Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 czerwca 2018 roku.
Konspekt zajęć dla uczniów szkoły specjalnej z niepełnosprawnością intelektualną
Data zajęć: 21.05.2018r.
Osoba prowadząca: Anna Pajda
Miejsce zajęć: Szkoła Specjalna, klasa „0”
Czas trwania: 1,5 h
Liczba uczestników: 7
Temat zajęć: „Kolorowy zawrót głowy – jak wyczarować tęczę”
Cele:
rewalidacyjne:
Cele ogólne:
- usprawnianie percepcji wzrokowej
- usprawnienie motoryki dużej i małej
- stymulowanie funkcji myślowych
- usprawnianie aparatu mowy
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wskazuje narząd odpowiedzialny za wzrok
- koloruje obrazek oka nie wyjeżdżając za linie
- składa w całość obrazek pocięty na części
- podaje adekwatne odpowiedzi do zagadek
- wypowiada się na temat zajęć
- naśladuje gesty nauczyciela
- wykonuje ćwiczenia fizyczne
poznawcze:
Cele ogólne:
- zapoznanie z narządem zmysłu wzroku, jego budową i funkcją
- wprowadzenie w tematykę zachodzenia zjawisk przyrodniczych
- zaznajomienie z przyrządami powiększającymi obraz (mikroskop, lornetka)
- wzbogacenie zasobu słownictwa
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- dokonuje obserwacji za pomocą mikroskopu
- obserwuje krajobraz za oknem przy pomocy lornetki, opisuje go werbalnie
- obserwuje eksperyment fizyczny
kształcące:
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności obserwacji otoczenia
- rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
- rozwijanie umiejętności malowania
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wykonuje pracę plastyczną, w której zawiera charakterystyczne dla krajobrazu za oknem elementy
- nazywa barwy, łączy barwy podstawowe w pochodne
wychowawcze:
Cele ogólne:
- wzmacnianie pozytywnych zachowań
- wyrabianie nawyku sprzątania swojego stanowiska pracy
- rozwijanie pozytywnych relacji w grupie
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- stosuje zasady odpowiedniego zachowania – oczekuje na swoją kolej, zachowuje ciszę w wymagających tego momentach zajęć
- współpracuje z grupą
- przygotowuje swoje stanowisko pracy, a po zakończeniu zajęć sprząta je
Metody pracy:
I Metody asymilacji wiedzy:
- opis
- pogadanka
- pokaz
II Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy:
- gry dydaktyczne, zagadki
III Metody waloryzacyjne:
- ekspresyjne:
wyrażenie swoich emocji poprzez ruch
praca plastyczna
IV Metody praktyczne
- metody ćwiczebne:
kształtowanie umiejętności wykonywania zadań według instrukcji słownej
ćwiczenie sprawności manualnej
Formy pracy:
- zbiorowa, jednolita
- indywidualna, zróżnicowana
Środki dydaktyczne: bańki mydlane, pocięte widokówki, lornetka, mikroskop komputerowy, liść, włos, ziarenka ryżu, latarka, płyta CD, tablica multimedialna, kredki, duży arkusz z obrazkiem oka, pędzle, farby, paleta, kartki, opaski na oczy
Pobierz szczegółowy przebieg zajęć wraz z załącznikami
Literatura:
Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Harmonia, Gdańsk 2014,
Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Impuls, Kraków 2014,
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia, T1-3, Engram, Warszawa 2014
Konspekt zajęć dla uczniów szkoły specjalnej opracowała: Anna Pajda
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli