznia po włosach i całym ciele
- Lecie listek, leci przez świat, – nauczyciel przesuwa opuszki palców po plecach
- Gdzieś tam na ziemię cicho spadł. – lekko naciska w jednym miejscu na plecach
- Leci drugi, leci trzeci, – nauczyciel przesuwa dwa razy opuszki palców po plecach ucznia
- Biegną zbierać listki dzieci. – stuka wszystkimi palcami w plecy
- I z uśmiechem wszystkie liście – nauczyciel głaszcze wszystkimi placami plecy ucznia
- Układają piękne kiście.
3. Zakończenie
- Nauczyciel żegna się z dzieckiem poprzez delikatne wytarcie jego dłoni chusteczką.
Materiały dydaktyczne:
pokrojone owoce (banan), serek homogenizowany, miód, tacki, serwetki, instrument muzyczny, puszka z ziarnami grochu, lampka świecąca, olejek zapachowy (lawenda), gałązka, szyszki, żołędzie, orzechy, chusteczka higieniczna, olejek do masażu, materac/koc
Metody:
- Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika
- Stymulacja polisensoryczna
- Elementy masażu wg L. Magiery
- Elementy masażu wg M. Bogdanowicz „Rymowanki-Przytulanki”
- Metoda Pomocnych Dłoni wg F. Affolter
Literatura:
- Bogdanowicz, Rymowanki-Przytulanki, Gdańsk 2002.
- Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999.
- Miosga, Pomóż mi być – komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2005.
- Piszczek, Terapia zabawą – Terapia przez sztukę, Warszawa 1997.
- Wojtyczka R., Pozwól mi poznać siebie, żebym mógł lepiej poznać świat, czyli o poznawaniu własnego ciała [w:] Rewalidacja, 1(5) 1999.
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli