Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 maja 2019 roku.
Temat lekcji: Poznajemy różne kwiaty cięte
Imię i nazwisko nauczyciela – Sabina Magiera
Data lekcji i klasa – klasa III B PDP
Przedmiot – Przysposobienie do pracy
Dział programowy nauczania – Bukieciarstwo
Cele lekcji
poznawcze – uczeń:
- poznaje różne kwiaty cięte, ich zapach, fakturę, wzbogaca wiadomości o wybranych gatunkach
- utrwala kolory kwiatów
- poznaje podstawową budowę kwiatu
- poznaje podstawy techniki układania kwiatów ciętych w bukiet
kształcące:
- kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy
- utrwalanie zachowania ładu i porządku w czasie pracy oraz zagospodarowania materiałami
- pobudzanie wyobraźni i kreatywności
- rozwijanie spostrzegawczości, wytrwałości oraz umiejętności dokonywania wyborów
- utrwaleni i przestrzeganie zasad BHP
- kształtowanie umiejętności posługiwania się nową techniką
rewalidacyjne:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, sensorycznej
- usprawnianie motoryki małej podczas układania bukietu
- ćwiczenie koncentracji pamięci i uwagi
Zastosowane metody oraz formy pracy:
- metoda słowna, metoda praktycznego działania
- forma pracy – zbiorowa i indywidualna
Wykorzystane środki dydaktyczne (pomoce):
kwiaty cięte, woda, liście, wazon, nożyczki, materiały dekoracyjne (wstążki, rafia)
Krótka charakterystyka zespołu klasowego
Zespół klasowy sześcioosobowy, o rożnych stopniach niepełnosprawności intelektualnej – umiarkowanej 3 osoby i znacznej 3 osoby. Zróżnicowany pod względem sprawnościowym, społecznym i emocjonalnym. Wymaga pomocy i kontroli nauczyciela podczas wykonywania zadań. Nie sprawiający kłopotów wychowawczych.
Tok lekcji
1. Przywitanie.
2. Wprowadzenie i omówienie zajęć.
3. Zapoznanie uczniów z podstawową budową kwiatu – rysunek budowy kwiatu na tablicy, zaznaczenie kolorem: łodyga, liść, kwiat.
4. Rozdanie rozsypanki – układanki kwiatowe; każdy uczeń otrzymuje inną rozsypankę z rożnym kwiatem (róża, tulipan, gerbera, słonecznik, goździk, frezja), ma za zadanie ją ułożyć i rozpoznać ułożony kwiat.
5. Przystąpienie do pracy w grupach – podzielenie klasy na dwie grupy, przypomnienie zasad BHP, przygotowanie miejsca pracy, wydanie polecenia, aby z przyniesionych ciętych kwiatów, liści i dekoracji ułożyli dowolny bukiet.
6. Wykonanie bukietu z kwiatów ciętych.
7. Podsumowanie zajęć poprzez rozmowę kierowaną – przypomnienie budowy kwiatu, nazw poznanych w toku lekcji kwiatów, pochwała za wykonaną pracę.
8. Zakończenie zajęć.
Róża – najpopularniejszy kwiat, ma piękne kwiaty, kolce, zapach i długi okres kwitnienia (prawie cały rok).
Tulipan – roślina cebulowa, uprawiana najchętniej przez działkowców i ogrodników. Występuje w wielu kolorach.
Słonecznik – uprawiany na polach i ogrodach, potrzebuje dużo słońca i ciepła. Barwa kwiatu żółta, z długą łodyga nawet do 3 m.
Goździki – mają max. 40 cm długości, są różnokolorowe; najpopularniejszy kiedyś kwiat w Polsce.
Frezje – dzwonkowate kwiaty, często silnie i przyjemnie pachnące, różnokolorowe.
Gerbera – dobrze nawilżana i pielęgnowana, kwitnie cały rok, ma piękne mięsiste kwiaty, występuje w wielu kolorach i odcieniach.
Konspekt zajęć organoleptycznych opracowała: Sabina Magiera – Czytelniczka Portalu