Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 stycznia 2023 roku.
Zespół rewalidacyjno-wychowawczy
Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Brzuchnalska
Data: 29.11.2022 r.
Temat zajęć: Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych. Mycie zębów.
Cele ogólne:
- Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
- Podejmowanie współpracy z nauczycielem
- Kształtowanie sprawności manualnej
- Podejmowanie samodzielnych prób w zdobywanych umiejętnościach higienicznych
(trzymanie szczoteczki do zębów) - Przekazanie wiadomości dotyczących konieczności mycia zębów
Cele szczegółowe – dziecko:
- nabywa pozytywnych postaw związanych z higieną
- współpracuje z nauczycielem
- podejmuje samodzielne próby w ćwiczeniach
Metody:
słowna, oglądowa, praktycznego działania
Forma pracy:
indywidualna, zespołowa
Środki dydaktyczne:
przybory toaletowe – pasta do zębów, kubek, szczotka do zębów, mydełko, ręcznik, plansze związane z higiena osobistą, nagrane dźwięki z łazienki: lecąca woda, mycie twarzy, wycieranie rąk ręcznikiem, mycie zębów, piosenka ,,Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”, zagadki, obrazek zębów zdrowych i chorych, karta pracy – ząb
Przeprowadzenie zajęć:
1. Powitanie z dziećmi piosenką
,,Wszyscy są, witam was! Zaczynamy, już czas!
Jestem ja, pani Agnieszka,
jesteś ty Bartek, jesteś ty Lenka,
raz, dwa, trzy” (śpiewamy dwa razy)
2. Wyjaśnienie tematu zajęć. Rozmowa z dziećmi nawiązująca do codziennej higieny osobistej
3. ,,Poranna toaleta” – zaprezentowanie podświetlanych planszy z higieną osobistą. Opowiadanie, co się znajduje na obrazkach
4. Słuchanie nagranych dźwięków – kojarzenie pomieszczenia z łazienką
- lecąca woda
- mycie rąk
- wycieranie rąk ręcznikiem
- mycie zębów
5. Zaprezentowanie przyborów toaletowych przez nauczyciela
6. Słuchanie zagadek czytanych przez nauczyciela – badanie dotykiem położonych przyborów toaletowych
Zagadki:
- Wisi w łazience – wycieram nim ręce (ręcznik)
- Lubię moje zęby i dlatego o nie dbam – nakładam ją na szczotkę, szoruję tu i tam (pasta)
- Długa i wąska w mojej buzi rano i wieczorem pląsa (szczoteczka do zębów)
7. Oglądanie obrazka z zębami zdrowymi i zębami chorymi
8. Ćwiczenia praktyczne – podejmowanie nauki chwytania szczoteczki w rękę
9. Zabawa – czyszczenie chorych ząbków na planszy do piosenki ,,Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”
10. Praca plastyczna – wypełnianie konturu obrazka ,,ząbka” – pastą do zębów
11. Wyjście do łazienki – utrwalanie umiejętności używania przyborów toaletowych – mycie rąk
12. Pochwała dzieci za współpracę z nauczycielem i podejmowane próby w ćwiczeniach
Autor: Agnieszka Brzuchnalska – Czytelniczka Portalu