Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 maja 2017 roku.
Grupa: 4 osobowa grupa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
Czas trwania zajęć: 50 minut
Temat: Tworzymy klasowy „mini ogród” z ziołami.
Metoda: słowna, pokaz, praktycznego działania, pozytywnych wzmocnień
Forma: grupowa, indywidualna
Środki: mała tablica stojąca, piktogramy, wydrukowane nazwy ziół, zioła do przesadzenia, ziemia, plastikowe doniczki z podstawkami, plastikowe łopatki, folia na stół, 3 plastikowe miski, konewka, kamienie różnej wielkości, ciepła woda, ręcznik papierowy, drewniana skrzynka do ziół, drewniane tabliczki, kreda, mokre chusteczki do rąk, nożyczki.
Cele zajęć i planowana aktywność uczniów ukierunkowana na ich realizację:
- Utrwalanie wiadomości na temat zastosowania poznanych ziół.
Zadania (aktywność) uczniów:
- słuchanie nauczyciela omawiającego temat zajęć,
- odpowiadanie na pytania: Co to są zioła? Czy znacie nazwy, smak? Które z nich lubicie
i znacie? Po czym można rozpoznać bazylię, miętę? Co potrzebne jest do zasadzenia ziół
w doniczce? - dzielenie się informacjami podczas swobodnej rozmowy na temat zastosowania ziół
w codziennym żywieniu.
- Stymulowanie dotykowe dłoni.
Zadania (aktywność) uczniów:
- wkładanie dłoni uczennic do miski z ciepłą wodą, polewanie wodą, wyławianie kamieni na dnie miski i przekładanie ich do doniczek,
- wycieranie rąk w ręcznik papierowy,
- dotykanie, przesiewanie przez palce chłodnej ziemi w misce.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zadania (aktywność) uczniów:
- rozcinanie nożyczkami torby z ziemią i wsypanie jej do miski,
- wkładanie kamieni na dno doniczek,
- wsypywanie łopatką niewielkiej ilości ziemi do doniczek,
- ugniatanie ziemi w doniczkach,
- wyciąganie ziół z plastikowych osłonek i wsadzanie ich kolejno do doniczek,
- dosypywanie i ugniatanie reszty ziemi kolejno w każdej doniczce,
- pisanie kredą na drewnianych tabliczkach nazw zasadzonych ziół wg wzoru (jeden uczeń),
- wkładanie tabliczki z nazwą do odpowiedniej doniczki.
TOK ZAJĘĆ
- Powitanie uczniów, przedstawienie tematu zajęć- sadzenie ziół w doniczkach do klasowego „mini ogrodu”.
- Ułożenie tematu zajęć z piktogramów i przyczepianie ich przez wskazaną uczennicę do małej tablicy.
- Rozmowa z uczniami dotycząca ziół, odpowiadanie na pytania nauczyciela: Co to są zioła? Czy znacie ich nazwy? Które z nich lubicie i znacie? Po czym można rozpoznać bazylię, miętę? Co potrzebne jest do zasadzenia ziół w doniczce? Wybieranie kolejno piktogramów i przyczepianie ich do tablicy przez jednego ucznia.
- Przygotowanie miejsca pracy: rozłożenie przez większość uczniów folii na stole.
- Nalanie przez ucznia ciepłej wody do 2 misek z drobnymi kamieniami, do których uczennice wkładają kolejno swoje dłonie.
- Jedna z uczennic wyciąga z miski kamienie i wrzuca je do doniczek, uczeń wylewa wodę z misek do zlewu.
- Uczeń rozcina nożyczkami worek z ziemią i wsypuje ją do miski, w tym czasie uczennice wycierają dłonie w ręcznik papierowy.
- Wszyscy uczniowie kolejno dotykają ziemię w misce, jedna uczennica określa jej temperaturę w porównaniu do ciepłej wody.
- Wybrani uczniowie przygotowują zioła do przesadzania i wyciągają je z osłonek.
- Wszyscy uczniowie kolejno nakładają łopatką niewielkie ilości ziemi do poszczególnych doniczek.
- Wszyscy uczniowie kolejno ugniatają ziemię w doniczkach.
- Wybrany uczeń wkłada zioła do poszczególnych doniczek i dokłada ziemię.
- Uczennice wycierają ręce w mokre chusteczki, uczeń samodzielnie myje ręce.
- Wskazany uczeń pisze wg wzoru nazwy ziół kredą na drewnianych tabliczkach podawanych kolejno przez uczennicę.
- Jedna z uczennic wkłada tabliczki do podawanych przez ucznia odpowiednich doniczek, a później wkłada doniczki do drewnianej skrzynki przeznaczonej na zioła i oznaczonej piktogramami: „mały”, „ogród”.
- Ocena pracy uczniów, sprzątanie miejsca pracy.
Autor: Anna Faleńska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli