Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 stycznia 2016 roku.
Czas trwania: 2 godzina lekcyjne
Prowadząca: Kamila Sobiecka
Klasa: Uczniowie gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
Temat: wełniaczek- wykonanie malutkiej maskotki
Cele główne:
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywanych w pracach technicznych
Cele szczegółowe:
- Uczeń potrafi wyciąć z tektury określone elementy
- Uczeń potrafi pociąć włóczkę na odcinek określonej długości
- Uczeń potrafi owijać włóczkę wokół tektury
- Uczeń potrafi zawiązać na supeł włóczkę
- Uczeń potrafi odrysować poszczególne elementy
- Uczeń potrafi przykleić dane elementy w miejscu wskazanym przez nauczyciela
- Uczeń potrafi przewlekać wełnę przez otwór w konkretnym elemencie pracy
- Uczeń rozróżnia kolory
- Uczeń potrafi zorganizować stanowisko pracy
- Uczeń potrafi uporządkować stanowisko pracy
- Uczeń potrafi zadawać pytania w sytuacji problemowej
Metody pracy:
- Metody oparte na działaniu praktycznym
- Metody oparte na słowie: rozmowa, opis, instruktaż słowny
Środki dydaktyczne:
- Nożyczki
- Tektura
- Klej
- Włóczka w różnych kolorach
- Czarny pisak
- Beżowy filc
- Czarny filc
Przebieg zajęć:
- Zajęcia wstępne:
- Nauczyciel sprawdza listę obecności
- Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach
- Wprowadzenie tematu zajęć:
- Uczniowie przy pomocy nauczyciela powtarzają temat poprzednich zajęć
- Nauczyciel pokazuje model wykonanej pracy
- Nauczyciel przedstawia temat zajęć
- Nauczyciel omawia kolejność wykonywanych zajęć
- Część poznawcza:
- Uczniowie kompletują przybory i materiały potrzebne do pracy
- Uczniowie wycinają z tektury dwa prostokąty
- Następnie nitkę o długości ok. 40 cm składają na pół i wkładają pomiędzy tekturki
- Uczniowie owijają włóczką tekturki ( im więcej włóczki zostanie nawinięte na tekturę tym bardziej pompon będzie puszysty)
- Uczniowie zawiązują supeł na wełnie umieszczonej pomiędzy tekturkami
- Uczniowie przecinają wełnę i wyciągają tekturki
- Uczniowie na białym i czarnym filcu rysują oczy- wycinają je, a na beżowym filcu odrysowywują i wycinają nos i stopy
- Uczniowie w stopach robią malutkie otworki
- Uczniowie przyklejają oczy i nos maskotki, przewlekają stopy- na końcu włóczki zawiązują supły
- Zajęcia końcowe:
- Uczniowie prezentują swoje prace
- Uczniowie wieszają prace na choince
- Uczniowie porządkują miejsce pracy
- Pożegnanie