Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2024 roku.
Temat: Wiosna wokół nas.
Uczestnicy:
grupa rewalidacyjno-wychowawcza
Cele ogólne:
- kształtowanie poczucia pozytywnej sprawczości i wyzwalanie pozytywnych emocji
- koncentrowanie uwagi na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych
- usprawnianie percepcji słuchowej, wzrokowej
- stwarzanie pozytywnej atmosfery podczas zajęć
- tworzenie poczucia zaufania i bezpieczeństwa
Cele szczegółowe:
Podopieczny:
- z pomocą prowadzącego naciska w Big Macka
- stara się współdziałać z nauczycielem podczas zajęć
- reaguje na dźwięk i odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku
- zapoznaje się z utworem „Wiosna” Vivaldiego
- koncentruje uwagę na podświetlanym przedmiocie
- w miarę swoich możliwości współdziała w wydobywaniu dźwięków na bębenku
- czuje się członkiem grupy
- czuje się bezpieczny
Metody:
- praktycznego działania
- pokazu
- słowna
- elementy alternatywnej komunikacji
- stymulacji polisensoryczanej
- elementy metody Affolter
- elementy Porannego Kręgu
Środki dydaktyczne:
Big Mack, świeca, zielona tkanina, bębenek, tablica podświetlana, latarka, butelka z brokatem, odtwarzacz CD, płyty CD: Cztery Pory Roku – Antonio Vivaldi, Krople Natury
Przebieg zajęć:
- Zapalenie świecy i zaśpiewanie piosenki na powitanie. Nauczyciel śpiewa pod dowolną melodię:
„Dzień dobry, dzień dobry! Witam Was!
Dzień dobry! Dzień dobry! Już zajęć czas!”
- Indywidualne przywitanie się z uczestniczkami zajęć. Próba rozwijania sprawczości poprzez naciskanie przez podopiecznego (policzkiem, dłonią) w Big Macka z nagranym „Dzień dobry”. W miarę możliwości wchodzenie w dialog wokaliczny z poszczególnymi wychowankami.
- Wysłuchanie aktywizującego utworu „Wiosna” Antonio Vivaldiego.
- Ćwiczenia z bębenkiem:
- słuchanie dźwięku
- lokalizowanie źródła dźwięku
- wydobywanie dźwięków cichych i głośnych (uderzanie lub pocieranie bębenka)
- wspólne wydobywanie dźwięku
- wystukiwanie rytmu na dostępnych częściach ciała.
5. Słuchanie dźwięków przyrody: śpiewu ptaków, szumu wiatru, deszczu, burzy itp. (płyta CD).
6. Zaciemnienie sali – obserwowanie podświetlonej na zielono tablicy.
7. Prowadzący podświetla butelkę z brokatem oraz zieloną chustę, podopieczny w miarę swych możliwości fiksuje wzrok na podświetlonym przedmiocie oraz wodzi za nim wzrokiem.
8. Zakończenie zajęć, zdmuchniecie świeczki.
Konspekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych Wiosna wokół nas opracowała Agnieszka Rucińska – Czytelniczka Portalu