Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 13 maja 2019 roku.
Autor: Joanna Warmuz – Czytelniczka Portalu
Temat lekcji: Wykonywanie kartek okolicznościowych z wykorzystaniem papieru dekoracyjnego i flizeliny kwiaciarskiej.
Grupa: 8 uczniów
Czas trwania: 45 minut
Cele rewalidacyjne:
- doskonalenie sprawności w obrębie motoryki małej i dużej
- rozwijanie wytrwałości przy wykonywaniu zadań
- wdrażanie do kreatywnego myślenia
Cel ogólny poznawczy:
- zapoznanie uczniów z techniką wykonywania kartek z ozdobnego papieru
Cele operacyjne poznawcze – uczeń potrafi na miarę swoich możliwości:
- wycinać po śladzie małe i duże elementy z flizeliny kwiaciarskiej, kolorowego papieru
- naklejać poszczególne (duże i małe) elementy na szablon według instrukcji nauczyciela
- komponować układ na kartce według wzoru
Cele ogólne kształcące:
- doskonalenie umiejętności wycinania po śladzie nożyczkami dekoracyjnymi, korzystania z taśmy dwustronnej, dziurkacza, linijki
- doskonalenie umiejętności prawidłowego odpoznawania i dobierania kolorów
Cele operacyjne kształcące – uczeń potrafi na miarę swoich możliwości:
- prawidłowo korzystać z nożyczek, dziurkacza, taśmy dwustronnej
- dobrać odpowiednie kolory zgodnie z instrukcją nauczyciela
Cele wychowawcze:
- wdrażanie uczniów do zachowania porządku w miejscu pracy.
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.
- doskonalenie znajomości reguł i zasad obowiązujących w czasie lekcji
Metody pracy wg Okonia:
- ćwiczebne: odpoznawanie kolorów, wycinanie po śladzie
- waloryzacyjne:
* ekspresja plastyczna – wykonywanie kartek okolicznościowych
* impresja muzyczna – słuchanie utworów muzycznych w czasie pracy
- podające – przekazanie instrukcji kolejnych etapów pracy
- poszukujące – pogadanka heurystyczna na temat wysyłania, otrzymywania kartek okolicznościowych
Formy pracy:
- indywidualna jednolita głośna i cicha
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- papier kolorowy (w dwóch odcieniach)
- papier tekturowy – fakturowany ecri
- klej wikol, taśma dwustronna
- skrawki flizeliny – jasna zieleń
- nożyczki, nożyczki dekoracyjne (fale)
- dziurkacz
- zielona rafia
- linijka, ołówek, gumka do mazania
- gotowe kartki do pokazu (zał.1)
Struktura zajęć
I Faza wstępna
1. Czynności organizacyjno–porządkowe.
- powitanie
- przygotowanie przyborów do pracy.
2. Podział na grupy według kolorów etykiet.
II Faza zasadnicza
1. Wprowadzenie do tematu – pogadanka heurystyczna pogadanka na temat wysyłania, otrzymywania kartek okolicznościowych.
2. Praca plastyczno-techniczna – ozdobne kartki okolicznościowe.
III Faza końcowa
1. Prezentacja wykonanych prac.
2. Podsumowane zajęć.
3. Uporządkowanie miejsc pracy.
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela | Czynności uczniów | Uwagi |
I Faza wstępna
1. Czynności organizacyjno – porządkowe Nauczyciel wita się z uczniami, prosi o zajęcie miejsca w ławkach i przygotowanie przyborów do pracy. 2. Podział na grupy według kolorów etykiet Nauczyciel prosi uczniów o wylosowanie po jednej karteczce, a następnie pyta jaki kartka ma kolor. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy według koloru wylosowanych kartek (niebieski, czerwone). |
1. Uczniowie witają się z nauczycielem, zajmują miejsca w ławkach i przygotowują przybory.
2. Uczniowie losują karteczki, odpowiadają jaki mają kolor kartki i dzielą się na dwie grupy.
|
|
II Faza zasadnicza
1. Wprowadzenie do tematu Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki okolicznościowe (imieninowe, urodzinowe, ślubne, związane z tematyką świąteczną). Poleca uczniom: ”Przyjrzyjcie się kartom i powiedzcie, kiedy takie kartki wysyłamy, kiedy otrzymujemy?” Następnie prezentuje kartki zrobione ręcznie i mówi: „Dzisiaj postaramy się wykonać ręcznie kartki, które tak jak te wykonane w fabrykach, będziecie mogli wręczyć swoim bliskim z okazji ich święta”. 2. Praca plastyczno-techniczna – ozdobne kartki okolicznościowe Prowadzący prezentuje uczniom wcześniej przygotowane karki, które będą służyć jako wzór. Rozdaje uczniom potrzebne pomoce. Następnie przekazuje kolejne etapy wykonywania podanej pracy. Etap 1 – Przygotowujemy bazę pod kartkę z papieru tekturowego falistego, składamy kartkę na połowę i przecinam zgodnie z linią zgięcia. Etap 2 – Z niebieskiego papieru wycinamy nożyczkami falistymi prostokąt, który należy odrysować od szablonu. Etap 3 – Z papieru tekturowego wycinamy prostokąt odrobinę mniejszy od niebieskiego, który także odrysowujemy od szablonu. Etap 4 – Jasny prostokąt przyklejamy do niebieskiego, a niebieski do kartki bazowej za pomocą dwustronnej taśmy klejącej. Etap 5 – Niebieski papier składamy na kilka części, odrysowujemy z szablonu małe kwiatki i wycinamy, podobnie wycinamy listki z flizeliny. Etap 6 – Kwiatki i listki dopasowujemy do kartki i przyklejamy za pomocą kropelek klej wikol. Etap 7 – Przyklejamy bilecik „Serdeczne życzenia” i kartka czeka na wysłanie. |
1. Uczniowie siedzą w grupach, przyglądają się kartkom rozdanym przez nauczyciela i na miarę swoich możliwości odpowiadają na pytania.
2. Uczniowie wykonują powierzoną im pracę zgodnie z etapami prezentowanymi przez nauczyciela. |
Zwrócenie uwagi na współpracę w grupie i porządek w miejscu pracy.
Każdy etap wykonania pracy przez uczniów poprzedzony jest pokazem nauczyciela. |
III Faza końcowa
1. Prezentacja wykonanych prac 2. Podsumowanie zajęć 3. Uporządkowanie miejsc pracy i pożegnanie |
1. Uczniowie układają swoje prace w wyznaczonym miejscu.
|