Konspekt zajęć kształtujących kreatywność w Szkole Przysposabiającej do Pracy

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 maja 2017 roku.

 

Grupa: 4 osobowa grupa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

Czas trwania zajęć: 50 minut

Temat: Tworzymy klasowy „mini ogród” z ziołami.

Metoda: słowna, pokaz, praktycznego działania, pozytywnych wzmocnień

Forma: grupowa, indywidualna

Środki: mała tablica stojąca, piktogramy, wydrukowane nazwy ziół, zioła do przesadzenia, ziemia, plastikowe doniczki z podstawkami, plastikowe łopatki, folia na stół, 3 plastikowe miski, konewka, kamienie różnej wielkości, ciepła woda, ręcznik papierowy, drewniana skrzynka do ziół, drewniane tabliczki, kreda, mokre chusteczki do rąk, nożyczki.

Cele zajęć i planowana aktywność uczniów ukierunkowana na ich realizację:

  1. Utrwalanie wiadomości na temat zastosowania poznanych ziół.

Zadania (aktywność) uczniów:

  • słuchanie nauczyciela omawiającego temat zajęć,
  • odpowiadanie na pytania: Co to są zioła? Czy znacie nazwy, smak? Które z nich lubicie
    i znacie? Po czym można rozpoznać bazylię, miętę? Co potrzebne jest do zasadzenia ziół
    w doniczce?
  • dzielenie się informacjami podczas swobodnej rozmowy na temat zastosowania ziół
    w codziennym żywieniu.
  1. Stymulowanie dotykowe dłoni.

Zadania (aktywność) uczniów:

  • wkładanie dłoni uczennic do miski z ciepłą wodą, polewanie wodą, wyławianie kamieni na dnie miski i przekładanie ich do doniczek,
  • wycieranie rąk w ręcznik papierowy,
  • dotykanie, przesiewanie przez palce chłodnej ziemi w misce.
  1. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Zadania (aktywność) uczniów:

  • rozcinanie nożyczkami torby z ziemią i wsypanie jej do miski,
  • wkładanie kamieni na dno doniczek,
  • wsypywanie łopatką niewielkiej ilości ziemi do doniczek,
  • ugniatanie ziemi w doniczkach,
  • wyciąganie ziół z plastikowych osłonek i wsadzanie ich kolejno do doniczek,
  • dosypywanie i ugniatanie reszty ziemi kolejno w każdej doniczce,
  • pisanie kredą na drewnianych tabliczkach nazw zasadzonych ziół wg wzoru (jeden uczeń),
  • wkładanie tabliczki z nazwą do odpowiedniej doniczki.

TOK ZAJĘĆ

  1. Powitanie uczniów, przedstawienie tematu zajęć- sadzenie ziół w doniczkach do klasowego „mini ogrodu”.
  2. Ułożenie tematu zajęć z piktogramów i przyczepianie ich przez wskazaną uczennicę do małej tablicy.
  3. Rozmowa z uczniami dotycząca ziół, odpowiadanie na pytania nauczyciela: Co to są zioła? Czy znacie ich nazwy? Które z nich lubicie i znacie? Po czym można rozpoznać bazylię, miętę? Co potrzebne jest do zasadzenia ziół w doniczce? Wybieranie kolejno piktogramów i przyczepianie ich do tablicy przez jednego ucznia.
  4. Przygotowanie miejsca pracy: rozłożenie przez większość uczniów folii na stole.
  5. Nalanie przez ucznia ciepłej wody do 2 misek z drobnymi kamieniami, do których uczennice wkładają kolejno swoje dłonie.
  6. Jedna z uczennic wyciąga z miski kamienie i wrzuca je do doniczek, uczeń wylewa wodę z misek do zlewu.
  7. Uczeń rozcina nożyczkami worek z ziemią i wsypuje ją do miski, w tym czasie uczennice wycierają dłonie w ręcznik papierowy.
  8. Wszyscy uczniowie kolejno dotykają ziemię w misce, jedna uczennica określa jej temperaturę w porównaniu do ciepłej wody.
  9. Wybrani uczniowie przygotowują zioła do przesadzania i wyciągają je z osłonek.
  10. Wszyscy uczniowie kolejno nakładają łopatką niewielkie ilości ziemi do poszczególnych doniczek.
  11. Wszyscy uczniowie kolejno ugniatają ziemię w doniczkach.
  12. Wybrany uczeń wkłada zioła do poszczególnych doniczek i dokłada ziemię.
  13. Uczennice wycierają ręce w mokre chusteczki, uczeń samodzielnie myje ręce.
  14. Wskazany uczeń pisze wg wzoru nazwy ziół kredą na drewnianych tabliczkach podawanych kolejno przez uczennicę.
  15. Jedna z uczennic wkłada tabliczki do podawanych przez ucznia odpowiednich doniczek, a później wkłada doniczki do drewnianej skrzynki przeznaczonej na zioła i oznaczonej piktogramami: „mały”, „ogród”.
  16. Ocena pracy uczniów, sprzątanie miejsca pracy.

Autor: Anna Faleńska 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz