Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 grudnia 2019 roku.
Temat: „Bombka 3D” – wykonanie pracy technicznej.
Przedmiot:
zajęcia rozwijające kreatywność
Klasa:
VIb um
Czas trwania zajęć:
45 minut
Prowadzący:
Zaorska-Dziedzic Magdalena
Cele ogólne:
- usprawnianie motoryki małej;
- wykonanie (samodzielne lub z pomocą) świątecznej ozdoby.
Cele szczegółowe – uczeń:
- potrafi rozgniatać i modelować plastelinę;
- potrafi zrobić kulki z plasteliny i przykleić na szyszce;
- potrafi dokonać wyboru koloru;
- potrafi za pomocą szpatułki bądź palca rozprowadzić pastę śniegową po podłożu bombki;
- potrafi wykonywać polecenia nauczyciela we właściwej kolejności;
- potrafi usiedzieć na krześle przez całą lekcję;
- potrafi nawiązać kontakt wzrokowy z nauczycielem;
- wprowadzenie w świąteczną atmosferę poprzez wykonanie pracy.
Metody:
- słowne – wyjaśnienie;
- praktyczne – ćwiczebne
Formy:
indywidualna, zbiorowa jednolita
Środki dydaktyczne:
bombki akrylowe, przecięte bombki styropianowe, kolorowa plastelina, szyszki, gałązki sosny i świerku, pasta śniegowa, sypki brokat, sznurek, kokardki ze wstążki, przyklejane cekiny
Przebieg zajęć:
- Nakierowanie na temat lekcji – nauczyciel pyta uczniów jakie są symbole świąteczne, co nam się kojarzy ze świętami itd. Następnie prosi dzieci, aby wskazały oraz nazwały świąteczne piktogramy.
- Przedstawienie uczniom celu lekcji (bombka – świąteczny stroik jako ozdoba domu), spytanie czy zrozumieli, co będą na tej lekcji robić.
- Prezentacja multimedialna. Pokazanie zdjęcia gotowej bombki. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały potrzebne do wykonania pracy. Prosi o podniesienie konkretnej rzeczy np. szyszki i wyświetla ją na ekranie. Nauczyciel powtarza prośbę zmieniając materiały.
- Kręcenie kuleczek z kolorowej plasteliny. Przyklejanie do szyszki według własnego pomysłu (wyświetlenie odpowiedniego zdjęcia).
- Nauczyciel wyświetla zdjęcie podłoża bombki oraz pasty śniegowej. Prosi uczniów, aby za pomocą szpatułki lub palca je wysmarowali.
- Nauczyciel pomaga uczniom przykleić szyszkę – choinkę oraz gałązki roślin do pasty śniegowej. Prosi o rozrzucenie po bombce pojedynczych igiełek.
- Nauczyciel prosi uczniów o wybranie koloru brokatu, jakim chcą mieć posypaną bombkę. Wspólne nazywanie koloru.
- Nauczyciel pomaga uczniom umieścić styropianowe podłoże z dekoracją w akrylowej bombce oraz ją zamknąć.
- Przyklejenie białego dekoracyjnego paska wzdłuż łączenia bombki. Wybór koloru sznurka i przywiązanie do bombki.
- Przyklejenie samoprzylepnego cekinu do kokardki.
- Prezentacja prac na specjalnych wieszakach. Opisywanie własnymi słowami efektu swojej pracy.
- Podsumowanie zajęć. Nauczyciel pyta uczniów czego dotyczyły zajęcia i co robili. Sprawdzenie wiedzy – każdy z uczniów ma za zadanie wybrać obrazek przedstawiający bombkę.
- Ocena pracy. Nauczyciel podkreśla osiągnięcia każdego z uczniów, zaznaczając nad czym będą musieli jeszcze popracować. Dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach.
Konspekt zajęć rozwijających kreatywność opracowała: Magdalena Zaorska-Dziedzic – Czytelniczka Portalu