Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2019 roku.
Data realizacji: 10.02.2017 r.
Czas zajęć: 60 min.
Uczestnicy:
dzieci z indywidualnych i zespołowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z Domu Pomocy Społecznej
Cel główny:
- dostarczenie dzieciom radości ze wspólnego spotkania,
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi wzrokowej i słuchowej,
- kształtowanie wspólnych przeżyć, integrowanie dzieci,
- wyzwalanie i rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej i ruchowej.
Cele operacyjne – dzieci:
- potrafią wyrażać uczucia i radość z zabawy,
- reagują na specyficzną fakturę kociego futerka,
- reagują na podstawowy smak: słodki,
- mają poczucie świadomości ciała.
Metody pracy:
- stymulacja polisensoryczna,
- komunikacja werbalna i niewerbalna,
- metoda Felicji Affolter,
- metoda zabawowa.
Forma pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Pomoce:
- tekturowe talerzyki,
- powycinane papierowe części kotów,
- klej, nożyczki,
- kolorowy papier,
- maskotki w kształcie kotów,
- futerka imitujące kocią sierść,
- magnetofon,
- laptop z bajkami o tematyce kociej,
- jogurty i coca-cola,
- płyty z odgłosami kotów i muzyką dziecięcą o kotach,
- maski na twarz „koty”.
Przebieg zajęć
1. Przywitanie wszystkich uczestników spotkania.
2. Zapoznanie dzieci z kocią sierścią – stymulacja za pomocą różnych futerek.
3. Słuchanie dźwięków wydawanych przez koty oraz piosenek dziecięcych o kotach.
4. Działalność plastyczna – przyklejanie na brystolowej kartce wcześniej przygotowanych części kota – dzieci w miarę samodzielnie lub z pomocą nauczycieli próbują przykleić papierowe elementy kota.
5. Prezentowanie uczestnikom animowanych filmów o tematyce kociej.
6. Wspólny poczęstunek dla dzieci – stymulacja zmysłu smaku.
7. Pożegnanie się z każdym dzieckiem gestem i słowem „cześć”.
Autorzy: Atena Marszałek i Maciej Czosnyk – Czytelnicy Portalu