Konspekt zajęć ruchowych – Podróże dalekie i bliskie

Opublikowano: 20 maja 2020 roku

Temat ośrodka tygodniowego: Podróże dalekie i bliskie.

Temat: Podróż w nieznane – zabawa ilustrowana ruchem (Klanza, zabawy z chustą animacyjną).

Cel główny:

  • zapoznanie z nowymi formami zabaw ruchowych.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe,
  • rozwijanie poczucia przynależności do grupy,
  • wyzwalanie radości wspólnego śpiewu i ruchu,
  • kształtowanie wyobraźni,
  • odreagowywanie napięć i negatywnych emocji.

Metody:

  • realizacja zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, zadaniowa, ekspresji ruchowej,
  • przekazywanie wiedzy: objaśnienie, instruowanie,
  • wychowawcze: przydzielanie funkcji, nagradzanie wychowawcze.

Formy:

praca w grupie.

Pomoce:

nagłośnienie, magnetofon, płyta z muzyką, chusta animacyjna.

Przebieg zajęć:

I. Powitanie – piosenka Klanzy „Wesoło witamy”.

Wesoło witamy /2x

wszystkich was /2x

Radośnie śpiewamy /2x

w każdy czas /2x

Powitanie przez podanie ręki osobie, która znajduje się po prawej i lewej stronie.

II. Zapoznanie z tematem zajęć.

„Na dzisiejszych zajęciach udamy się w ciekawą podróż w nieznane. Jesteśmy na lotnisku. Wsiadamy do samolotu”.

„Samolot” – Klanza

Ustawienie: swobodne, luźne, można siedzieć.

1. Taniec:

Część I:

  • włączamy silnik przekręcając pokrętło dwa razy prawą ręką,  wyciągamy ją przed siebie z zaciśniętą pięścią, przekręcamy dwa razy
  • to samo powtarzamy lewą ręką
  • zapinamy pasy: wyciągamy obie ręce wyprostowane przed siebie, następnie lewą rękę zginamy w łokciu w prawą stronę i trzymamy w zgięciu
  • wyglądamy przez okienko: ułożone wcześniej ręce unosimy do góry nad głowę i wyglądamy przez nie raz w prawą, raz w lewą stronę. Powtarzamy tę czynność.

Pierwszą część powtarzamy jeszcze raz.

Część II:

  • ręce wyprostowane wyciągamy na boki i lecimy, machamy rękami, wzbijamy się w górę i opadamy
  • w dole koziołkujemy tzn. dłonie obracamy wokół siebie
  • wzbijamy się ponownie wysoko i lecimy
  • na koniec lądujemy: uginamy nogi lekko w kolanach i ręce zgięte w łokciach powoli prostujemy przed sobą.

„Nagle nasz samolot się zepsuł i wylądowaliśmy na bezludnej wyspie.
Aby tu przetrwać, musimy ją poznać. Oto nasza wyspa” (rozkładamy chustę animacyjną).

2. „Szukaj kolorów” – zabawa z chustą animacyjną,

Uczestnicy chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Prowadzący wydaje polecenia:

„Otaczają nas zielone drzewa”

„Kąpiemy się w niebieskiej wodzie”

„Stoimy na żółtym piasku”

„Przyglądamy się czerwonym piórom papug”

Słysząc je, grupa staje jak najszybciej na określonych kolorach.

3. Znamy już wyspę. A teraz pora zabrać się do pracy. Budujemy tratwy, by wydostać się z bezludnej wyspy”.

„Karuzela” – zabawa z chustą animacyjną.

Uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Śpiewając: „Hej ho, hej ho, do pracy by się szło…”, rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Zaczynają od bardzo powolnego śpiewania, stopniowo zwiększając tempo. Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.

4. Jesteśmy głodni. Musimy złowić ryby”.

„Łowienie ryb” – wybór rybaka.

Podrzucanie piłeczek (ryb) znajdujących się na chuście, tak by osoba, która znajduje się pod chustą, złapała je przez otwór.

5. „Najedzeni i zmęczeni pracą odpoczywamy na plaży. A tu spotyka nas niemiła niespodzianka, gdyż zalewa nas morska fala”.

„Kolorowa gwiazda”

Uczestnicy leżą głowami na zewnątrz chusty, wykonują polecenia wydawane przez prowadzącego:

  • trzymamy się za ręce,
  • podnosimy ręce prawe i opuszczamy je,
  • wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami.

„Zalewająca fala” – zabawa z chustą animacyjną.

Dwie lub trzy osoby siedzą na skraju chusty. Reszta trzyma chustę z dwóch stron, wachluje nią, imitują małe fale. Po chwili biegnie w stronę siedzących. Nakrywa ich chustą (jest to duża fala, która zalewa siedzących na plaży). Plażowicze starają się wydostać z wody – chusty.

6. „Zbliża się wieczór. Musimy przygotować miejsce na nocleg”.

„Namiot”

Uczestnicy trzymają chustę jedną ręką, falując nią. Gdy chusta jest maksymalnie wysoko, robią jeden krok do środka, ciągnąc chustę za swoimi plecami. Przykucając siadają na jej brzegu. W ten sposób powstaje namiot, w którym podróżnicy zasypiają.

„Zmęczeni dniem pełnym wrażeń i przygód zasypiamy” (chrapanie dzieci).

7. „Wstaje nowy dzień. Słońce pięknie świeci. Ptaszki ćwierkają” (dzieci rozkładają chustę na trawie). A tu miła niespodzianka! Na horyzoncie widać statek. Tratwami podpływamy do uśmiechniętych i przystojnych marynarzy”. „Wsiadamy na statek. Płyniemy i patrzymy na oddalającą się wyspę oraz wzburzone morskie fale”.

8. „Przygody na morzu”.

„Nurkowanie”

Uczestnicy trzymają chustę, na sygnał prowadzącego wybrana osoba nurkuje (wchodzi pod chustę i przemieszcza się na drugą stronę).

„Kogo brakuje”

Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę, która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.

9. Przygoda zakończyła się pomyślnie. Cali i zdrowi dotarliśmy do portu. Opuszczamy statek.”

„Ścieżka”

Zrolowaną chustę kładziemy prosto na podłodze. Uczestnicy przechodzą po niej na ląd, starając się nie stanąć na podłodze (aby nie wpaść do wody).

10. „Nasza podróż dobiegła końca, zabieramy bagaże”.

„Zwijanie chusty” – zabawa z chustą animacyjną.

Zadaniem podróżników jest zrobienie z chusty jak najmniejszej paczki (lub jak najmniejszego rulonu). Uczestnicy działania zajmują miejsca wokół chusty, by każdy miał trochę swobody. Jej zwijanie powinno odbywać się powoli i dokładnie.

11. Pożegnanie poprzez podanie dłoni. Podziękowanie za udział w zajęciach.

Bibliografia:
  • A. Wasilak, „Zabawa z chustą”, wydawnictwo KLANZA
  • Anna Jendryka, Agnieszka Kaczmarczyk, Małgorzata Wojtkowiak ,,Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy”. Piosenki i zabawy muzyczne wspierające adaptację małych dzieci w przedszkolu.

Konspekt zajęć ruchowych opracowała: Małgorzata Nowak – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz