Konspekt zajęć dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną o tematyce zimowej

Opublikowano: 22 marca 2017 roku

 

 

Tytuł: „Poznaję impresję z zimowego świata” stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem materiałów naturalnych oraz sztucznych.

Cele:

  • Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa i smakowa)
  • Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej
  • Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów
  • Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
  • Rozbudzanie wrażliwości i możliwości percepcyjnych poszczególnych zmysłów
  • Nawiązywanie pozytywnego kontaktu z uczniem

 

Organizacja zajęć

1.     Przywitanie

Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i wita się z nim (wymawiając głośno jego imię i dotykając jego twarzy (np. głaskanie policzków). Następnie nauczyciel stosuje zabawę paluszkową „Przywitanie”(…gdy się dłonie spotykają, to od razu się witają, gdy się kciuki spotykają, to od razu się witają, gdy się palce spotykają to od razu się witają…).

2. Przebieg zajęć
  • Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną (“zima”);
  • Nauczyciel zapala białą świecę zapachową (miętową) i podchodzi z nią do każdego ucznia (zachęcając, by uczeń wodził za nią spojrzeniem – góra-dół, lewo-prawo);
  • Nauczyciel delikatnie masuje ręce dziecka i podaje mu nasączoną olejkiem zapachowym (miętowym) szyszkę/gąbkę/gałązkę, zachęcając jednocześnie dziecko do wąchania, dotykania i obracania przedmiotem;
  • Nauczyciel bierze talerzyk z kostką lodu i próbuje delikatnie dotknąć nią dłoni/twarzy ucznia a następnie bierze miskę ze śniegiem i próbuje zachęcić dziecko do zanurzenia dłoni w śniegu/ spryskuje dziecko wodą;
  • Nauczyciel podaje uczniowi pudełko ze styropianem (w formie pokruszonej i w większym kawałku) – również zachęcając ucznia do „zapoznania” się z przedmiotem (dotykanie, obracanie przedmiotem, „łamanie”, kruszenie itp.;
  • Nauczyciel nastawia głośniej muzykę relaksacyjną („Zima’) i wykonuje wraz dzieckiem kołysanie rękoma ( w górę i w dół). Następnie demonstruje uczniowi instrument muzyczny („dzwonki powietrzne”, trójkąt lub drewniane rurki) zwracając uwagę na prawidłową lokalizację źródła dźwięku przez ucznia;
  • Nauczyciel podaje uczniowi troszkę serka homogenizowanego (stymulacja bodźcem smakowym).
    3. Zakończenie
  • Nauczyciel gasi świeczkę zapachową;
  • Nauczyciel wyłącza muzykę;
  • Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i żegna się z nim.

Materiały dydaktyczne:

Płyta CD z muzyką relaksacyjną „Cztery pory roku”, szyszki, gałązki, gąbka, styropian, kostki lodu, patyczki, świeczka zapachowa, dzwonki, rurki drewniane, spryskiwacz do kwiatów, trójkąt, serek homogenizowany.

Metody:

  • Metoda stymulacji polisensorycznej wg J. Kielina;
  • Metoda relaksacji;
  • Elementy masażu i aromaterapii wg. L. Miosgi;
  • Metoda Pomocnych Dłoni wg F. Affolter.

Literatura:

  • Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998.
  • Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999.
  • Miosga: „Pomóż mi być – komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”, Kraków 2005.
  • Piszczek: Terapia zabawą – Terapia przez sztukę, Warszawa 1997.
  • Piszczek M.: Ćwiczenia kształcące zmysły, „Rewalidacja”.

 

Autor: Joanna Jankowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz